Szczecin rozwija portowe serce miasta. Kanał Dębicki szerszy, nowe nabrzeża gotowe
Port w Szczecinie przechodzi ogromną transformację. Zakończyła się realizacja jednej z największych inwestycji infrastrukturalnych ostatnich lat – modernizacja Kanału Dębickiego i przebudowa nabrzeży.
Inwestycja o wartości blisko 279 mln zł, z czego niemal 128 mln zł pochodziło ze środków unijnych, ma zwiększyć przepustowość portu, poprawić jego konkurencyjność i dostosować go do obsługi dużych jednostek morskich.
Rozkład jazdy:
- Jakie zmiany infrastrukturalne zostały wprowadzone w szczecińskim porcie w ramach modernizacji Kanału Dębickiego i nabrzeży?
- Jakie korzyści dla portu i regionu przyniesie zakończona inwestycja o wartości blisko 279 mln zł?
- Jakie statki mogą teraz zawijać do portu w Szczecinie dzięki poszerzeniu i pogłębieniu Kanału Dębickiego?
Kanał Dębicki: szerszy, głębszy, bardziej dostępny
Dotychczasowy 120-metrowy Kanał Dębicki został poszerzony do 200 metrów i pogłębiony do 12,5 metra. Taka modernizacja umożliwi obsługę większych statków, co udowodniła pierwsza operacja przeładunkowa po zakończeniu prac. Do portu wpłynął 190-metrowy m/v Rodina, bułgarski statek przewożący 40 tys. ton śruty sojowej – jednostka, która wcześniej nie mogłaby zostać obsłużona na tym odcinku portu.
Jak podkreśliła rzeczniczka Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, Weronika Gocłowska, inwestycja została zrealizowana w funkcjonującym porcie i przyniesie korzyści wszystkim operatorom portowym.
Nowe i zmodernizowane nabrzeża
W ramach prac przebudowano kluczowe nabrzeża drobnicowe – Czeskie i Słowackie – o łącznej długości ponad 1 kilometra. Powstało także nowe Nabrzeże Norweskie (300 m), pełniące rolę terminala kontenerowego, będące kontynuacją zmodernizowanego Nabrzeża Fińskiego. Rozpoczęto również I etap budowy Nabrzeża Duńskiego, które ma zostać przedłużone o kolejne 600 metrów.
Skala inwestycji robi wrażenie – wykorzystano dziesiątki kilometrów stalowych pali, grodzic i kotew mikropalowych oraz tysiące metrów sześciennych betonu. W samym Kanale Dębickim wydobyto 1,5 mln m³ urobku, który został przetransportowany rurociągiem o długości 3,5 km na specjalnie przygotowane pole odkładu na wyspie Ostrów Mieleński.
Infrastruktura przyszłości
Dzięki zakończonym pracom port zyskał nie tylko większą zdolność przeładunkową, ale także nowoczesne zaplecze techniczne. Umocniono dno przy nabrzeżach, zbudowano obwałowania dla składowania refulatu, a w rejonie Ostrów Grabowski – sercu portu – rozwijany jest nowoczesny węzeł przeładunków intermodalnych, w tym kolejowych.
Inwestycja została zrealizowana przez konsorcjum firm z Grupy NDI, a jej zakończenie zapowiada nowy etap w historii szczecińskiego portu.
– Nowa infrastruktura otwiera przed portem ogromne możliwości logistyczne, umożliwia obsługę większych jednostek i zwiększa jego atrakcyjność w regionie Morza Bałtyckiego – podkreślają przedstawiciele zarządu portów.
Szczecińska inwestycja to nie tylko potężny impuls dla gospodarki morskiej, ale i symbol dynamicznego rozwoju polskich portów morskich w oparciu o nowoczesne, zrównoważone technologie i wsparcie funduszy unijnych.
Komentarze