Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kolejne śluzy na Kanale Gliwickim zmodernizowane

infoship
15.06.2021 10:00
0 Komentarzy
Modernizacja obiektów w Sławięciach i Nowej Wsi zakończyła kompleksowy remont wszystkich 6 śluz Kanału Gliwickiego.

14 czerwca 2021 r. wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski wziął udział w konferencji kończącej realizację projektu „Modernizacja śluz odrzańskich na Kanale Gliwickim, na odcinku w zarządzie RZGW Gliwice – przystosowanie do III klasy drogi wodnej – etap II”.

Nowa Wieś oraz Sławięcice

-„Kanał Gliwicki dzięki przeprowadzonym modernizacjom znów może stać się istotną w skali regionu trasą żeglugi śródlądowej. Rozwój tej drogi wodnej stanowi gwarancję bezpieczeństwa dla jej użytkowników, a także jest przykładem wzrostu nakładów inwestycyjnych na rozwój dróg wodnych w Polsce – powiedział wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski.

W ramach prac zmodernizowano dwie śluzy nadodrzańskie zarządzane przez Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gliwicach, tj. Nowa Wieś oraz Sławięcice. Realizację projektu poprzedził pierwszy etap modernizacji drogi wodnej, w ramach którego kompleksowe prace naprawcze przeszły śluzy: Łabędy, Dzierżno, Rudziniec oraz Kłodnica. Koszt prac w ramach I etapu projektu wyniósł ok. 176 mln zł.

Zasadniczym celem przeprowadzonych prac było dostosowanie Kanału Gliwickiego do III klasy drogi wodnej poprzez poprawę stanu technicznego oraz bezpieczeństwa budowli i urządzeń elektromechanicznych oraz wprowadzenie elektronicznego systemu zarządzania i kontroli pracy śluz, wraz z przesyłem informacji do odpowiednich jednostek Wód Polskich. W tym celu wykonano szereg zadań, których efektem jest uzyskanie niezawodności i dobrego stanu technicznego śluz, zwiększenie przepustowości Kanału oraz bezpiecznego i oszczędnego gospodarowania wodą w trakcie śluzowań. Całość prac uzgodniono z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków w Opolu.

Drugi etap modernizacji śluz Kanału Gliwickiego kończy ten szeroko zakrojony projekt w zakresie obiektów hydrotechnicznych Kanału Górnośląskiego. Koszt prac w ramach II etapu projektu wyniósł niemal 70 mln zł.

1460x616 5
1460×616 6

Historia Kanału

Kanał Gliwicki wybudowany został w latach 1934 – 1938, w miejsce istniejącego od początku XIX wieku Kanału Kłodnickiego.

Jest drogą wodną łączącą rzekę Odrę z Gliwicami w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym. Jego długość to 40,60 km, maksymalna głębokość 3,50 m, a różnica poziomów wody na początku i końcu kanału wynosi 43,60 m.

Gruntowna modernizacja pozwala przywrócić mu istotne miejsce na żeglugowej mapie Polsk

Komentarze