Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Szwedzka Agencja Transportu: Wzrost zakłóceń systemów nawigacji na Bałtyku

infoship
09.09.2025 10:45
0 Komentarzy

W 2025 roku znacznie wzrosła liczba zakłóceń systemów nawigacji, do ponad 700, zgłaszanych w regionie Morza Bałtyckiego.

Taką informację przekazała we wrześniu Szwedzka Agencja Transportu.  Najczęściej te alarmy podnoszą piloci samolotów cywilnych, natomiast ten problem dotyczy także żeglugi i pozycjonowania czujników infrastruktury krytycznej.

Rozkład rejsuL:

  1. Ile zgłoszeń dotyczących zakłóceń systemów GNSS wpłynęło do szwedzkiego urzędu od stycznia do sierpnia 2025 roku?
  2. Jaką prędkość osiągnęła kolejka Gloria po zerwaniu liny, według raportu GPIAAF?
  3. Która organizacja międzynarodowa w lipcu 2025 roku wezwała Rosję do zaprzestania zakłócania sygnałów GNSS w regionie Morza Bałtyckiego?
Szwedzka Agencja Transportu: znaczny wzrost zakłóceń systemów nawigacji na Bałtyku
Szwedzka Agencja Transportu: znaczny wzrost zakłóceń systemów nawigacji na Bałtyku / fot. Transportstyrelsen

Globalny System Nawigacji

Jak podano, od stycznia do końca sierpnia 2025 r. do szwedzkiego urzędu napłynęły 733 skargi na nieprawidłowe działanie Globalnego Systemu Nawigacji (GNSS). Przykładem takiego systemu jest GPS. W całym 2024 r. przypadków tego rodzaju zakłóceń odnotowano 495, a w 2023 r. miało ich miejsce - 55.

– Ostatnio zakłócenia nasiliły się, występują na większym obszarze, zarówno nad Bałtykiem, jak i nad lądem Szwecji – podkreślił Andreas Holmgren ze Szwedzkiej Agencji Transportu. Początkowo zgłoszenia dotyczyły wschodniej części szwedzkiej przestrzeni powietrznej.

Holmgren zwrócił uwagę, że „sprawa jest poważna”. – Stanowi zagrożenie dla lotnictwa cywilnego, zwłaszcza biorąc pod uwagę skalę, czas trwania i charakter zakłóceń – zaznaczył. Przypomniał, że piloci mają jednak możliwość korzystania z innych systemów pozycjonowania. Problem dotyczy również żeglugi i pozycjonowania czujników infrastruktury krytycznej.

Według Szwedzkiej Agencji Transportu przedstawione statystyki mogą być zaniżone, gdyż część zagranicznych linii lotniczych zgłasza przypadki zakłóceń jedynie do odpowiednich organów w swoich państwach.

W lipcu Rada Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) po zapoznaniu się z dowodami przedstawionymi przez kraje bałtyckie oraz Finlandię, Szwecję i Polskę wezwała Rosję do zaprzestania działań zakłócających sygnały GNSS, a które często zmuszały samoloty i statki oraz drony w regionie Morza Bałtyckiego do zmiany swoich tras.

Komentarze