Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Gdyńska stocznia CRIST zwodowała prom dla Finów i dwa mega bloki

infoship
15.11.2021 18:42
0 Komentarzy

We wtorek, 9 listopada, w gdyńskiej stoczni CRIST S.A. odbyły się aż trzy wodowania: dwóch mega bloków dla francuskiej stoczni Chantiers de l’Atlantique oraz promu hybrydowego dla fińskiego operatora Finferries.

Blok V34 o masie 9,5 tys. ton i wymiarach 142x43m oraz blok M34 o masie blisko 11 tys. ton i wymiarach 171×40 m – to największe mega bloki statków pasażerskich, jakie buduje się w Europie i najprawdopodobniej na świecie.

Kolejne z serii bloki powstały dla francuskiej stoczni Chantiers de l’Atlantique. Są one w pełni wyposażone w standardzie gotowego statku. Oznacza to, że są wymalowane i posiadają instalacje statkowe, które zostały sprawdzone w najwyższym standardzie. Natomiast całość jest w pełni certyfikowana.

 
Mega blok V34 w drodze do Francji

 
Mega blok o numerze roboczym V34 , który 11 listopada odpłynął do Francji, to część statku pasażerskiego dla jednego z największych armatorów –  firmy MSC.

– Nazwa statku to MSC EURIBIA i będzie to jeden z największych pasażerskich statków na świecie. Warto podkreślić, iż statek będzie hybrydowy, zasilany na paliwo lekkie oraz LNG – informuje stocznia CRIST.

Część budowana przez gdyńską stocznię to śródokręcie wraz z częścią siłowni, w której zostały już zainstalowane specjalistyczne rurociągi do przesyłu paliwa gazowego. W kolejnym etapie zostaną zamontowane ogromne zbiorniki LNG. 

Bloki w liczbach

 Łączna masa bloków to około 9,5 tys. ton, 30 km rurociągów (wszelkiego typu: stalowych, nierdzewnych, miedzianych, plastikowych z włókna szklanego oraz wysoce specjalistycznych LNG), 100 tys. metrów2 malowanych powierzchni oraz  800 ton wszelkiego rodzaju urządzeń.
 
Budowa mega bloków statków pasażerskich części maszynowych, w jakich specjalizuje się CRIST, jest porównywalna z budową w pełni wyposażonych jednostek i wymaga ogromnej koordynacji oraz każdego dnia zaangażowania kilkuset osób.

– To już kolejny z mega bloków, jaki dostarcza CRIST. Najlepszym dowodem dobrze wykonanej pracy jest satysfakcja oraz uznanie przedstawicieli Chantiers de l’Atlantique oraz MSC – dodaje stocznia.

Nowoczesny prom hybrydowy dla Finów

We wtorek, 9 listopada odbyło się także wodowanie nowoczesnego, dwustronnego, przyjaznego dla środowiska i ekologicznego promu hybrydowego dla fińskiego operatora promowego Finferries. Jego numer budowy to P315.

Wodowanie jest kolejnym kamieniem milowym w budowie jednostki. Prace odbywają się zgodnie z harmonogramem.

 – Niedługo na jednostce rozpoczną się prace wyposażeniowe, a w dalszym etapie przygotowanie statku do prób na uwięzi oraz prób morskich. Przekazanie jednostki dla armatora zaplanowane jest na pierwszą połowę przyszłego roku – podkreśla stocznia.

 Prom będzie zasilany z ładowanych z lądu baterii akumulatorów. Spalinowe agregaty prądotwórcze będą służyły jako rezerwowe źródło energii, używane w warunkach złej pogody lub dużego nagromadzenia na trasie lodu.

Nowa jednostka będzie miała 100,5 m długości i 17,4 m szerokości. Na jej pokład zmieści się 90 samochodów osobowych oraz 372 pasażerów. Statek będzie obsługiwała trzyosobowa załoga.

Komentarze