Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kryzys techniczny na przeprawie promowej w Świnoujściu – jak wygląda sytuacja flotowa?

infoship
11.02.2025 20:00
0 Komentarzy

Świnoujście stoi przed poważnym wyzwaniem związanym z funkcjonowaniem przeprawy promowej. Awaria pompy głównego napędu na promie Bielik II dodatkowo pogłębia problem ograniczonej dostępności jednostek. 

Obecnie na trasie kursują tylko trzy promy, co w przypadku awarii tunelu może okazać się niewystarczające.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie konsekwencje dla mieszkańców i turystów ma awaria pompy głównego napędu na promie Bielik II?
  2. Jakie działania są podejmowane w celu rozwiązania problemu ograniczonej dostępności promów w Świnoujściu?
  3. Jakie inne czynniki wpływają na funkcjonowanie przeprawy promowej w Świnoujściu?
Prom Karsibór
Prom Karsibór

Flota promowa Świnoujścia – ile jednostek jest sprawnych?

Aktualnie na wodach Świnoujścia operują:

  • Bielik I – obsługujący przeprawę promową w centrum miasta
  • Karsibór I – kursujący na przeprawie karsiborskiej, dedykowany do przewozu materiałów łatwopalnych i wybuchowych
  • Jeden dodatkowy prom typu Karsibór – pozostający w eksploatacji

Pozostałe promy są wyłączone z użytkowania ze względu na zły stan techniczny.

Tymczasem Bielik II czeka na specjalistyczną naprawę pompy głównego napędu, której remont może potrwać nawet 12 tygodni. W jednej z pomp doszło do zatarcia cylindra, co spowodowało przedostanie się opiłków metalu do układu olejowego. Konieczna jest kompleksowa regeneracja urządzenia w serwisie.

Brak inwestycji i skutki finansowe

W ostatnich latach oszczędności związane z planowanym uruchomieniem tunelu pod Świną wpłynęły negatywnie na stan techniczny promów i infrastruktury nabrzeżowej. Koszty odbudowy są teraz bardzo wysokie:

  • Naprawa pomostów promowych – około 25 mln złotych
  • Roczne koszty utrzymania tunelu i przepraw promowych – 58 mln złotych
  • Dopłaty do Komunikacji Autobusowej – 13 mln złotych
  • Łączne wydatki na transport w Świnoujściu – 71 mln złotych rocznie

Co dalej z promami Karsibór?

Na ostatniej sesji Rady Miasta Świnoujście rozważano zbycie dwóch promów Karsibór lub – w przypadku braku nabywcy – ich zezłomowanie. Decyzja ta wynika z:

  • Nieopłacalnej naprawy i eksploatacji starszych jednostek
  • Braku perspektyw finansowania modernizacji promów
  • Wysokich kosztów utrzymania miejskiej żeglugi

Zyski z ewentualnej sprzedaży bądź złomowania w 85% muszą trafić do budżetu państwa, ponieważ przeprawy promowe były częścią projektu budowy tunelu i objęte są jego trwałością.

Czy miasto poradzi sobie bez promów?

Choć tunel pod Świną miał docelowo zastąpić przeprawy promowe, jego funkcjonowanie nie wyklucza potrzeby posiadania sprawnych promów – zwłaszcza w sytuacjach awaryjnych. W przypadku poważnej awarii tunelu, obecny stan floty promowej może utrudnić ewakuację mieszkańców i turystów oraz wpłynąć na funkcjonowanie gospodarki miasta.

Decyzje dotyczące przyszłości promów Bielik i Karsibór oraz infrastruktury portowej będą kluczowe dla utrzymania stabilności transportu wodnego w Świnoujściu. Czy miasto zdecyduje się na inwestycje w odbudowę floty, czy też postawi wyłącznie na tunel? Najbliższe miesiące przyniosą odpowiedź.

Komentarze