Most Siennicki: Ruszyły prace palowe. ZTM Gdańsk zmienia rozkład kursowania promu
W Gdańsku ruszyły kluczowe prace zabezpieczające przy moście Siennickim. Ich celem jest ustabilizowanie osuwających się przyczółków, co ma pozwolić na częściowe przywrócenie funkcji przeprawy.
O związanych z tym utrudnieniach pisaliśmy już wcześniej w TransInfo, informując o planowanych robotach i ich wpływie na transport publiczny, w tym kursowanie promu na Martwej Wiśle.
Rozkład jazdy:
- Kiedy rozpoczęły się prace zabezpieczające most Siennicki?
- Jaki jest cel wbijania pali pod konstrukcję mostu?
- Do kiedy planowane jest zakończenie tymczasowych prac umożliwiających ruch pieszy i rowerowy?
Zmiana rozkładu
Jednocześnie – w związku z utrudnieniami komunikacyjnymi – od 19 maja zmieniono rozkład kursowania promu łączącego Śródmieście z Przeróbką. Jednostka rozpoczyna kursy o 5:30, a ostatnie rejsy odbywają się o 21:30 – o pół godziny wcześniej niż dotychczas. Zmiana ta jest odpowiedzią na postulaty mieszkańców wyspy Portowej, którzy korzystają z przeprawy w drodze do pracy.
Planowane zakończenie tymczasowych prac na moście i uruchomienie kładki dla pieszych i rowerzystów przewidziano na drugą połowę czerwca 2025 roku, o ile pozwolą na to warunki pogodowe.
Wzmocnienie konstrukcji mostu
Gdańskie zamówienie, ogłoszone w ramach pilnych robót budowlanych, dotyczy wzmocnienia konstrukcji mostu Siennickiego. Prace ruszyły 20 maja 2025 roku i objęły wbijanie łącznie 16 kilkunastometrowych pali, które mają ustabilizować istniejące przyczółki. Działania prowadzi firma Most z Sopotu, wyspecjalizowana w budowie i modernizacji przepraw mostowych.
Roboty rozpoczęto od strony Śródmieścia, następnie ekipy przeniosą się na stronę Przeróbki. W tym celu użyto masywnej palownicy, działającej z barki na Martwej Wiśle. Docelowo konstrukcja ma zostać zabezpieczona tak, by można było przywrócić ruch pieszy i rowerowy w drugiej połowie czerwca, co istotnie odciąży komunikację w tej części Gdańska.
Z technicznego punktu widzenia kluczowym elementem prac jest nie tylko wbicie pali, ale także odciążenie przyczółków od naporu gruntu – w tym celu zostanie wykopana ziemia po obu stronach mostu, a nad powstałymi zagłębieniami zamontowane zostaną tymczasowe kładki.
Całość zadania finansowana jest ze środków miasta, natomiast docelowy remont – obejmujący nowe fundamenty, sieci podziemne, a także montaż miejskiego monitoringu – zostanie wyłoniony w oddzielnym postępowaniu przetargowym. Na razie nie zapadła decyzja o konkretnym terminie przywrócenia ruchu kołowego i tramwajowego.
Na oferty w przetargu na pełny remont Zamawiający czeka do końca czerwca, a następnie komisja przetargowa oceni złożone propozycje według kryteriów:
- ✅ Cena – 60%
- ✅ Termin realizacji – 30%
- ✅ Doświadczenie wykonawcy – 10%
Komentarze