Gdyńska stocznia CRIST zwodowała prom dla Finów i dwa mega bloki
We wtorek, 9 listopada, w gdyńskiej stoczni CRIST S.A. odbyły się aż trzy wodowania: dwóch mega bloków dla francuskiej stoczni Chantiers de l’Atlantique oraz promu hybrydowego dla fińskiego operatora Finferries.
Blok V34 o masie 9,5 tys. ton i wymiarach 142x43m oraz blok M34 o masie blisko 11 tys. ton i wymiarach 171×40 m – to największe mega bloki statków pasażerskich, jakie buduje się w Europie i najprawdopodobniej na świecie.
Kolejne z serii bloki powstały dla francuskiej stoczni Chantiers de l’Atlantique. Są one w pełni wyposażone w standardzie gotowego statku. Oznacza to, że są wymalowane i posiadają instalacje statkowe, które zostały sprawdzone w najwyższym standardzie. Natomiast całość jest w pełni certyfikowana.
Mega blok V34 w drodze do Francji
Mega blok o numerze roboczym V34 , który 11 listopada odpłynął do Francji, to część statku pasażerskiego dla jednego z największych armatorów – firmy MSC.
– Nazwa statku to MSC EURIBIA i będzie to jeden z największych pasażerskich statków na świecie. Warto podkreślić, iż statek będzie hybrydowy, zasilany na paliwo lekkie oraz LNG – informuje stocznia CRIST.
Część budowana przez gdyńską stocznię to śródokręcie wraz z częścią siłowni, w której zostały już zainstalowane specjalistyczne rurociągi do przesyłu paliwa gazowego. W kolejnym etapie zostaną zamontowane ogromne zbiorniki LNG.
Bloki w liczbach
Łączna masa bloków to około 9,5 tys. ton, 30 km rurociągów (wszelkiego typu: stalowych, nierdzewnych, miedzianych, plastikowych z włókna szklanego oraz wysoce specjalistycznych LNG), 100 tys. metrów2 malowanych powierzchni oraz 800 ton wszelkiego rodzaju urządzeń.
Budowa mega bloków statków pasażerskich części maszynowych, w jakich specjalizuje się CRIST, jest porównywalna z budową w pełni wyposażonych jednostek i wymaga ogromnej koordynacji oraz każdego dnia zaangażowania kilkuset osób.
– To już kolejny z mega bloków, jaki dostarcza CRIST. Najlepszym dowodem dobrze wykonanej pracy jest satysfakcja oraz uznanie przedstawicieli Chantiers de l’Atlantique oraz MSC – dodaje stocznia.
Nowoczesny prom hybrydowy dla Finów
We wtorek, 9 listopada odbyło się także wodowanie nowoczesnego, dwustronnego, przyjaznego dla środowiska i ekologicznego promu hybrydowego dla fińskiego operatora promowego Finferries. Jego numer budowy to P315.
Wodowanie jest kolejnym kamieniem milowym w budowie jednostki. Prace odbywają się zgodnie z harmonogramem.
– Niedługo na jednostce rozpoczną się prace wyposażeniowe, a w dalszym etapie przygotowanie statku do prób na uwięzi oraz prób morskich. Przekazanie jednostki dla armatora zaplanowane jest na pierwszą połowę przyszłego roku – podkreśla stocznia.
Prom będzie zasilany z ładowanych z lądu baterii akumulatorów. Spalinowe agregaty prądotwórcze będą służyły jako rezerwowe źródło energii, używane w warunkach złej pogody lub dużego nagromadzenia na trasie lodu.
Nowa jednostka będzie miała 100,5 m długości i 17,4 m szerokości. Na jej pokład zmieści się 90 samochodów osobowych oraz 372 pasażerów. Statek będzie obsługiwała trzyosobowa załoga.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze