Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

O morskiej branży i portach przyszłości, czyli Transport Week 2019

infoship
06.03.2019 16:00
0 Komentarzy

W dniach 5-7 marca, w Gdyni, odbywa się konferencjaTransport Week, w której biorą udział eksperci z różnych branż sektoramorskiego i transportowego

Transport Week to jedno z najpopularniejszych wydarzeńpoświęconych transportowi i logistyce. Każdego roku impreza gromadzi ekspertówz różnych branż, w tym władz portowych, operatorów kolejowych i logistycznych,spedytorów, przedstawicieli linii żeglugowych czy firm konsultingowych. W tymroku konferencja odbywa się już po raz dziewiąty. Tym razem jej uczestnicyspotykają się w Gdyni.

Panele dyskusyjne i eksperckie prelekcje wygłaszane są wsalach konferencyjnych hotelu Courtyard by Marriot Gdynia Waterfront.Wydarzenie rozpoczęło się we wtorek, 5 marca, od seminarium poświęconegojakości powietrza w portach. Jego uczestnicy zastanawiali się, jakie są źródłazanieczyszczeń i jak można poprawić sytuację. Jednak oficjalne otwarcieTransport Week odbyło się w środę, 6 marca. Tuż po nim rozpoczęła się głównakonferencja. W inauguracji wydarzenia wziął udział prezydent Gdyni WojciechSzczurek, który przywitał zgromadzonych gości i życzył im owocnej dyskusji.

– Ta konferencja tobardzo istotny obszar debaty o przyszłości naszego miasta. Gdynia zrodziła sięz morza i z budowanego portu – tak powstało miasto. Kiedy dzisiaj myślimy oprzyszłości, musimy pamiętać o tym, by wykorzystywać szanse gospodarkimorskiej. Należy też pamiętać o potrzebach w zakresie infrastrukturytransportowej i sprawnego dostępu do portu – od strony morza, jak i od stronylądu. Budowa nowej infrastruktury, Droga Czerwona, modernizacja trasyKwiatkowskiego to ważne elementy rozwoju miasta, ale także i portu, które są zsobą związane w sposób pełny – mówi Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.

Gdynia 2020

Wystąpienia ekspercie rozpoczęła analiza aktualnej sytuacjirynku portowego oraz prognoza jego rozwoju do 2030 roku. Prelekcję na ten tematwygłosił Bogdan Ołdakowski, dyrektor generalny firmy Actia Forum i sekretarzBaltic Ports Organization. Był to grunt pod dalszą dyskusję. Dotyczyła onapartnerstwa między USA i Europą oraz wpływu chińskich inwestycji w portacheuropejskich – czy są one zagrożeniem czy szansą dla regionu Morza Bałtyckiego.Druga część konferencji dotyczyła projektów inwestycyjnych w sektorze portowym.Wizje rozwoju gdyńskiego portu do 2020 roku przedstawił Maciej Krzesiński zPortu Gdynia. Z kolei Dominik Landa z DCT Gdańsk zaprezentował trzyletni planrozbudowy gdańskiego terminalu kontererowego. Potem Jarno Kuipers z firmyKalmar opowiedział o tym, jak mądrze wykorzystać technologię i dane w procesieprojektowania terminalu. A Alan Arent z Actemium mówił, programie rozwojuprzyjaznego dla środowiska portu. Nie sposób jednak dyskutować o inwestycjachbez poruszenia kwestii finansów. Dlatego właśnie im była poświęcona ostatniaczęść środowej konferencji. Zaproszeni przedstawiciele Komisji Europejskiejpowiedzieli o miejscu, jakie porty zajmują w planach budżetowych UE na lata2021 – 2027. Temat ten, poszerzony o dyskusję poświęconą możliwościom poprawydialogu pomiędzy portami, a instytucjami finansowymi, był też przedmiotempanelu, do którego zaproszeni zostali przedstawiciele Komisji Europejskiej,portów oraz organizacji zrzeszających porty. Pierwszy dzień konferencjipodsumował panel dyskusyjny na temat finansowania oraz rozwoju portów. Wzięli wnim udział m.in. przedstawiciele Komisji Europejskiej, ESPO oraz gdyńskiegoportu.

Dlaczego Gdynia?

Gdynia nieprzypadkowo została wybrana na miejsce tegorocznegoTransport Week.

-„Gdynia jest szybko rozwijającym się miastem i portem.Planuje duże inwestycje, dlatego dobrze, że to właśnie w tym miejscu odbywa siędyskusja o inwestycjach portowych. Porty fińskie czy szwedzkie patrzą z dużymzainteresowaniem na inwestycje w Gdyni i innych polskich portach, bo jest toobszar wzrostu. Natomiast ludzie z polskiej branży portowej również obserwują,co się dzieje po drugiej stronie Bałtyku. Dla branży takie rozmowy mają ogromneznaczenie. Tutaj przyjeżdżają ludzie z całego rejonu Morza Bałtyckiego irozmawiają o tym, jak w tej chwili zachowują się porty, jak wygląda rynek ijakie inwestycje planują. Rynek rozwija się szczególnie w sektorze kontenerów iprzewozów promowych. Żeby z nim nadążyć potrzebne są inwestycje. Chodzi opołączenia z portem – o drogi i koleje i o tym rozmawiamy – mówi BogdanOłdakowski, dyrektor generalny Actia Forum i sekretarz Baltic PortOrganization.

Nie tylko konferencja

W czwartek, 7 marca, odbędzie się drugi dzień TransportWeek. Będzie on poświęcony cyfryzacji, która ma teraz istotne znaczenie dlabranży portowej i transportowej. O wyzwaniach i korzyściach związanych zprocesem cyfryzacji w portach opowie Isabelle Ryckbost, sekretarz generalnaESPO. A koncepcję tzw. „smart ports” omówią eksperci z firm Wärtsilä oraz RoyalHaskoningDHV. Konferencję zwieńczy przegląd projektów podkreślających statusbranży portowej jako kolebki innowacji.

Głównemu wydarzeniu towarzyszy szereg imprez. Delegaci moglidowiedzieć się więcej o wpływie Brexitu na branżę transportową, podczaskonferencji zorganizowanej przez Namiary na Morze i Handel. W ramach InnovationDay była też dyskusja o inteligentnych statkach i innowacyjnym napędzie.Natomiast 7 marca tematem dodatkowej dyskusji będzie bunkrowanie LNG.

Komentarze