Senat bez poprawek do ratyfikacji AGN
Ustawa ws. ratyfikacji konwencji AGN ma umożliwićskorzystanie z unijnych środków na inwestycje służące poprawie żeglowności narzekach. Senat nie zaproponował do niej w środę poprawek.
Za ustawą bez poprawek zagłosowało 82 senatorów; teraz trafiona do podpisu prezydenta.
Ustawa upoważnia prezydenta do ratyfikacji porozumienia.Dokument ten zobowiązuje Polskę do dostosowania warunków nawigacyjnych nanaszych głównych drogach wodnych do co najmniej czwartej klasy żeglowności.Klasy niższe nie uprawniają do korzystania ze środków TEN-T (transeuropejskiejsieci transportowej).
Konwencja AGN została przygotowana przez Organizację NarodówZjednoczonych – jej pełna nazwa brzmi Europejskie Porozumienia w SprawieGłównych Śródlądowych Dróg Wodnych o Międzynarodowym Znaczeniu (ang. EuropeanAgreement on Main Inland Waterways of International Importance). Określana jesttakże jako Konwencja AGN albo Porozumienie AGN. Podpisano ją 19 stycznia 1996r. w Genewie.
Sieć ujęta w Konwencji AGN podzielona jest na dziewięćgłównych wodnych ciągów transportowych o długości ponad 27 tys. km i łączyporty 37 krajów europejskich.
Przez Polskę przebiegają trzy międzynarodowe szlaki wodne:droga wodna E-30, łącząca Morze Bałtyckie z Dunajem w Bratysławie, obejmującana terenie Polski rzekę Odrę, od Świnoujścia do granicy z Czechami; droga wodnaE-40, łącząca Morze Bałtyckie w Gdańsku z Dnieprem w rejonie Czarnobyla i dalejprzez Kijów, Nową Kachowkę i Chersoń z Morzem Czarnym, obejmująca na tereniePolski rzekę Wisłę od Gdańska do Warszawy, rzekę Narew oraz rzekę Bug doBrześcia; droga wodna E-70, łącząca Holandię z Rosją i Litwą, na terenie Polskiobejmująca Odrę od ujścia kanału Odra-Hawela do ujścia Warty w Kostrzynie,drogę wodną Wisła-Odra oraz od Bydgoszczy dolną Wisłę i Szkarpawę lub WisłęGdańską.
Przystąpienie do porozumienia nie determinuje horyzontuczasowego na dostosowanie międzynarodowych dróg wodnych na terenie Polski dowymaganych standardów.
Polskie drogi wodne, po uzyskaniu standardu określonego wAGN, będą mogły stać się docelowo elementami transeuropejskiej siecitransportowej TNT. Obecnie, poza 97-kilometrowym fragmentem w dolnym odcinkuOdry, polskie śródlądowe drogi wodne nie są elementem TNT.
Obecnie w Polsce 86 proc. transportu przypada na transportdrogowy, 12,5 proc. na kolejowy, a jedynie 0,4 proc. odbywa się drogą wodną.Tymczasem zobowiązania w tzw. białej księdze wobec Unii Europejskiej zakładają,że do 2030 r. drogą wodną powinno odbywać się 30 proc. transportu.
Do tej pory porozumienie AGN podpisało 17 państw – m.in.Francja, Grecja, Niemcy oraz Włochy.(PAP)
„
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze