Polsko-niemieckie rozmowy o żegludze. W Gliwicach
-„Musimy czym prędzej zlikwidować wąskie gardła na naszychdrogach śródlądowych, a rynek sam się odrodzi – mówił 27 marca w Gliwicachwiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Grzegorz Witkowski.
Wiceminister Witkowski wystąpił na wspólnym briefingu zsaksońskim ministrem rozwoju regionalnego i transportu Saksonii-Anhalt ThomasemWeblem podczas rozpoczętej w środę trzydniowej wizyty studyjnej na OdrzańskiejDrodze Wodnej.
Witkowski zaznaczył, że pobyt niemieckiej delegacji macharakter rewizyty, po zakończonym kilkanaście miesięcy temu wyjeździestudyjnym do Magdeburga. „Wspólnie obserwowaliśmy, jak wyglądają rozwiązaniahydrotechniczne, rozwiązania dotyczące żeglugi śródlądowej, w tym ważnym dlaśródlądowych szlaków wodnych miejscu w Europie” – mówił wiceminister.
„To była bardzo udana wizyta i postanowiliśmy rozpocząćrewizytę w Gliwicach, gdzie jest początek 40-kilometrowego kanału do Odry ipoczątek całej Odrzańskiej Drogi Wodnej” – wyjaśnił
Rewizyta w Polsce
Witkowski przypomniał, że przy wsparciu programuInfrastruktura i Środowisko dobiega końca modernizacja wszystkich sześciu śluzna Kanale Gliwickim. „Mamy nadzieję, na kolejne duże inwestycje.Przedsiębiorstwo Wody Polskie zleca dokumentację projektową dla dwóch kolejnychstopni wodnych na dalszym odcinku Odry” – zaznaczył
Minister rozwoju regionalnego i transportu Saksonii-Anhaltzadeklarował wagę współpracy przy tej dziedzinie transportu, a takżezadeklarował wolę przekazywania wszystkich informacji i rozwiązań technicznychdla wspólnych przedsięwzięć.
Webel nawiązał też do prowadzonych od lat 90. ub. wieku pracmodernizacyjnych na śródlądowych drogach wodnych – znacznego rozszerzenia ichmożliwości przewozowych między Hanowerem a Berlinem, przez Magdeburg. „Znamysytuację na drogach lądowych, wiemy jak są zapchane, a rozwiązaniem tego sądrogi wodne: bardzo ważne są ich rozbudowa i modernizacja” – ocenił.
Odpowiadając na pytanie o możliwości wydłużenia dostępnych wPolsce śródlądowych dróg transportowych, aby towary mogły pływać m.in. OdrąWitkowski przypomniał, że obecnie, przy niskim stanie wody, transport OdrzańskąDrogą Wodną poniżej stopnia wodnego Malczyce (w pobliżu Środy Śląskiej) jestniemożliwy.
Co dalej?
-„Piłka jest po naszej stronie: wszystko zależy od szybkościnaszych inwestycji, przygotowania projektów. Niezwykle istotny jest montażfinansowy, ale przypominam, że w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwojużegluga śródlądowa jest jednym z priorytetów; także Komisja Europejska patrzybardzo przychylnie na inwestycje związane z wodą, żeglugą śródlądową” -wskazał.
-„Jesteśmy połączeni z zachodnioeuropejskimi drogami wodnymi,lecz są wąskie gardła, które musimy czym prędzej zlikwidować, udrożnić, a ryneksam się odrodzi” – zdiagnozował Witkowski, wskazując m.in. na perspektywyportów w Gliwicach, Kędzierzynie-Koźlu czy Wrocławiu.
-„Wizyta naszych gości z Niemiec i ich doświadczenia równieżz modernizacją są najlepszym przykładem, że ta współpraca zacieśnia się i mamynadzieję na dalsze pozytywne rozmowy, które cały czas trwają na niższychszczeblach” – zapewnił wiceminister Witkowski.(PAP)
„
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze