Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

?Odrzańska Droga Wodna? na Forum

infoship
10.06.2015 12:16
0 Komentarzy

28 maja 2015 r. w urzędzie marszałkowskim w Zielonej Górze odbyło się Transgraniczne Forum Samorządowe Polski Zachodniej.

Celem tego wydarzenia, organizowanego z okazji 25 lat samorządu terytorialnego w Polsce, było podkreślenie roli państw i regionów Unii Europejskiej w kreowaniu współpracy transgranicznej i międzyregionalnej. W ramach Forum odbyła się sesja plenarna ?25 lat samorządności ? przyszłość i perspektywy? oraz dwie sesje robocze: jedna dotycząca programów Europejskiej Współpracy Terytorialnej, druga ? Polski Zachodniej. Panel dotyczący Polski Zachodniej przebiegał pod hasłem Debata ekspercka nad perspektywą realizacji celów i projektów kluczowych Polski Zachodniej. Moderatorem panelu, w którym wziął udział Bogdan Dombrowski ?  podsekretarz stanu w Ministerstwie Administracji i Cyfryzacji, był Maciej Nowicki? dyrektor Departamentu Rozwoju Regionalnego i Współpracy Zagranicznej w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Lubuskiego.
Renata Calak ? zastępca dyrektora Departamentu Programów Ponadregionalnych w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju omówiła cele Strategii Rozwoju Polski Zachodniej, sposób monitorowania jej realizacji oraz miejsce wśród innych dokumentów planistycznych. Powiedziała też o preferencjach dla projektów ponadregionalnych w krajowych programach operacyjnych i wskazała na powiązanie ponadregionalnych projektów wynikających ze SRPZ z kontraktami terytorialnymi. Agata Zemska ? zastępca dyrektora Wydziału Gospodarki w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Dolnośląskiego i Marek Orszewski ? zastępca dyrektora Wydziału Zarządzania Strategicznego w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Zachodniopomorskiego przybliżyli uczestnikom panelu kwestie związane z tworzeniem Regionalnych Agend Naukowo-Badawczych. Omówili też plany Zespołu roboczego ds. SRPZ związane z realizacją III. celu strategii, tj. rozwijaniem współpracy ośrodków akademickich i przedsiębiorców w celu komercjalizacji wiedzy.

Następnie Maciej Nowicki przedstawił krótko założenia projektu ?Ponadregionalne specjalistyczne centra usług medycznych?, a następnie zaprezentował stan prac związanych z realizacją projektów transportowych. Ze względu na uczestników spotkania, dyrektor Nowicki skupił się głównie na projektach dotyczących bezpośrednio województwa lubuskiego. Omówił projekty: Odrzańska Droga Wodna, modernizacja linii kolejowej CE-59 i dokończenie budowy drogi S3 ? ich cele, postępy i problemy w realizacji, ale wspomniał też o planach i zagrożeniach związanych z linią kolejową E-59 i drogami S5 i S11.

Odrzańska Droga Wodna

Cel odrzańskiego projektu to:

  • przywrócenie III klasy żeglowności

  • zapewnienie głębokości 1,8 m

  • przywrócenie i rozwój transportu towarowego z wykorzystaniem i rozbudową śródlądowych portów rzecznych,

  • docelowo doprowadzenie ODW do IV klasy żeglowności.

Źródła finansowania wg DI SRT 2020

  • POIiŚ  2014-2020  ? 85%

  • budżet państwa ? 15%

– Cele dla województw: województwo opolskie:

  • trwa modernizacja stopnia Chróścice (termin zakończenia koniec 2015 r.)

  • trwają przygotowania do modernizacji 7 jazów i 3 śluz odrzańskich oraz modernizacji 3 śluz na Kanale Gliwickim i Kanału Gliwickiego

  • – województwa dolnośląskie i lubuskie: –

  • remont i modernizacja zabudowy regulacyjnej Odry swobodnie płynącej (odbudowa i modernizacja zabudowy regulacyjnej, przystosowanie odcinka od Malczyc do ujścia Nysy Łużyckiej do II klasy drogi wodnej): zakończony etap I

  • prace remontowe i odtworzeniowe na odcinku Malczyce-Nowa Sól – ogłoszono przetarg na prace przygotowawcze do wykonania 421 ostróg w korycie rzeki na  odcinku poniżej Brzegu Dolnego

  • trwa modernizacja Wrocławskiego Węzła Wodnego

  • trwa przystosowanie stopnia wodnego Rędzin do przepuszczania wód powodziowych

  • w ramach modernizacji stopnia Brzeg Dolny, trwa remont generalny jazu Brzeg Dolny, ogłoszono przetarg na modernizację śluzy Brzeg Dolny

– województwa lubuskie i zachodniopomorskie:

  • trwają procedury przetargowe na opracowanie studiów wykonalności, koncepcji  programowo-przestrzennych i raportów oddziaływania na środowisko dla zadań: remont i modernizacja zabudowy regulacyjnej na Odrze granicznej oraz prace modernizacyjne na Odrze w celu zapewnienia zimowego lodołamania

  • trwają prace przygotowawcze (studium wykonalności, program funkcjonalno-użytkowy) projektu ?Pełne wdrożenie RIS Dolnej Odry? ? zakończenie zadań listopad 2015 r., a koniec prac budowlanych ? 2019 r.

Zagrożenia:

  • nie ma decyzji o finansowaniu zadania ?budowa infrastruktury postojowo-cumowniczej oraz nowego oznakowania szlaku żeglugowego?

  • brak ujęcia ODW (oprócz dolnego odcinka od ujścia Haweli) w sieci TEN-T

  • wiodąca rola Ministerstwa Środowiska -priorytet dla ekologii, a nie dla transportu

  • niechętny stosunek strony niemieckiej do modernizacji Odry (kwestie ekologiczne – Odra ma być zachowana w naturalnym stanie ze względu na wartość przyrodniczą)

 src=http://www.wzp.pl/uploads/pliki/Inicjatywa_Polska_Zachodnia.jpg

Komentarze