Kolejne śluzy na Kanale Gliwickim zmodernizowane
Modernizacja obiektów w Sławięciach i Nowej Wsi zakończyła kompleksowy remont wszystkich 6 śluz Kanału Gliwickiego.
14 czerwca 2021 r. wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski wziął udział w konferencji kończącej realizację projektu „Modernizacja śluz odrzańskich na Kanale Gliwickim, na odcinku w zarządzie RZGW Gliwice – przystosowanie do III klasy drogi wodnej – etap II”.
Nowa Wieś oraz Sławięcice
-„Kanał Gliwicki dzięki przeprowadzonym modernizacjom znów może stać się istotną w skali regionu trasą żeglugi śródlądowej. Rozwój tej drogi wodnej stanowi gwarancję bezpieczeństwa dla jej użytkowników, a także jest przykładem wzrostu nakładów inwestycyjnych na rozwój dróg wodnych w Polsce – powiedział wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski.
W ramach prac zmodernizowano dwie śluzy nadodrzańskie zarządzane przez Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gliwicach, tj. Nowa Wieś oraz Sławięcice. Realizację projektu poprzedził pierwszy etap modernizacji drogi wodnej, w ramach którego kompleksowe prace naprawcze przeszły śluzy: Łabędy, Dzierżno, Rudziniec oraz Kłodnica. Koszt prac w ramach I etapu projektu wyniósł ok. 176 mln zł.
Zasadniczym celem przeprowadzonych prac było dostosowanie Kanału Gliwickiego do III klasy drogi wodnej poprzez poprawę stanu technicznego oraz bezpieczeństwa budowli i urządzeń elektromechanicznych oraz wprowadzenie elektronicznego systemu zarządzania i kontroli pracy śluz, wraz z przesyłem informacji do odpowiednich jednostek Wód Polskich. W tym celu wykonano szereg zadań, których efektem jest uzyskanie niezawodności i dobrego stanu technicznego śluz, zwiększenie przepustowości Kanału oraz bezpiecznego i oszczędnego gospodarowania wodą w trakcie śluzowań. Całość prac uzgodniono z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków w Opolu.
Drugi etap modernizacji śluz Kanału Gliwickiego kończy ten szeroko zakrojony projekt w zakresie obiektów hydrotechnicznych Kanału Górnośląskiego. Koszt prac w ramach II etapu projektu wyniósł niemal 70 mln zł.
Historia Kanału
Kanał Gliwicki wybudowany został w latach 1934 – 1938, w miejsce istniejącego od początku XIX wieku Kanału Kłodnickiego.
Jest drogą wodną łączącą rzekę Odrę z Gliwicami w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym. Jego długość to 40,60 km, maksymalna głębokość 3,50 m, a różnica poziomów wody na początku i końcu kanału wynosi 43,60 m.
Gruntowna modernizacja pozwala przywrócić mu istotne miejsce na żeglugowej mapie Polsk
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze