Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rząd chce znowelizować Kodeks Morski

infoship
10.10.2019 07:30
0 Komentarzy

Projekt noweli Kodeksu morskiego, zwiększający m.inodpowiedzialność przewoźników morskich i właścicieli statków, trafił wponiedziałek do konsultacji społecznych – podało Rządowe Centrum Legislacji.Projekt wprowadza np. zmiany w przepisach ws. usuwania wraków.

Zgodnie z projektem przygotowanym przez MinisterstwoGospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, przewoźnik ponosiłbyodpowiedzialność za szkody, których dozna pasażer, oraz za szkody w jegobagażu.

Temat wraków

Projekt nowelizacji wprowadza też zmiany w przepisachdotyczących usuwania wraków. Kapitan lub operator statku niezwłoczniezawiadamiałby właściwy organ państwa „o udziale statku w wypadku morskim,w wyniku którego doszło do powstania wraku”. Jeżeli tego nie zrobi,”podlega karze pieniężnej do wysokości dwudziestokrotnego przeciętnegomiesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej za rok poprzedzający”.Karę tę, w drodze decyzji administracyjnej, wymierza właściwy dyrektor urzędumorskiego.

Planowane przepisy zakładają, że dyrektor urzędu morskiegomiałby podejmować działania w celu oceny zagrożenia, jakie stanowi wrak, jegolokalizacji, oznakowania oraz jego usunięcia.

Jeżeli właściciel nie usunąłby wraku w wyznaczonym terminielub zawiadomienie go nie byłoby możliwe, dyrektor urzędu morskiego mógłby zarządzićusunięcie wraku na jego koszt. Jeżeli nie zgłosi się po odbiór warku albo nieuiści kosztów jego usunięcia, urząd morski może sprzedać wrak i z kwotyuzyskanej z jego sprzedaży pokryć koszty jego usuwania, przechowywania isprzedaży. Pozostałą kwotę może złożyć do depozytu sądowego.

Jak czytamy w projekcie, gdy wrak utrudniałby żeglugę lubpracę „w porcie, na redzie lub torze wodnym” lub groziłbyzanieczyszczeniem środowiska morskiego, dyrektor urzędu morskiego mógłbyzarządzić usunięcie wraku na koszt zarejestrowanego właściciela, wyznaczając mustosowny termin do odbioru wraku za zwrotem poniesionych kosztów.”Zarejestrowany właściciel statku o pojemności brutto co najmniej 300jednostek jest obowiązany posiadać zabezpieczenie finansowe obejmujące kosztylokalizacji, oznakowania oraz usunięcia wraku” – czytamy. Zabezpieczenieto potwierdzałby certyfikat.

Certyfikat albo świadectwo

Projektowane przepisy zakładają też, że statek o polskiejprzynależności o pojemności brutto co najmniej 300 jednostek nie mógłby byćużywany w żegludze, jeżeli nie posiadałby certyfikatu albo świadectwa. Z koleistatek o obcej przynależności nie mógłby wejść do portu polskiego ani goopuścić; nie mógłby też korzystać z urządzeń przeładunkowych na terytoriumRzeczypospolitej Polskiej, jeżeli nie posiadałby certyfikatu albo świadectwa.

Za wydanie certyfikatu pobierana byłaby opłata w wysokościrównowartości 30 euro; stanowiłaby dochód budżetu państwa.

W projekcie zapisano, że ustawa wchodzi w życie po upływie14 dni od dnia ogłoszenia. (PAP)

Komentarze