Scandlines: Promy Schleswig-Holstein i Deutschland przejdą modernizację. Pojawi się też elektryczna Futura
Scandlines poinformował, że rozpoczął modernizację dwóch starszych promów – Deutschland i Schleswig-Holstein – które przechodzą przebudowę na jednostki hybrydowe typu plug-in.
Przebudowywane jednostki otrzymają baterie o pojemności 5 MWh, dzięki którym będą mogły realizować większość rejsów w trybie elektrycznym. Ich ładowanie do 80 proc. zajmie zaledwie 12 minut.
Rozkład jazdy:
- Na czym polega modernizacja promów Deutschland i Schleswig-Holstein prowadzona przez Scandlines i jakie korzyści przyniesie zastosowanie systemu hybrydowego typu plug-in?
- Jakie znaczenie dla rozwoju zielonej żeglugi promowej ma wprowadzenie przez Scandlines pierwszego całkowicie bezemisyjnego promu Futura?
- W jaki sposób projekt modernizacji promów, współfinansowany przez niemieckie Ministerstwo Transportu, wpłynie na redukcję emisji CO₂ i transformację transportu morskiego na Bałtyku?
Co się zmieni?
Równolegle duńsko-niemiecki operator zakończył drugie testy morskie swojego pierwszego, całkowicie bezemisyjnego promu towarowego w tureckim Morzu Marmara. Jednostka już wkrótce wyruszy w rejs do Fehmarnbelt, gdzie jeszcze w tym roku rozpocznie regularną obsługę trasy Puttgarden–Rødby.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Scandlines od lat konsekwentnie buduje pozycję lidera w dziedzinie zielonej żeglugi promowej. Nowa jednostka, znana roboczo jako Futura, ma być wizytówką całkowicie bezemisyjnych przewozów. Wyposażona w baterie o pojemności 10 MWh i możliwość szybkiego ładowania – 17 minut w Rødbyhavn i 12 minut w Puttgarden – zapewni pełne operacje bez emisji już od końca 2025 roku. Prom może przewieźć 66 jednostek frachtowych (ok. 1.200 metrów ładunkowych) oraz maksymalnie 140 pasażerów, a czas przeprawy wyniesie 45 minut.
Równolegle przebudowywane są dwa starsze promy, Deutschland i Schleswig-Holstein, zbudowane w 1997 roku. Modernizacja warta ponad 31 mln EUR obejmuje montaż baterii 5 MWh i systemów plug-in, które pozwolą na pokonanie większości trasy w trybie elektrycznym. Pierwszy z nich jest już przebudowywany w stoczni BLRT Repair Yards w Kłajpedzie, a prace na drugim rozpoczną się w grudniu. Obie modernizacje mają zakończyć się na początku 2026 roku
Koszt przebudowy to ponad 31 mln EUR, z czego do 40 proc. pokrywa niemieckie Ministerstwo Transportu. Dzięki temu obie jednostki mają zmniejszyć emisję CO₂ nawet o 80 proc., co czyni projekt jednym z największych programów konwersji promów w regionie Morza Bałtyckiego.
Komentarze