Promy zasilane wodorem? Trwa debata
Jak informuje portal PromySkat – armatorzy chętniespoglądają w stronę nowych technologii, które mogą wykorzystywać na promach.Coraz większą wagę przykładają też do alternatywnych sposobów zasilania swojejfloty. Niewykluczone, że w niedalekiej przyszłości furorę będą robić statkizasilane wodorem.
Jeśli chodzi o nowatorskie sposoby zasilania promów, to musibyć nie tylko konkurencyjnie pod względem kosztowym, ale również ekologicznie.Oba te kryteria spełniać miałyby promy zasilane wodorem. Istnieją duże szanse,że już w niedalekiej przyszłości pierwszy taki duży prom pojawi się w StanachZjednoczonych.
Działająca w USA Administracja Morska, agencja DepartamentuTransportu Stanów Zjednoczonych, opublikowała właśnie wyniki trwających przezdwa lata badań, dotyczących możliwości zbudowania oraz wdrożenia takiego promuna wodach amerykańskich. Oceniano potencjał ekonomiczny, a także uwarunkowaniatechniczne oraz kwestię uruchomienia takiego promu w świetle istniejącychregulacji prawnych. Wszystkie te wskaźniki brano pod uwagę w odniesieniu doszybkiego promu pasażerskiego, który zgodnie z założeniami miałby być zasilanywyłącznie wodorem i pływać po wodach Zatoki San Francisco, korzystając ztamtejszej infrastruktury.
Mające 340 stron studium zakłada, że już teraz możliwebyłoby zbudowanie szybkiego promu dla 150 osób. Zwrócono jednak uwagę, żeproblemem mogłyby być koszty. Zaprojektowanie i budowa takiej jednostkipochłonęłaby dodatkowe finanse w porównaniu z konwencjonalnym promemkorzystającym z napędów diesla. Zasugerowano, że dalsze prace związane z wizjąwprowadzenia promów na wodór powinny być ukierunkowane na redukcję kosztówprojektu.
Obecnie w eksploatacji znajdują się tylko niewielkiejednostki zasilane wodorem. Służą one rekreacji i wykorzystywane są głównie narzekach i jeziorach. Możliwość wykorzystania do regularnej żeglugi i na dłuższychtrasach dużych promów zasilanych wodorem jest jednym z tematów konferencjiMarine Log Ferries, która odbywa się właśnie w Seattle.
Armatorzy mając na uwadze czynniki ekonomiczne, a takżekwestie związane z ochroną środowiska, coraz częściej decydują się na innesposoby zasilania swoich promów. Coraz popularniejsze staje się paliwo LNG.Operatorzy, którzy korzystający z takich jednostek mają do swojej dyspozycjicoraz bogatszą infrastrukturę. Coraz większym zainteresowaniem cieszy sięrównież zasilanie elektryczne (już niedługo konwersję przejdą dwa należące doHH-Ferries promy, które dzięki temu staną się największymi na świecie promamielektrycznymi. Przewoźnicy testują też takie alternatywne paliwa jak metanol.Sukcesem zakończyło się dostosowanie promu Stena Germanica do zasilania tymrodzajem ekologicznego paliwa.
„
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze