Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

POLSCA wpływa na Bałtyk. Pierwszy nowy prom już w barwach polskiej spółki

infoship
27.08.2025 20:05
0 Komentarzy

27 sierpnia 2025 r. wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka zaprezentował pierwszy nowy prom zbudowany w ramach programu „Polskie morze” i nowej marki POLSCA Baltic Ferries.

To efekt inwestycji rządowej, w ramach której przeznaczono 1,3 mld PLN na budowę nowoczesnych jednostek w Gdańskiej Stoczni „Remontowa”. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład rejsu:

  1. Jak nazywa się pierwszy nowy prom zbudowany w ramach programu „Polskie morze”?
  2. Ilu pasażerów może pomieścić prom Jantar Unity?
  3. Jaką długość linii ładunkowej ma prom Jantar Unity?
„Polsca wpływa na Bałtyk”. Wiceminister Arkadiusz Marchewka pokazał pierwszy taki polski prom / fot. X

Jantar Unity

Nowy prom o nazwie Jantar Unity to pierwsza jednostka Ro-Pax z serii, jaka zasili flotę Polskiej Żeglugi Morskiej i operatora Unity Line. Prom ma długość 195,6 m i szerokość 32,2 m, a jego największym atutem jest linia ładunkowa o długości 4.100 metrów – największa na trasach Polska–Szwecja, wyższa nawet od niemieckich jednostek TT-Line Nils Holgersson i Peter Pan. Jantar Unity pomieści 400 pasażerów wraz z załogą, ale jego główną funkcją będzie transport samochodów ciężarowych i towarów. To odpowiedź na rosnący popyt na przewozy frachtowe między Świnoujściem a Trelleborgiem.

Kontrakt na budowę promów jest częścią szerzej zakrojonego programu „Batory”, realizowanego przez Remontowa Shipbuilding na rzecz polskich armatorów. Docelowo powstaną trzy promy z prawem opcji na czwartą jednostkę. Nowa spółka POLSCA Baltic Ferries, powołana przez Polską Żeglugę Morską, Polską Żeglugę Bałtycką oraz EuroAfrica, ma być narzędziem integracji polskich operatorów i budowy jednej silnej marki konkurującej z armatorami niemieckimi i skandynawskimi.

Koszt budowy serii jednostek wynosi łącznie 1.300.000.000 PLN brutto (ok. 1.056.910.569 PLN netto). Przy założeniu trzech promów, daje to cenę jednostkową netto na poziomie 352.303.523 PLN. To istotna inwestycja, zważywszy na skalę konkurencji – w ostatnich latach operatorzy ze Skandynawii i Niemiec wprowadzili na Bałtyk promy o długości ponad 215–240 m, często budowane w chińskich stoczniach. Polska stawia na własną produkcję w Gdańsku i zastosowanie innowacyjnego napędu LNG wspomaganego bateriami.

Co dalej?

Teraz czekamy na odbiór techniczny i próby morskie Jantara Unity, a następnie na formalne wprowadzenie jednostki do eksploatacji w barwach POLSCA Baltic Ferries. Ostateczna decyzja o kształcie floty zostanie podjęta na podstawie kryteriów operacyjnych:

Nowy prom Ro-Pax zbudowany w Remontowa Shipbuilding będzie napędzany czterema silnikami dual-fuel LNG/diesel wspieranymi bateryjnie. Zamiast klasycznych śrub, jednostka otrzyma dwa pędniki azymutalne i dwa stery strumieniowe, co poprawi manewrowość w portach. Prom rozwinie prędkość 19 węzłów, a napęd LNG ograniczy emisję CO₂ o ok. 25%. Kadłub o szerokości 32,2 m zapewni wyjątkową stabilność, a nowoczesna konstrukcja kadłuba została opracowana w biurze projektowym Remontowa Marine Design.

Dla pasażerów przewidziano 400 miejsc w kabinach i przestrzeniach ogólnych, natomiast priorytetem jest przewóz samochodów ciężarowych – zgodnie z rosnącymi potrzebami rynku. To wyraźnie pozycjonuje prom jako jednostkę towarowo-pasażerską, dostosowaną do warunków konkurencji na Bałtyku.

Komentarze