?Odrzańska Droga Wodna? na Forum
28 maja 2015 r. w urzędzie marszałkowskim w Zielonej Górze odbyło się Transgraniczne Forum Samorządowe Polski Zachodniej.
Celem tego wydarzenia, organizowanego z okazji 25 lat samorządu terytorialnego w Polsce, było podkreślenie roli państw i regionów Unii Europejskiej w kreowaniu współpracy transgranicznej i międzyregionalnej. W ramach Forum odbyła się sesja plenarna ?25 lat samorządności ? przyszłość i perspektywy? oraz dwie sesje robocze: jedna dotycząca programów Europejskiej Współpracy Terytorialnej, druga ? Polski Zachodniej. Panel dotyczący Polski Zachodniej przebiegał pod hasłem Debata ekspercka nad perspektywą realizacji celów i projektów kluczowych Polski Zachodniej. Moderatorem panelu, w którym wziął udział Bogdan Dombrowski ? podsekretarz stanu w Ministerstwie Administracji i Cyfryzacji, był Maciej Nowicki? dyrektor Departamentu Rozwoju Regionalnego i Współpracy Zagranicznej w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Lubuskiego.
Renata Calak ? zastępca dyrektora Departamentu Programów Ponadregionalnych w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju omówiła cele Strategii Rozwoju Polski Zachodniej, sposób monitorowania jej realizacji oraz miejsce wśród innych dokumentów planistycznych. Powiedziała też o preferencjach dla projektów ponadregionalnych w krajowych programach operacyjnych i wskazała na powiązanie ponadregionalnych projektów wynikających ze SRPZ z kontraktami terytorialnymi. Agata Zemska ? zastępca dyrektora Wydziału Gospodarki w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Dolnośląskiego i Marek Orszewski ? zastępca dyrektora Wydziału Zarządzania Strategicznego w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Zachodniopomorskiego przybliżyli uczestnikom panelu kwestie związane z tworzeniem Regionalnych Agend Naukowo-Badawczych. Omówili też plany Zespołu roboczego ds. SRPZ związane z realizacją III. celu strategii, tj. rozwijaniem współpracy ośrodków akademickich i przedsiębiorców w celu komercjalizacji wiedzy.
Następnie Maciej Nowicki przedstawił krótko założenia projektu ?Ponadregionalne specjalistyczne centra usług medycznych?, a następnie zaprezentował stan prac związanych z realizacją projektów transportowych. Ze względu na uczestników spotkania, dyrektor Nowicki skupił się głównie na projektach dotyczących bezpośrednio województwa lubuskiego. Omówił projekty: Odrzańska Droga Wodna, modernizacja linii kolejowej CE-59 i dokończenie budowy drogi S3 ? ich cele, postępy i problemy w realizacji, ale wspomniał też o planach i zagrożeniach związanych z linią kolejową E-59 i drogami S5 i S11.
Odrzańska Droga Wodna
Cel odrzańskiego projektu to:
-
przywrócenie III klasy żeglowności
-
zapewnienie głębokości 1,8 m
-
przywrócenie i rozwój transportu towarowego z wykorzystaniem i rozbudową śródlądowych portów rzecznych,
-
docelowo doprowadzenie ODW do IV klasy żeglowności.
Źródła finansowania wg DI SRT 2020
-
POIiŚ 2014-2020 ? 85%
-
budżet państwa ? 15%
– Cele dla województw: województwo opolskie:
-
trwa modernizacja stopnia Chróścice (termin zakończenia koniec 2015 r.)
-
trwają przygotowania do modernizacji 7 jazów i 3 śluz odrzańskich oraz modernizacji 3 śluz na Kanale Gliwickim i Kanału Gliwickiego
-
– województwa dolnośląskie i lubuskie: –
-
remont i modernizacja zabudowy regulacyjnej Odry swobodnie płynącej (odbudowa i modernizacja zabudowy regulacyjnej, przystosowanie odcinka od Malczyc do ujścia Nysy Łużyckiej do II klasy drogi wodnej): zakończony etap I
-
prace remontowe i odtworzeniowe na odcinku Malczyce-Nowa Sól – ogłoszono przetarg na prace przygotowawcze do wykonania 421 ostróg w korycie rzeki na odcinku poniżej Brzegu Dolnego
-
trwa modernizacja Wrocławskiego Węzła Wodnego
-
trwa przystosowanie stopnia wodnego Rędzin do przepuszczania wód powodziowych
-
w ramach modernizacji stopnia Brzeg Dolny, trwa remont generalny jazu Brzeg Dolny, ogłoszono przetarg na modernizację śluzy Brzeg Dolny
– województwa lubuskie i zachodniopomorskie:
-
trwają procedury przetargowe na opracowanie studiów wykonalności, koncepcji programowo-przestrzennych i raportów oddziaływania na środowisko dla zadań: remont i modernizacja zabudowy regulacyjnej na Odrze granicznej oraz prace modernizacyjne na Odrze w celu zapewnienia zimowego lodołamania
-
trwają prace przygotowawcze (studium wykonalności, program funkcjonalno-użytkowy) projektu ?Pełne wdrożenie RIS Dolnej Odry? ? zakończenie zadań listopad 2015 r., a koniec prac budowlanych ? 2019 r.
Zagrożenia:
-
nie ma decyzji o finansowaniu zadania ?budowa infrastruktury postojowo-cumowniczej oraz nowego oznakowania szlaku żeglugowego?
-
brak ujęcia ODW (oprócz dolnego odcinka od ujścia Haweli) w sieci TEN-T
-
wiodąca rola Ministerstwa Środowiska -priorytet dla ekologii, a nie dla transportu
-
niechętny stosunek strony niemieckiej do modernizacji Odry (kwestie ekologiczne – Odra ma być zachowana w naturalnym stanie ze względu na wartość przyrodniczą)
„
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze