Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Prom budowany w Gdańskiej Stoczni „Remontowa” napełniony gazem

infoship
14.07.2025 20:00
0 Komentarzy

W Gdańskiej Stoczni „Remontowa” im. J. Piłsudskiego S.A. po raz pierwszy w Polsce przeprowadzono bunkrowanie LNG na nowoczesnym promie pasażersko-samochodowym typu Ro-Pax.

Operację przeprowadziła estońska firma Elenger, jeden z liderów rynku LNG w regionie Morza Bałtyckiego.

Rozkład jazdy:

  1. Na czym polega metoda bunkrowania LNG „truck-to-ship” i jak została zastosowana w Gdańskiej Stoczni „Remontowa”?
  2. Jakie cechy ekologiczne i techniczne wyróżniają prom typu Ro-Pax budowany dla Polskich Promów?
  3. Jaką rolę w projekcie odegrała estońska firma Elenger i jakie doświadczenie posiada w zakresie bunkrowania LNG?
Gaz LNG do tankowania promu
Gaz LNG do tankowania promu/foto: gdansk,pl

Technologia „truck-to-ship” po raz pierwszy w Polsce

Proces bunkrowania LNG odbył się metodą „truck-to-ship”, czyli bezpośredniego tankowania statku skroplonym gazem ziemnym z autocystern. Do zbiornika promu o roboczej nazwie NB101 wtłoczono łącznie 139 m³ LNG za pomocą trzech cystern kriogenicznych. Choć liczba może wydawać się niewielka, warto pamiętać, że gaz ziemny w formie skroplonej zmniejsza swoją objętość około 600-krotnie – proces ten zachodzi w temperaturze -162°C.

Zanim przystąpiono do bunkrowania, prom przeszedł serię przygotowań. Wstępne testy silników przeprowadzono na paliwie konwencjonalnym, zbiornik LNG został osuszony i schłodzony ciekłym azotem do -130°C, a układ paliwowy dokładnie sprawdzono pod kątem szczelności.

– To efekt wieloletniego doświadczenia naszych specjalistów w zakresie dostaw LNG i budowy stacji regazyfikacji. Dzięki własnej flocie cystern i sprawdzonemu know-how możemy dostarczać armatorom paliwo nie tylko efektywne, ale i przyjazne środowisku – podkreślił Marius Kairys, prezes firmy Elenger.

Prom przyszłości – ekologiczny, nowoczesny i polski

Zbiornik LNG napełniono na nowoczesnym promie Ro-Pax, budowanym przez gdańską stocznię dla spółki Polskie Promy – podmiotu należącego do Polskiej Żeglugi Morskiej i Skarbu Państwa. Prom jest przystosowany do przewozu 400 pasażerów oraz pojazdów, a jego napęd stanowią cztery dwupaliwowe silniki (LNG/diesel), które mają obniżyć emisję CO₂ o ok. 25% względem jednostek z tradycyjnym napędem.

Będzie to jedna z trzech takich jednostek obsługujących połączenia promowe między Polską a Skandynawią. Dwa promy trafią do floty Unity Line (grupa PŻM), a jeden będzie użytkowany przez Polferries. Kontrakt na ich budowę podpisano 26 listopada 2021 r. po nieudanym podejściu do realizacji inwestycji w stoczni szczecińskiej.

Próby portowe i kolejny etap testów

Prom aktualnie przechodzi próby portowe HAT (Harbour Acceptance Tests), które poprzedzają testy morskie. Po ich zakończeniu jednostka zostanie oficjalnie przekazana do użytkowania.

Elenger i Remontowa – doświadczenie i skala działania

Dla estońskiego Elengera było to pierwsze bunkrowanie LNG w Polsce, choć firma ma na swoim koncie ponad 6000 takich operacji wykonanych w portach w Tallinie, Helsinkach, Hanasaari i Hanko. Elenger jako pierwszy w regionie bałtyckim rozpoczął bunkrowanie metodą „truck-to-ship” już w 2017 roku i dysponuje także własnym statkiem bunkrującym Optimus do operacji „ship-to-ship”.

Gdańska Stocznia „Remontowa” im. J. Piłsudskiego S.A. to największy zakład stoczniowy w Polsce i jeden z pięciu największych w Europie. Od 1952 roku specjalizuje się w budowie i remontach statków, platform offshore i konstrukcji morskich. Po prywatyzacji w 2001 roku dynamicznie rozwinęła produkcję jednostek nowej generacji.

Komentarze