Kryzys techniczny na przeprawie promowej w Świnoujściu – jak wygląda sytuacja flotowa?
Świnoujście stoi przed poważnym wyzwaniem związanym z funkcjonowaniem przeprawy promowej. Awaria pompy głównego napędu na promie Bielik II dodatkowo pogłębia problem ograniczonej dostępności jednostek.
Obecnie na trasie kursują tylko trzy promy, co w przypadku awarii tunelu może okazać się niewystarczające.
Rozkład jazdy:
- Jakie konsekwencje dla mieszkańców i turystów ma awaria pompy głównego napędu na promie Bielik II?
- Jakie działania są podejmowane w celu rozwiązania problemu ograniczonej dostępności promów w Świnoujściu?
- Jakie inne czynniki wpływają na funkcjonowanie przeprawy promowej w Świnoujściu?
Flota promowa Świnoujścia – ile jednostek jest sprawnych?
Aktualnie na wodach Świnoujścia operują:
- Bielik I – obsługujący przeprawę promową w centrum miasta
- Karsibór I – kursujący na przeprawie karsiborskiej, dedykowany do przewozu materiałów łatwopalnych i wybuchowych
- Jeden dodatkowy prom typu Karsibór – pozostający w eksploatacji
Pozostałe promy są wyłączone z użytkowania ze względu na zły stan techniczny.
Tymczasem Bielik II czeka na specjalistyczną naprawę pompy głównego napędu, której remont może potrwać nawet 12 tygodni. W jednej z pomp doszło do zatarcia cylindra, co spowodowało przedostanie się opiłków metalu do układu olejowego. Konieczna jest kompleksowa regeneracja urządzenia w serwisie.
Brak inwestycji i skutki finansowe
W ostatnich latach oszczędności związane z planowanym uruchomieniem tunelu pod Świną wpłynęły negatywnie na stan techniczny promów i infrastruktury nabrzeżowej. Koszty odbudowy są teraz bardzo wysokie:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
- Naprawa pomostów promowych – około 25 mln złotych
- Roczne koszty utrzymania tunelu i przepraw promowych – 58 mln złotych
- Dopłaty do Komunikacji Autobusowej – 13 mln złotych
- Łączne wydatki na transport w Świnoujściu – 71 mln złotych rocznie
Co dalej z promami Karsibór?
Na ostatniej sesji Rady Miasta Świnoujście rozważano zbycie dwóch promów Karsibór lub – w przypadku braku nabywcy – ich zezłomowanie. Decyzja ta wynika z:
- Nieopłacalnej naprawy i eksploatacji starszych jednostek
- Braku perspektyw finansowania modernizacji promów
- Wysokich kosztów utrzymania miejskiej żeglugi
Zyski z ewentualnej sprzedaży bądź złomowania w 85% muszą trafić do budżetu państwa, ponieważ przeprawy promowe były częścią projektu budowy tunelu i objęte są jego trwałością.
Czy miasto poradzi sobie bez promów?
Choć tunel pod Świną miał docelowo zastąpić przeprawy promowe, jego funkcjonowanie nie wyklucza potrzeby posiadania sprawnych promów – zwłaszcza w sytuacjach awaryjnych. W przypadku poważnej awarii tunelu, obecny stan floty promowej może utrudnić ewakuację mieszkańców i turystów oraz wpłynąć na funkcjonowanie gospodarki miasta.
Decyzje dotyczące przyszłości promów Bielik i Karsibór oraz infrastruktury portowej będą kluczowe dla utrzymania stabilności transportu wodnego w Świnoujściu. Czy miasto zdecyduje się na inwestycje w odbudowę floty, czy też postawi wyłącznie na tunel? Najbliższe miesiące przyniosą odpowiedź.
Komentarze