Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Ruszyły przygotowania do modernizacji jazu Miłomłyn na Kanale Elbląskim

infoship
24.07.2025 20:00
0 Komentarzy

Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku poinformował o wyłonieniu wykonawcy dokumentacji projektowej modernizacji jazu Miłomłyn — jednej z kluczowych budowli hydrotechnicznych w systemie Jezior Warmińskich.

Rozpoczęcie tej inwestycji otwiera szereg działań modernizacyjnych planowanych na Kanale Elbląskim w latach 2026–2029.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie znaczenie dla gospodarki wodnej regionu ma jaz Miłomłyn?
  2. Na czym polega modernizacja planowana w ramach pierwszego etapu prac na Kanale Elbląskim?
  3. W jaki sposób projekt rewitalizacji Kanału Elbląskiego może wpłynąć na rozwój turystyki w regionie?
Jaz Miłomłyn
Jaz Miłomłyn

Nowe oblicze historycznej budowli

Jaz Miłomłyn, wybudowany w 1863 roku i ostatnio remontowany w 1982 roku, pełni strategiczną funkcję w zarządzaniu wodami dla potrzeb żeglugi i gospodarki wodnej. Zlokalizowany w obrębie Kanału Elbląskiego, umożliwia zrzut wód z Jezioraka do Drwęcy — alternatywnie przez jaz Iława i rzekę Iławkę lub przez jezioro Drwęckie i jaz Samborowo.

Planowana modernizacja zakłada poprawę stanu technicznego obiektu oraz zastosowanie nowoczesnych rozwiązań technologicznych, w tym:

  • montaż elektrycznego napędu zasuw (obok istniejącego ręcznego),
  • wdrożenie systemu zdalnego sterowania i monitoringu pracy jazu.

Podpisanie umowy z wybranym wykonawcą dokumentacji projektowej ma nastąpić w najbliższych dniach.


Inwestycje warte ponad 280 mln zł

Modernizacja jazu Miłomłyn to element szeroko zakrojonego programu modernizacyjnego Kanału Elbląskiego. Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku planuje jego realizację we współpracy z członkami Związku Gmin i Powiatów Kanału Elbląskiego i Pojezierza Iławskiego. Finansowanie przedsięwzięć ma pochodzić z programu Fundusze Europejskie dla Warmii i Mazur 2021–2027.

W ramach dwóch głównych projektów zaplanowano:

Etap I (2026–2028) – wartość: ok. 258 mln zł

  • remont umocnień brzegowych na 34 km odcinkach:
    • między śluzą Miłomłyn a wrotami w Buczyńcu,
    • z Miłomłyna do jeziora Ewingi,
    • oraz z Miłomłyna do Starych Jabłonek.

Etap II (2027–2029) – wartość: ok. 14 mln zł

  • przebudowa wybranych odcinków obwałowań i budowli hydrotechnicznych,
  • modernizacja jazów Miłomłyn i Samborowo,
  • budowa przenoski dla kajaków.

Dodatkowo za ponad 10 mln zł planuje się zagospodarowanie turystyczne pięciu pochylni i czterech śluz — obejmujące oznakowanie, przystosowanie do zwiedzania i wyposażenie w elementy małej architektury.


Kanał Elbląski — hydrotechniczna perła regionu

Zbudowany w 1862 roku Kanał Elbląski to unikatowy zabytek techniki, słynący z systemu pięciu pochylni o tzw. suchym grzbiecie (Buczyniec, Kąty, Oleśnica, Jelenie, Całuny). Jest również najdłuższym kanałem żeglownym w Polsce, o łącznej długości przekraczającej 115 km. Obecnie pełni funkcje nie tylko transportowe, ale także turystyczne i krajobrazowe.


Podsumowanie

Modernizacja jazu Miłomłyn to pierwszy, ale kluczowy krok w rewitalizacji infrastruktury Kanału Elbląskiego. Wprowadzenie nowoczesnych technologii zwiększy bezpieczeństwo i efektywność jego eksploatacji, a kompleksowy program inwestycyjny ma szansę przyczynić się do rozwoju gospodarczego i turystycznego całego regionu Warmii i Mazur.

Komentarze