Polskie porty łączą siły. Gdynia, Gdańsk i Szczecin-Świnoujście podpisały historyczne porozumienie
25 czerwca 2025 roku podczas Kongresu Polskie Porty 2030 w Sopocie podpisano przełomowe porozumienie o współpracy między trzema największymi portami morskimi w kraju: Portem Gdynia, Portem Gdańsk oraz Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.
To dokument, który wyznacza wspólny kurs dla krajowej logistyki morskiej i ma stanowić fundament spójnej strategii rozwoju polskich portów aż do 2035 roku.
Rozkład jazdy:
- Jakie główne cele i działania zakłada podpisane porozumienie między portami w Gdyni, Gdańsku oraz Szczecinie i Świnoujściu?
- Dlaczego współpraca polskich portów ma kluczowe znaczenie dla gospodarki i bezpieczeństwa kraju według wypowiedzi przedstawicieli branży i władz?
- Jakie strategiczne inwestycje mają zostać zrealizowane do 2035 roku w ramach wspólnej strategii rozwoju polskich portów?
Strategiczna współpraca
Sygnatariusze porozumienia podkreślają, że w obliczu geopolitycznych napięć, presji konkurencji oraz konieczności zielonej i cyfrowej transformacji, niezbędne jest skoordynowane działanie. Współpraca ma objąć ujednolicenie procedur, wspólne planowanie inwestycji, rozwój energetyki odnawialnej w infrastrukturze portowej, a także harmonizację procesów digitalizacji.
– Porty morskie są jednym z najważniejszych ogniw gospodarki narodowej. Generują miliardy złotych wpływów do budżetu, przyciągają inwestycje, wspierają eksport i import, a jednocześnie pełnią funkcję infrastruktury krytycznej – zaznaczył Piotr Gorzeński, prezes Portu Gdynia. – Silne porty to silne państwo – to nie slogan, tylko rzeczywistość, widoczna w gospodarce i bezpieczeństwie kraju.
Z danych przedstawionych przez wiceministra infrastruktury Arkadiusza Marchewkę wynika, że w 2024 roku łączny zysk netto polskich portów przekroczył 550 mln PLN, a wpływy z ceł, VAT i akcyzy osiągnęły 56 mld PLN. Porty obsłużyły rekordowe 3,3 mln TEU, potwierdzając swoją rosnącą rolę w łańcuchach dostaw i europejskiej logistyce.
– Po raz pierwszy w historii trzy największe porty działają nie jako konkurenci, ale jako zespół, który wspólnie buduje markę „Polskie Porty” – mówił Marchewka. – To droga do efektywniejszego wykorzystania funduszy, lepszej synchronizacji inwestycji i większego wpływu na unijną politykę transportową.
Wspólne cele do 2035 roku
Podpisane porozumienie ma również przyspieszyć realizację kluczowych inwestycji: budowy terminalu FSRU w Gdańsku, terminala zewnętrznego w Gdyni, kontenerowego terminala głębokowodnego w Świnoujściu oraz rozwoju infrastruktury offshore. To także sygnał do inwestycji w mniejsze porty, które mają odegrać istotną rolę w transformacji energetycznej.
Marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk przypomniał, że porty to nie tylko gospodarka, ale również bezpieczeństwo – zarówno energetyczne, jak i militarne. W obliczu cyberzagrożeń i napięć w regionie Morza Bałtyckiego, znaczenie polskich portów jako infrastruktury strategicznej – w tym wojskowej – rośnie.
Struk zwrócił też uwagę na wpływ portów na zatrudnienie i finanse publiczne: tylko Gdańsk i Gdynia wygenerowały w 2023 roku ponad 8,5 mld PLN dla skarbu państwa.
– Porty to fundament rozwoju Pomorza i całej Polski – zakończył.
Komentarze