Port Gdynia powiększa swoje zasoby. Zakupił strategiczną nieruchomość
Zarząd Morskiego Portu Gdynia poinformował o nabyciu ponad 3-hektarowej nieruchomości położonej przy ul. Indyjskiej 7.
Jak przekazała spółka, teren ten zostanie przeznaczony na potrzeby działalności operacyjnej i rozwojowej portu, wzmacniając jego potencjał inwestycyjny i logistyczny.
Rozkład jazdy:
- Jakie konkretnie funkcje operacyjne i inwestycyjne będzie pełnić nowo nabyta nieruchomość przy ul. Indyjskiej w strukturze Portu Gdynia?
- W jaki sposób zakup terenu wpisuje się w realizację Strategii Rozwoju Portu Gdynia do 2027 roku?
- Czy w planach Zarządu Morskiego Portu Gdynia są kolejne inwestycje związane z poszerzaniem bazy terenowej portu?
Kluczowa inwestycja w rozwój przestrzenny portu
Rzeczniczka prasowa Zarządu Morskiego Portu Gdynia, Kalina Gierblińska, podkreśliła, że przejęta nieruchomość znajduje się we wschodniej części portu, w bezpośrednim sąsiedztwie nabrzeży i infrastruktury przeładunkowej.
„To jeden z ostatnich tak wartościowych obszarów możliwych do zagospodarowania pod działalność portową. Jego włączenie do zasobów spółki pozwoli na zwiększenie potencjału operacyjnego i inwestycyjnego, a w dłuższej perspektywie – na lepsze wykorzystanie przestrzeni i funkcjonalności portu” – zaznaczyła Gierblińska.
Władze spółki wskazują, że ograniczona dostępność terenów jest dziś jednym z głównych wyzwań w rozwoju funkcji portowych. Zakup działki przy ul. Indyjskiej doskonale wpisuje się więc w założenia Strategii Rozwoju Portu Gdynia do 2027 roku, której jednym z priorytetów jest konsekwentne poszerzanie bazy terenowej portu.
Odpowiedzialne zarządzanie majątkiem Skarbu Państwa
Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A., Piotr Gorzeński, podkreślił, że nabycie nowej nieruchomości ma strategiczne znaczenie zarówno dla samego portu, jak i dla jego właściciela – Skarbu Państwa.
„W przypadku infrastruktury portowej nieruchomości mają kluczowe znaczenie dla funkcjonalności i rozwoju. Naszym zadaniem jest działać tak, by Port Gdynia mógł w pełni wykorzystywać swój potencjał. Nabycie nieruchomości przy ul. Indyjskiej to nie tylko realizacja ustawowych obowiązków, ale przede wszystkim dowód odpowiedzialnego gospodarowania majątkiem o strategicznym znaczeniu – w interesie portu i jego właściciela” – powiedział Gorzeński.

Historia terenu i jego nowe przeznaczenie
Jak wyjaśniła rzeczniczka portu, początki obecnego kompleksu sięgają początku lat 90., kiedy prawo do terenu przy ul. Indyjskiej 7 uzyskała spółka Olvit. W kolejnych latach przedsiębiorstwo kilkukrotnie zmieniało nazwę – od Olvit Trade, przez Olvit Vistal, aż po Vistal Offshore. Na działce powstała hala produkcyjna, w której wytwarzano konstrukcje stalowe dla przemysłu morskiego i offshore.
„Dziś teren ten wraca do portowego ekosystemu – będzie wykorzystywany przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. na potrzeby działalności operacyjnej i rozwojowej” – dodała Gierblińska.
Stabilny wzrost i dobre wyniki finansowe
Nowa inwestycja wpisuje się w okres stabilnego wzrostu portu. W pierwszej połowie 2025 roku Port Gdynia obsłużył niemal 13,1 mln ton ładunków, z czego 65 proc. stanowiła drobnica. W tej grupie przeładunki wzrosły o prawie 10 proc., osiągając poziom 8,5 mln ton.
Zysk netto spółki za pierwsze półrocze wyniósł 81,6 mln zł, co oznacza wzrost o 19,4 proc. w porównaniu z analogicznym okresem roku 2024.
Nowo nabyta nieruchomość ma więc stać się ważnym elementem dalszego rozwoju Portu Gdynia, wspierając jego zdolność do obsługi rosnących wolumenów ładunków oraz wzmacniając pozycję portu jako jednego z kluczowych węzłów logistycznych na Bałtyku.















Komentarze