Powstało stowarzyszenie Odrą w Świat
?Odrą w Świat? ? to nazwa nowego stowarzyszenia, którepowstało w Szczecinie. Najważniejszy cel to przywrócenie żeglowności na rzece. Eksperciuważają, że trzecia klasa żeglowności dla Odry jest do osiągnięcia i towzględnie szybko.
Wśród założycieli stowarzyszenia są m.in. przedstawicielebiznesu, nauki i administracji wodnej. ? Rejestracja stowarzyszenia nastąpiła28 stycznia ? poinformował prezes tej organizacji Zbigniew Antonowicz. Z kolei 9lutegoStowarzyszenie ?Odrą w Świat? zaprezentowało się na spotkaniu wMinisterstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Podjęło się teżwspółorganizacji corocznej tzw. narady przednawigacyjnej.
Głównym celem ?Odrą w Świat? jest promowanie OdrzańskiejDrogi Wodnej jako ważnej części międzygałęziowego korytarza transportowegopółnoc-południe. Ten szlak wodny ? zrównoważony pod względem społecznym iśrodowiskowym ? ma łączyć morskie porty Szczecin i Świnoujście oraz Police ześródlądowymi w Polsce, Czechach i Niemczech. Chodzi nie tylko o połączenie zeŚląskiem, ale też z górną Wisłą (poprzez Kanał Śląski) i Morawami. Na razie ODWjest zaniedbana i wykorzystywana w niewielkim stopniu.
III klasa wystarczy
Marszałkowie województw Polski Zachodniej już przedmiesiącem zaapelowali do rządu o rozpoczęcie planowania doprowadzenia Odry doczwartej klasy żeglowności. Członkowie stowarzyszenia uważają że są to jednakcele dalekosiężne i trudne do osiągnięcia. – To są koszty rzędu czterechmiliardów złotych a nie kilkudziesięciu. Jesteśmy realistami i wiemy, że Polskanie jest na tyle bogata, że może sobie pozwolić na tak wysokie wydatki naodrestaurowanie transportu śródlądowego. Trzecia klasa żeglowności to 1,80głębokości rzeki przez 250-270 dni w roku – dodaje Antonowicz.
MGMiŻŚ działa
Przywrócenie żeglowności Odry na całym odcinku i wpisaniejej w europejski korytarz transportowy Dunaj-Odra-Łaba to jeden z priorytetównowo powstałego resortu Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Już w tejchwili MGMiŻŚ uruchomiło procedurę ratyfikacji ONZ-owskiej Konwencji AGN, którawprowadzi nasze rzeki do strategicznej sieci europejskich wodnych drógtransportowych. Konwencja AGN to jednocześnie zobowiązanie do zapewnieniadrogom wodnym co najmniej IV klasy żeglowności. Ratyfikacja powinna nastąpićjeszcze w tym roku. Otworzy Polsce dostęp do ogromnych funduszy unijnychdedykowanych rozwojowi europejskich korytarzy transportowych.
„
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze