Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MGMiŻŚ: Mamy promowe opóźnienie, ale będzie dobrze

infoship
19.02.2019 13:30
0 Komentarzy

Ministerstwo szuka rozwiązań, które pozwolą przyspieszyć pracezwiązane z budową promu. PŻM ma teraz lepiej współpracować ze stoczniąremontową Gryfia.

18 lutego Polska Żegluga Morska podpisała z Funduszem Rozwoju Spółekporozumienie o współpracy z Morską Stocznią Remontową Gryfia – poinformował wSzczecinie minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.Ma to spowodować m.in. na szybszą budowę promów dla polskich armatorów.

Przedwstępne porozumienie, poza „intensyfikacjąprogramu budowy promów dla polskich armatorów” zakłada też stworzenielinii usług instalacji oczyszczania spalin i instalacji oczyszczania wódbalastowych. Szczegółowy kształt porozumienia ma zostać wypracowany wnajbliższych tygodniach.

-„Następuje ścisła koordynacja i współpraca. To, że wGryfii trzeba zrobić bardzo dużo, jeśli chodzi o restrukturyzację, nie jestżadną tajemnicą, w związku z tym PŻM, który chce mieć swoją stocznię, jeślichodzi o współpracę i wyłączność, dostał zadanie w ramach reorganizacji, ale idaleko idącej współpracy” – powiedział w poniedziałek podczas briefinguprasowego po konferencji „Rozwój przemysłu stoczniowego w Polsce”Gróbarczyk.

Nadzór i projektanci

Minister zaznaczył, że chodzi też o przyspieszenie praczwiązanych z promem ro-pax, pod budowę którego stępkę położono w czerwcu 2017r. Powiedział, że opóźnienia wynikają m.in. ze „współpracy stoczni zprojektantami”.

Szef resortu gospodarki morskiej zaznaczył, że sprawniejsząbudowę ma zapewnić m.in. nadzór właścicielski ministerstwa nad stoczniami -Szczecińską i MSR Gryfia (wcześniej nadzór nad nimi sprawowało MinisterstwoObrony Narodowej). „Mamy opóźnienie, ale jesteśmy już w stu procentach zawszystko odpowiedzialni jako ministerstwo i to jest dla nas najważniejszycel” – powiedział Gróbarczyk.

-„Prom buduje się z projektu roboczego, mamy w tejchwili etap projektu technicznego, który będzie stanowił podstawę doprojektowania projektu wykonawczego” – powiedział dziennikarzom MarianKrzemiński z Funduszu Rozwoju Spółek. Dodał, że zaangażowane zostaną firmylokalne.

-„Standardowo od projektu technicznego do projekturoboczego jest sześć miesięcy. W tym samym czasie jednak będziemydokapitalizowywać stocznię, wykonywać tam niezbędne inwestycje. W pierwszejkolejności (będzie to) ciąg spawania płatów, który jest tam niezbędny. Będziemypoprawiać infrastrukturę techniczną i przygotowywać plan zatrudnienia (…)Będziemy się starali, aby w tym roku rozpocząć już budowę kadłuba na podstawiedokumentacji roboczej” – powiedział Krzemiński.

Historia polskiego promu

Stępkę pod budowę promu typu ro-pax dla PŻB położono 23czerwca 2017 r. Budową promu zajmuje się Morska Stocznia Remontowa Gryfia naterenie Szczecińskiego Parku Przemysłowego, który zmienił nazwę i obecniedziała pod nazwą Stocznia Szczecińska. W lipcu ub. r. poinformowano, że procesprojektowania promu uległ wydłużeniu przez wprowadzenie do niego istotnychzmian. Z tych informacji wynikało także, że prom dla PŻB ma być gotowy naprzełomie 2020 i 2021 r.

Polska Żegluga Morska to największy polski armator i jeden zwiększych w Europie. Posiada 61 statków. Podstawową działalnościąprzedsiębiorstwa jest przewóz ładunków masowych.

Morska Stocznia Remontowa Gryfia powstała w wynikupołączenia dwóch zakładów, które od września 2013 r. prowadzą działalnośćoperacyjną jako jedna spółka. Stocznia posiada dwa zakłady produkcyjne – wSzczecinie i Świnoujściu. Oferuje usługi w zakresie remontów, przebudowy ibudowy nowych jednostek, produkuje też konstrukcje stalowe offshore.(PAP)

Komentarze