Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rząd za większym bezpieczeństwem na promach

infoship
08.06.2019 10:00
0 Komentarzy

Sprawniejsze przekazywanie służbom informacji o liczbiepasażerów na statku w razie wypadku czy wprowadzenie jednolitych zasadprzeprowadzania inspekcji na promach – zakłada projekt noweli ustawy obezpieczeństwie morskim, którą 6 czerwca przyjął rząd.

Projekt nowych przepisów przygotował resort gospodarkimorskiej i żeglugi śródlądowej; będą one dotyczyły m.in. promów pasażerskich.

Nowelizacja wdroży do polskiego prawa regulacje dwóchunijnych dyrektyw dotyczących bezpieczeństwa na statkach pasażerskich.

Jednolite inspekcje

Nowe rozwiązania – jak wskazuje Centrum Informacyjne Rządu wkomunikacie – zapewnią jednolite zasady przeprowadzania inspekcji na statkachpasażerskich typu ro-ro, przystosowanych do wtaczania i wytaczania pojazdówdrogowych lub szynowych, a także na szybkich statkach pasażerskich, przewożącychpowyżej 12 osób na liniach regularnych.

„Celem nowych przepisów jest włączenie inspekcjiprzeprowadzanych na tego typu statkach w system inspekcji przeprowadzanychprzez państwo bandery (na statkach o polskiej przynależności) i państwo portu(na statkach pływających pod obcą banderą)” – podało CIR.

Jednym z celów nowych regulacji ma być również sprawniejszeprzekazywanie informacji o liczbie i tożsamości osób znajdujących się napokładzie statku, co pozwoli skuteczniej prowadzić akcje poszukiwawcze iratunkowe. „Rozwiązania te pozytywnie wpłyną na zwiększenie bezpieczeństwapodróżnych” – zaznaczono.

CIR wyjaśniło, że nowe przepisy zapewnią stosowaniejednolitych zasad dotyczących przeprowadzania inspekcji na statkach obcychbander zawijających do polskich portów. Obowiązkowe inspekcje statków ro-ro(m.in. promów) będą włączone w system inspekcji przeprowadzanych przez państwoportu. „Oznacza to maksymalne wydłużenie czasu, w którym statek może byćeksploatowany do celów komercyjnych, przy jednoczesnym ciągłym zapewnianiuwysokich standardów bezpieczeństwa” – dodano.

Żegluga krajowa

Nowe przepisy ujednolicą też wymogi dotyczące inspekcji na statkach pasażerskich typu ro-ro w żegludze krajowej.

-„Rozwiązanie to ma zapewnić wysoki poziom bezpieczeństwa pasażerom przy jednoczesnym uwzględnieniu potrzeb dotyczących usług. Inspekcje będą odbywać się dwa razy w roku, w odstępie nie krótszym niż cztery miesiące i nie dłuższym niż osiem miesięcy – wyjaśniono.

CIR poinformowało ponadto, że w projekcie upraszcza się wymogi dotyczące przekazywania informacji o liczbie i tożsamości osób znajdujących się na pokładzie statku. Takie informacje będą bezpośrednio przekazywane do Krajowego Pojedynczego Punktu Kontaktowego (National Single Window).

„Umożliwi to ich natychmiastowe udostępnienie w razie wypadku Morskiej Służbie Poszukiwania i Ratownictwa oraz innym podmiotom zaangażowanym w akcję ratowniczą. Armatorzy jachtów komercyjnych będą mogli przekazywać informacje o pasażerach nimi podróżujących za pomocą aplikacji mobilnej, a do końca 2020 r. – również tak jak dotychczas, czyli w postaci papierowej” – wyjaśniono.

W uzasadnieniu do projektu czytamy, że tym samym zniknie wymóg prowadzenia przez armatorów systemów rejestracji informacji dotyczących pasażerów, zatwierdzanych obecnie i kontrolowanych przez dyrektorów urzędów morskich. (PAP)

Komentarze