Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

RZGW w Białymstoku przygotowuje modernizację Kanału Sztynorckiego i Kanału Nidzkiego

infoship
08.09.2025 20:00
0 Komentarzy

Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Białymstoku podpisał umowy na opracowanie dokumentacji projektowej dla dwóch ważnych kanałów żeglownych w Krainie Wielkich Jezior Mazurskich – Kanału Sztynorckiego i Kanału Nidzkiego.

Rozpoczęcie robót budowlanych zaplanowano na lata 2027–2028.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie działania obejmuje planowana przebudowa Kanału Sztynorckiego i Kanału Nidzkiego?
  2. Kiedy planowane jest rozpoczęcie prac budowlanych i ile wyniesie szacunkowy koszt całego projektu?
  3. W jaki sposób projekt „Zielona Infrastruktura Wielkich Jezior Mazurskich – Etap II” wpływa na poprawę żeglowności i infrastruktury wodnej na Mazurach?
Kanał Nidzki
Kanał Nidzki/Wikipedia

Nowe życie dla mazurskich kanałów

Prace projektowe dla obu kanałów mają potrwać około 17 miesięcy. Ich celem jest przygotowanie kompleksowej modernizacji, która poprawi bezpieczeństwo żeglugi i jakość infrastruktury wodnej na szlaku Wielkich Jezior Mazurskich.

W przypadku Kanału Sztynorckiego, który łączy jezioro Sztynorckie z jeziorem Dargin, zakres inwestycji obejmuje:

  • przebudowę zdegradowanych umocnień brzegowych,
  • korektę główek wejściowych od strony obu jezior,
  • odmulenie koryta kanału i podejść od strony jezior Łabap i Sztynorckiego,
  • montaż nowej infrastruktury i oznakowania nawigacyjnego.

Natomiast dla Kanału Nidzkiego, łączącego Jezioro Nidzkie z Guzianką Wielką, zaplanowano:

  • rozbiórkę istniejących brzegów i wykonanie nowych umocnień ze stalowych ścianek szczelnych,
  • przebudowę główek wejściowych,
  • odmulenie koryta i podejść,
  • budowę nowej infrastruktury, w tym przejść dla zwierząt.

Długofalowy projekt rewitalizacji

Obie inwestycje są częścią większego przedsięwzięcia – projektu „Zielona Infrastruktura Wielkich Jezior Mazurskich – Etap II”. Celem projektu jest kompleksowa rewitalizacja pięciu kanałów żeglugowych: Sztynorckiego, Nidzkiego, Grajewko, Popówka i Jeglińskiego.

RZGW informuje, że:

  • trwa wybór wykonawcy remontu dla Kanału Grajewko,
  • w toku są postępowania przetargowe dotyczące dokumentacji dla kanałów Popówka i Jeglińskiego.

Projekt zakłada modernizację ok. 6,5 km umocnień brzegowych, a jego łączny koszt to ponad 80 mln zł.

Wsparcie unijne i współpraca lokalna

Realizacją przedsięwzięcia zajmuje się RZGW we współpracy ze Stowarzyszeniem Wielkie Jeziora Mazurskie 2020. Finansowanie pochodzi z programu Fundusze Europejskie dla Warmii i Mazur 2021–2027, a środki pochodzą zarówno z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, jak i z budżetu państwa.

Celem projektu jest nie tylko modernizacja techniczna, ale także zwiększenie atrakcyjności turystycznej, żeglowności oraz poprawa bezpieczeństwa na jednym z najpopularniejszych szlaków wodnych w Polsce.

Komentarze