Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pierwszy elektryczny prom powstaje w Świnoujściu

infoship
20.06.2016 10:16
0 Komentarzy

Jak informuje Radio Szczecin – stocznia Poltramp Yard budujepierwszy w Polsce prom napędzany prądem pochodzącym z baterii słonecznych. Dlaniemieckiego armatora.

– Jednostka będzie zabierać 90 pasażerów i powstanie dlaniemieckiego armatora – mówi Dariusz Wąs ze stoczni Poltramp Yard. – Jesteśmyprzygotowani do budowy takiej jednostki. Katamaranu o napędzie solarnym, którybędzie pływał po niemieckiej rzece i przewoził pasażerów. Będzie silnikelektryczny ładowany z baterii słonecznych.

Kontrakt został już podpisany, stocznia czeka na jegouprawomocnienie. – To innowacyjna technologia. Wydajność paneli słonecznychjest wystarczająca, żeby naładować baterie w ciągu dnia i potem wykorzystywać -tłumaczy Wąs.

Świnoujska stocznia buduje w tym momencie 16 jednostek.Głownie są to statki zaopatrzeniowe dla farm łososiowych w Norwegii. Zakład specjalizuje się w budowie statków zaluminium.

Elektryczny ruch

O zainteresowaniu elektrycznymi promami świadczą kolejne kontraktyna tego typu jednostki. W Danii, gdzie rozpoczęła się budowa nowego promuelektrycznego, który pierwszych pasażerów przyjmie w 2017 r. Będzie onobsługiwał połączenia na wyspę ?r?.

Jak informuje portal PromySkat.pl – nowoczesna i ekologicznajednostka będzie spełniać standardy ?zero emission?, co oznacza, że nie będzieemitowała żadnych szkodliwych dla środowiska związków. Na swój pokład będziemogła przyjąć 196 pasażerów oraz 31 pojazdów osobowych (alternatywnie 4-5pojazdów ciężarowych). Zostanie wykonana z ultralekkich materiałów.

Po zakończeniu budowypromu w stoczni S?by stanie się on największą na świecie jednostką elektryczną.Co ciekawe, znana jest jej prawdopodobna nazwa. Wszystko wskazuje na to, że pozakończeniu prac konstrukcyjnych otrzyma ona nazwę Ellen.

Jednostka, którazgodnie z planem ma wejść na trasę latem przyszłego roku, jest pilnie potrzebnamieszkańcom wyspy ?r?. Prom, który obecnie obsługuje połączenia na wyspę i jestdla jej mieszkańców jedynym regularnym środkiem transportu z resztą świata,dysponuje zbyt małą liczbą miejsc. Bardzo często zdarza się, że z powodu brakuprzestrzeni, nie wszyscy zainteresowani mogą wejść na pokład. Równocześnieskrócić ma się czas przeprawy na trasie S?by-Fynshav. Z obecnych 70 minut masię on skurczyć do 55 minut.

Baterie, jakimi będzie dysponował prom, mają miećczterokrotnie większą pojemność niż jednostka Ampere, która została ochrzczonaw ubiegłym roku pierwszym w pełni elektrycznym promem na świecie (obsługuje wNorwegii połączenie Lavik-Oppedal). Dzięki temu będzie mogła pływać dłużej najednym ładowaniu.

PromySkat

http://www.promyskat.pl/aktualnosci/przeglad-promowy/1234-rozpoczela-sie-budowa-nowego-promu-elektrycznego-dla-danii

Komentarze