RZGW w Białymstoku przygotowuje modernizację Kanału Sztynorckiego i Kanału Nidzkiego
Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Białymstoku podpisał umowy na opracowanie dokumentacji projektowej dla dwóch ważnych kanałów żeglownych w Krainie Wielkich Jezior Mazurskich – Kanału Sztynorckiego i Kanału Nidzkiego.
Rozpoczęcie robót budowlanych zaplanowano na lata 2027–2028.
Rozkład jazdy:
- Jakie działania obejmuje planowana przebudowa Kanału Sztynorckiego i Kanału Nidzkiego?
- Kiedy planowane jest rozpoczęcie prac budowlanych i ile wyniesie szacunkowy koszt całego projektu?
- W jaki sposób projekt „Zielona Infrastruktura Wielkich Jezior Mazurskich – Etap II” wpływa na poprawę żeglowności i infrastruktury wodnej na Mazurach?
Nowe życie dla mazurskich kanałów
Prace projektowe dla obu kanałów mają potrwać około 17 miesięcy. Ich celem jest przygotowanie kompleksowej modernizacji, która poprawi bezpieczeństwo żeglugi i jakość infrastruktury wodnej na szlaku Wielkich Jezior Mazurskich.
W przypadku Kanału Sztynorckiego, który łączy jezioro Sztynorckie z jeziorem Dargin, zakres inwestycji obejmuje:
- przebudowę zdegradowanych umocnień brzegowych,
- korektę główek wejściowych od strony obu jezior,
- odmulenie koryta kanału i podejść od strony jezior Łabap i Sztynorckiego,
- montaż nowej infrastruktury i oznakowania nawigacyjnego.
Natomiast dla Kanału Nidzkiego, łączącego Jezioro Nidzkie z Guzianką Wielką, zaplanowano:
- rozbiórkę istniejących brzegów i wykonanie nowych umocnień ze stalowych ścianek szczelnych,
- przebudowę główek wejściowych,
- odmulenie koryta i podejść,
- budowę nowej infrastruktury, w tym przejść dla zwierząt.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Długofalowy projekt rewitalizacji
Obie inwestycje są częścią większego przedsięwzięcia – projektu „Zielona Infrastruktura Wielkich Jezior Mazurskich – Etap II”. Celem projektu jest kompleksowa rewitalizacja pięciu kanałów żeglugowych: Sztynorckiego, Nidzkiego, Grajewko, Popówka i Jeglińskiego.
RZGW informuje, że:
- trwa wybór wykonawcy remontu dla Kanału Grajewko,
- w toku są postępowania przetargowe dotyczące dokumentacji dla kanałów Popówka i Jeglińskiego.
Projekt zakłada modernizację ok. 6,5 km umocnień brzegowych, a jego łączny koszt to ponad 80 mln zł.
Wsparcie unijne i współpraca lokalna
Realizacją przedsięwzięcia zajmuje się RZGW we współpracy ze Stowarzyszeniem Wielkie Jeziora Mazurskie 2020. Finansowanie pochodzi z programu Fundusze Europejskie dla Warmii i Mazur 2021–2027, a środki pochodzą zarówno z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, jak i z budżetu państwa.
Celem projektu jest nie tylko modernizacja techniczna, ale także zwiększenie atrakcyjności turystycznej, żeglowności oraz poprawa bezpieczeństwa na jednym z najpopularniejszych szlaków wodnych w Polsce.
Komentarze