Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rusza pilotażowe połączenie tramwaju wodnego Szczecin-Świnoujście. Wiemy kiedy

infoship
02.05.2025 20:00
0 Komentarzy

Już w czerwcu 2025 roku mieszkańcy i turyści będą mogli skorzystać z nowej, wyjątkowej atrakcji komunikacyjno-turystycznej – tramwaju wodnego łączącego Szczecin, Nowe Warpno i Świnoujście.

Projekt, nazwany oficjalnie „pieszo-rowerową przeprawą promową”, ma łączyć funkcję środka transportu i produktu turystycznego, przywracając po dekadach nieobecności wodne połączenie znane jeszcze z czasów PRL.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie miejscowości połączy nowy tramwaj wodny i jakie są planowane przystanki na trasie rejsu?
  2. Jakie środki finansowe przeznaczyły poszczególne samorządy na realizację pilotażowego połączenia wodnego?
  3. Jakie są planowane ceny biletów na trasie Szczecin–Świnoujście i jakie ulgi przewidziano dla pasażerów?
Szczecin/ Podpisano umowę na studium wykonalności nowego toru podejściowego do portu w Świnoujściu
Port w Świnoujściu

Połączenie z potencjałem – pierwszy kurs jeszcze w czerwcu

Zgodnie z zapowiedziami władz lokalnych, pierwszy rejs odbędzie się w ostatni weekend czerwca. Jednostka wyruszy ze Szczecina rano, zatrzyma się w Nowym Warpnie, skąd dołączą kolejni pasażerowie, i zakończy kurs w Świnoujściu. Na pokładzie statku zmieści się około 200 osób oraz 50 rowerów, co ma istotne znaczenie dla ruchu turystycznego i rowerowego w regionie.

Jak podkreśla Arkadiusz Mazepa, zastępca prezydenta Świnoujścia, nowy środek transportu ma stanowić alternatywę dla samochodu czy pociągu, ale przede wszystkim pełnić funkcję atrakcji turystycznej, pozwalającej zobaczyć region z zupełnie innej perspektywy – od strony wody.

Zaangażowanie samorządów i finansowanie

Na realizację pilotażu Świnoujście przeznaczy 100 tys. zł ze swojego budżetu. Analogiczne wsparcie zadeklarowały władze Nowego Warpna oraz samorząd wojewódzki (150 tys. zł) i Szczecin (130 tys. zł). Dzięki wspólnemu finansowaniu uda się utrzymać przystępne ceny biletów – znacznie niższe niż w przypadku rejsów komercyjnych.

Rozkład i ceny biletów – przystępnie i rodzinnie

Rejsy będą odbywać się w weekendy – od końca czerwca do końca sierpnia. Statek pokona trasę Szczecin–Nowe Warpno–Świnoujście dwa razy dziennie, przy czym czas trwania rejsu z Szczecina do Świnoujścia wyniesie około 3,5 godziny.

Proponowany cennik obejmuje:

  • Szczecin – Nowe Warpno: 50 zł (normalny), 40 zł (ulgowy), 145 zł (rodzina 2+2)
  • Szczecin – Świnoujście: 70 zł (normalny), 60 zł (ulgowy), 210 zł (rodzina 2+2)
  • Dzieci do 4. roku życia – bezpłatnie
  • Rower – 10 zł za przejazd w obie strony

Ulgi przewidziano dla uczniów, studentów, osób niepełnosprawnych, seniorów oraz kombatantów. Bilety mają być dostępne online, z pulą biletów zarezerwowaną oddzielnie dla pasażerów z Nowego Warpna i Szczecina.

Współczesna kontynuacja tradycji

Tramwaj wodny przypomina o czasach, gdy podobne połączenia wodne były codziennością – w latach 60. i 70. na trasie Szczecin–Świnoujście kursowały wodoloty PŻM. Ostatnia próba ich reaktywacji miała miejsce w 2018 roku, jednak projekt zakończył się niepowodzeniem. Tym razem lokalne władze są bardziej ostrożne – zaczynają od pilotażu i liczą na współpracę z armatorami w ramach przetargu.

Turystyka, rekreacja i przyszłość projektu

Starosta policki Shivan Fate, inicjator przedsięwzięcia, zaznacza, że projekt ma ogromny potencjał rozwojowy – kolejne sezony mogą objąć więcej miejscowości, jak np. Trzebież. Na razie jednak celem jest zebranie doświadczeń i sprawdzenie funkcjonowania połączenia w praktyce.

Dzięki tej inicjatywie Pomorze Zachodnie ma szansę na nową, wodną wizytówkę turystyczną – dostępną, przystępną cenowo i ekologiczną.

Komentarze