Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Stena Germanica na metanol wypłynęła w pierwszy rejs [FILM]

infoship
25.04.2015 08:58
0 Komentarzy

Stena Line po testach na promie Stena Germanica” planuje zainstalować system na kolejnych 24 promach. 

Jak podaje portal trójmiasto.pl, „Stena Germanica”, pierwszy na świecie prom napędzany metanolem wyruszył w swoją inauguracyjną podróż. Po przebudowie w Gdańskiej Stoczni Remontowej, należącej do Remontowa Holding olbrzymi, 240-metrowy prom pasażersko-samochodowy jest już gotowy do obsługi linii Göteborg – Kilonia. 

{https://www.youtube.com/watch?v=he7kFq0Ss4I}

Przebudowa „Stena Germanica” rozpoczęła się pod koniec stycznia br. Przedsięwzięcie finansowo wspierane było przez unijny projekt „Autostrady Morskie”, a jego całkowity koszt wyniósł około 22 mln euro. Projekt realizowany był przez armatora Stena Line we współpracy z Wärtsilä – wiodącym producentem silników, portami w Göteborgu i Kilonii oraz największym na świecie producentem i dostawcą metanolu – firmą Methanex Corporation. Teraz „Stena Germanica” jest pierwszym na świecie promem napędzanym metanolem. – W Stena Line jesteśmy niezwykle dumni, że możemy przyczynić się do rozwoju całej naszej branży. Naszym celem było wprowadzanie innowacji dla dobra klientów i całego społeczeństwa. Bycie pierwszym przewoźnikiem na świecie posiadającym statek z napędem na metanol to wielki krok w kierunku idei zrównoważonego transportu ? w wypowiedzi dla trójmiasto.pl informował Carl-Johan Hagman, dyrektor zarządzający koncernu Stena Line. 

Stena Line po testach na promie „Stena Germanica” planuje zainstalować system na kolejnych 24 promach. Według Portalu, część może wykonać również stocznia z Gdańska. W Remontowej został zmodyfikowany jeden z czterech działających na promie silników, a trzy pozostałe zyskały nowe instalacje, które umożliwią szybkie dostosowanie ich do metanolu. Wärtsilä wraz ze Stena Teknik (firmą z grupy Stena Sphere, do której należy też koncern promowy Stena Line) opracowała metodę adaptacji silników statkowych do nowego paliwa. Silniki „Stena Germanica” będą zasilane metanolem jako paliwem głównym oraz MGO (Marine Gas Oil) – wykorzystywanym dodatkowo. 

Metanol jest produkowany głównie z gazu ziemnego i może być stosowany w czystej postaci jako paliwo. Czysty metanol jest bezbarwnym biodegradowalnym paliwem. Odgrywa kluczową rolę w sektorze energetycznym, będąc paliwem zarówno przyjaznym dla środowiska jak i efektywnym kosztowo. Dzięki użyciu metanolu można ograniczyć emisję siarki (SOx) aż o 99 proc., azotu (NOx) o 60 proc., cząstek stałych (PM) o 95 proc. a dwutlenku węgla (CO2) o 25 proc. w porównaniu z obecnie używanym paliwem statkowym. Podobnie jak w przypadku LNG potrzebna jest przebudowa silników oraz wymiana zbiorników na paliwo. Zaletą metanolu jest mniejszy koszt konwersji silników w porównaniu z innymi ekologicznymi paliwami. Systemy bunkrowania metanolu są o wiele prostsze i bezpieczniejsze niż systemy tankowania LNG.

Jak podaje trójmiasto.pl, statek już zdobył uznanie – podczas konferencji Green Ship Technology w Kopenhadze Stena Line otrzymała tytuł Armatora Roku właśnie za przebudowę promu „Stena Germanica”. Jury uzasadniło swoją decyzję tym, że jest to trzecia silna alternatywa, która ma szansę rozwoju w zrównoważonym transporcie w strefach SECA (skrót od: Sulphur Emission Control Areas), do których zaliczany jest obszar Morza Bałtyckiego i Morza Północnego.

Komentarze