Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Port Gdańsk podsumował 2023 roku. Znaczne wzrosty

infoship
26.01.2024 20:00
0 Komentarzy

W 2023 roku w Porcie Gdańsk przeładowano blisko 81 mln ton towarów. Oznacza to wzrost o ponad 12,7 mln ton w porównaniu do 2022 r. – podały władze portu.

Aneta Urbanowicz z Portu Gdańsk poinformowała w przesłanym PAP komunikacie, że największy polski port przekroczył w 2023 roku kolejną barierę przeładunków.

Na plusie

„Blisko 81 mln ton, oznacza wzrost o ponad 12,7 mln ton w porównaniu do 2022 r.” – przekazała.

Wyjaśniła, że najwyższe wzrosty procentowe – o 60 proc. – zanotowały towary agro.

„Terminale zbożowe przez cały rok pracowały na pełnych obrotach, co miało bezpośredni związek z blokadą portów ukraińskich nad Morzem Czarnym i tranzytem ukraińskiego ziarna przez m.in. polskie porty. W sumie w ciągu roku przeładunki zbóż w Porcie Gdańsk wyniosły prawie 3,1 mln ton, a rok wcześniej ok. 2 mln t”- podała Urbanowicz.

Jak podkreśliła, na wynik całościowy portu, największy wpływ miały jednak paliwa płynne.

„Podskoczyły o 47 proc., co oznacza przeładunek na poziomie 37,6 mln ton. Naftoport stał się naftowym hubem dla regionu. To właśnie przez gdański terminal paliwowy zabezpieczane są potrzeby rafineryjne zarówno Polski, jak i naszych najbliższych sąsiadów. Naftoport w ub.r. przeładował w sumie 36,6 mln ton ropy naftowej i paliw. Część tego ładunku to dostawy dla niemieckich rafinerii. Po odcięciu dostaw ropociągiem +Przyjaźń+ z Rosji, Polska stała się dla nich najważniejszą bramą” – tłumaczy przedstawicielka Portu Gdańsk.

„Jeśli chodzi o inne surowce energetyczne, które przez gdański port przypływają do Polski, to tak spektakularnych wzrostów, porównywalnych do tych, jakie miały miejsce w 2022 r., nie było. Bo i ustabilizowały się potrzeby rynkowe. Import węgla w gdańskim porcie utrzymał się na poziomie zbliżonym do ubiegłorocznego. Terminale węglowe obsłużyły 13,3 mln t, w tym w relacji importowej 12,5 mln t. Oznacza to wzrost o 1 proc. w stosunku do 2022 r.” – dodała.

Aneta Urbanowicz wskazała, że podobnie jest z drobnicą, której przeładunki sięgnęły 22,9 mln t, co oznacza niewielką korektę.

W 2023 roku w Porcie Gdańsk przeładowano blisko 81 mln ton towarów. Oznacza to wzrost o ponad 12,7 mln ton w porównaniu do 2022 r. – podały władze portu.
Port Gdańsk podsumował 2023 rok/foto: Port Gdańsk

„Terminale kontenerowe zanotowały wzrost o 2,5 proc., co oznacza przeładunki na poziomie blisko 20,5 mln ton. Niewielka różnica jest też w grupie inne masowe – 3,5 mln tj. spadek o 0,9 proc.” – wyjaśniła.

„Jak widać umiemy w pełni wykorzystywać dostęp do morza. Ufam, że port w Gdańsku w perspektywie kilku najbliższych lat, przekroczy barierę 100 mln ton przeładunków i będzie liderem na Bałtyku, nie tylko kontenerowym. Liczę na to, że będzie mógł konkurować jak równy z równym z portami ze ścisłej europejskiej czołówki – zaznaczył cytowany w informacji prezes Portu Gdańsk Łukasz Malinowski.

Jak podkreśla Aneta Urbanowicz, „rekordowe przeładunki oznaczają rekordowe wyniki finansowe”.

„Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. za 2023 r. zanotował zysk netto na poziomie 224,4 mln zł. Dla porównania, w 2021 r. zysk był ponad trzykrotnie niższy – wynosił 65 mln zł. Spółka nie osiągnęłaby tak dobrych wyników, gdyby nie stawiała na rozwój infrastruktury portowej. Od 2018 r. ZMPG S.A. wydatkował na inwestycje i remonty blisko 1,3 mld zł, w tym 824 mln zł przeznaczono na projekty współfinansowane z funduszy unijnych CEF” – podała w komunikacie.

Cytowany w informacji wiceprezes Portu Gdańsk Kamil Tarczewski wskazał, że ze wsparciem unijnym poszerzono i pogłębiono tor wodny, przebudowano 5 km nabrzeży oraz poprawiono warunki żeglugi w Porcie Wewnętrznym.

„Dzięki temu do tej części portu mogą zawijać większe statki. W 2021 roku zakończyliśmy, nakładem 167 mln zł, rozbudowę i modernizację sieci drogowej i kolejowej w Porcie Zewnętrznym, w ramach której, wybudowaliśmy 7 km dróg, 10 km torów oraz 4 nowe wiadukty. Ponad 82 mln zł pochłonęła zakończona pod koniec ub.r. rozbudowa rejonu Nabrzeża Przemysłowego. Przedsięwzięcie to w zdecydowany sposób poprawiło komunikację od strony lądu, usprawniło przeładunki. Ponadto pozwoli na skomercjalizowanie nowych terenów inwestycyjnych. W 2023 r. w ramach CEF 2, otrzymaliśmy blisko 100 mln euro dotacji na rozbudowę czterech kolejnych nabrzeży Portu Wewnętrznego, o łącznej długości blisko 2 km, wraz z infrastrukturą kolejową. Planowany okres realizacji inwestycji to lata 2023-2027 – tłumaczy wiceprezes Portu Gdańsk. (PAP)

Komentarze