Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Przez Kanał Sueski bez kolejki; ile trzeba zapłacić?

infoship
28.08.2023 20:00
0 Komentarzy

Ponad 700 tys. dolarów płacą statki na aukcjach, organizowanych przez administrację Kanału Panamskiego (ACP), aby nie czekać w długiej kolejce na tranzyt i uniknąć opóźnień w dostarczeniu towaru.

Służby zarządzające Kanałem Panamskim wprowadziły ograniczenia żeglugowe w związku z długotrwałą suszą, na skutek której poziom wody w Kanale jest wyjątkowo niski.

Ograniczony przepływ

Od lipca ograniczono przepływ z 40 do 32 statków dziennie oraz zmniejszono dozwoloną głębokość zanurzenia jednostek z 15 do 13 m, co oznacza, że statki mogą przewozić mniej towarów, gdyż muszą zmniejszyć swój ciężar.

„Te restrykcje zostaną utrzymane przez rok, jeżeli we wrześniu, październiku i listopadzie nie spadną ulewne deszcze w basenie hydrograficznym Kanału” – zapowiedział w tym tygodniu zastępca administratora Ilya Esino w wywiadzie dla AFP.

Statki mogą przepływać przez Kanał Panamski mając rezerwację, często uzyskiwaną z rocznym wyprzedzeniem, albo bez rezerwacji. Pierwsze cieszą się priorytetem, ale setki innych, w związku z restrykcjami, muszą oczekiwać w kolejce na przepłynięcie nawet ponad dwa tygodnie – według EFE. Na jednostki bez rezerwacji przypada osiem zezwoleń dziennie.

Sytuacja jest szczególnie trudna dla statków przewożących węgiel i rudy żelaza, a także gazowców, które zwykle nie mają rezerwacji, gdyż przewożą ładunki w krótkim czasie i nie kursują po stałych trasach.

Dyrekcja Kanału Panamskiego od wielu lat organizuje aukcje na rezerwacje na szybki tranzyt. Teraz niektóre statki płacą nawet 700 tys. dolarów za pominięcie kolejki – poinformował były administrator Kanału Panamskiego Jorge Quijano.

Do tego dochodzi opłata tranzytowa za przepływ przez Kanał i pozostałe koszty transportu.

Niektóre wielkie statki są zmuszone do rozładowywania setek kontenerów, które są przewożone przez Przesmyk Panamski koleją, a następnie załadowywane z powrotem na statek po drugiej stronie kanału.

Inne omijają Kanał Panamski wybierając Kanał Sueski albo trasę wokół Przylądka Dobrej Nadziei.

Głównymi użytkownikami Kanału Panamskiego są Stany Zjednoczone, Chiny i Japonia, ale także Europa, która optymalnie jest w ten sposób połączona z zachodnim wybrzeżem Ameryki Południowej.

Komentarze