Porty Szczecin i Świnoujście bardziej eco
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA otrzymał dofinansowanie dla projektu pn. „Zapewnienie odbioru odpadów ze statków w porcie Świnoujście w celu spełnienia wymagań środowiskowych”.
Całkowita wartość inwestycji szacowana jest na 1,83 mln euro, w tym kwota dofinansowania to 1,55 mln euro.
Spis treści:
- Jaki jest całkowity koszt inwestycji „Zapewnienie odbioru odpadów ze statków w porcie Świnoujście” i jaka część tej kwoty pochodzi z dofinansowania?
- Jakie konkretnie elementy infrastruktury zostaną zbudowane w ramach projektu w porcie Świnoujście przy ul. Fińskiej?
- Jakie są dalsze plany Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. dotyczące rozbudowy infrastruktury portowej w Świnoujściu i Szczecinie w ramach Instrumentu CEF II?
Unijne dofinansowanie
16 lipca 2024 r. Komisja Europejska ogłosiła listę projektów, które otrzymały dofinansowanie w ramach trzeciego naboru Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) w ramach konkursu Transport – Core network projects – Coherence envelope CEF-T-2023-CORECOEN-MARP-WORKS: Seaports – studies, works or mixed. Wsparcie otrzymały 134 projekty przyjazne środowisku, które zapewnią inteligentną, zrównoważoną i wydajną infrastrukturę transportową.
Podpisanie umowy o dofinansowanie odbędzie się w październiku 2024 r.
Zakres inwestycji obejmuje budowę obiektów odbiorczo-magazynowych oraz 8 zbiorników magazynowo – technologicznych o pojemności 50 m3 każdy, przeznaczonych do odbioru popłuczyn ładowni ładunków innych niż niebezpieczne oraz odbioru wód balastowych ze statków. Inwestycja zlokalizowana jest w przy Terminalu Promowym w Świnoujściu przy ul. Fińskiej. Faza realizacji inwestycji wyniesie 27 miesięcy. Zakładane wejście w fazę eksploatacji zaplanowano na I półrocze 2027.
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. planuje również realizację II etapu inwestycji zlokalizowaną w Świnoujściu przy ul. Nowoartyleryjskiej zakładającą:
• budowę zbiorników do odbioru i czasowego gromadzenia popłuczyn z mycia ładowni po ładunkach innych niż niebezpieczne, ścieków przemysłowych;
• budowę zbiorników do magazynowania odpadów – pozostałości płynnych ładunków innych, niż niebezpieczne;
• budowę zbiorników do odbioru i magazynowania odpadów płynnych nie-bezpiecznych, w tym zaolejonych odpadów płynnych.
Warto podkreślić, że to kolejny, czwarty projekt ZMPSiŚ SA dofinansowany w ramach Instrumentu CEF II, który przyczyni się do rozwoju portu Szczecin oraz sieci TEN-T i portu w Świnoujściu, który jest elementem korytarzy transportowych Baltic-Adriatic i Morze Północne – Bałtyk. W ramach tego samego instrumentu środki UE dofinansują budowę multimodalnego, kolejowego węzła przeładunkowego na Ostrowie Grabowskim w porcie Szczecin oraz rozbudowę o dodatkowe stanowisko morskiej części terminala LNG i budowę terminala instalacyjnego do obsługi potrzeb morskiej energetyki wiatrowej w porcie Świnoujście. (opr. 29.07.2024, ZMPSiŚ SA)
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze