Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Gdańska premiera pasażerskiego katamaranu na wodór

infoship
03.07.2021 19:00
0 Komentarzy
21 czerwca na wodach Motławy odbyła się premiera – pierwszego, śródlądowego pasażerskiego katamaranu wodorowego, opracowanego przez Centrum Naukowo-Badawcze Holiday Boat S.C..

Tego dnia wszyscy chętni pasażerowie, w ramach darmowych rejsów po Motławie, mieli okazję przekonać się o zaletach nowej jednostki we flocie Holiday Boat Gdańsk.

dla 72 pasażerów

Centrum Naukowo-Badawcze Holiday Boat stworzyło pierwszy na świecie tramwaj wodny o napędzie wodorowym dla 72 pasażerów.

-„Obecnie oferujemy rejsy po Motławie i z Gdańska na Westerplatte, ale liczymy na współpracę z miastem Gdańsk w zakresie obsługi linii tramwajowej Gdańsk-Brzeźno i Gdańsk-Sobieszewo. Chcielibyśmy, aby Gdańsk był pierwszym miastem na świecie oferującym rejsy jednostkami wodorowymi – mówił Daniel Wałamaniuk, prezes Holiday Boat.

Jest to jednostka przede wszystkim zeroemisyjna, nieemitującą żadnych spalin, jest bardzo cicha, posiada klimatyzację i ogrzewanie, więc może pracować przez cały rok – dodał Wałamaniuk.

Na ekologiczny charakter Holiday Boat Sun Deck 39 H2 wpływają m.in. ogniwa wodorowe, solarne doładowanie układu napędowego, stery strumieniowe BOW PRO, przystosowane do pracy ciągłej. Łukowe okna i szyby przednie dodatkowo polepszają aerodynamikę oraz znacznie zmniejszają zapotrzebowanie energetyczne katamaranu, szczególnie przy silnym wietrze.

Dzięki autorskim i opatentowanym systemom jednostka jest w 100% niezatapialna, a niespotykany dotąd sposób łączenia modułów kadłubowych wyklucza wszelkie ewentualne awarie technologii spawalniczych.

system ISMA

Statek wyposażony jest w autorski system ISMA – Inteligent System Multipoint Administration – inteligentny system wielopoziomowego zarządzania mediami, energetyką i bezpieczeństwem statku, a także w profesjonalny system klimatyzacji, podnoszący komfort przejazdu oraz jakość świadczonych usług, a zastosowana instalacja grzewcza pozwala na pracę również w sezonie jesienno-zimowym.

Warto dodać, że jest to pierwsza tego typu jednostka w ofercie Gdańska przystosowana dla osób z niepełnosprawnością ruchową. Jest przystosowana do rejsów rehabilitacyjnych oraz pacjentów onkologicznych (OnkoRejsy).

-„Komunikacja na pokładzie dolnym oraz toaleta umożliwiają podróż osobom na wózku inwalidzkim (brak progów w drzwiach o szerokości 90 cm) – tłumaczył Daniel Wałamaniuk.

Gdańsk ma szansę stać się pierwszym miastem na świecie obsługiwanym przez wodorowy tramwaj wodny. Stosowna oferta trafiła już do Urzędu Miasta Gdańska.

Holiday Boat powstała w 2011 roku w Augustowie. Budowane przez firmę łodzie spełniają wszystkie wymagania dyrektywy Unii Europejskiej. Katamarany przeszły wszystkie niezbędne badania, potwierdzające ich bezpieczeństwo oraz wysoką jakość wykonania, w efekcie czego zostały dopuszczone do zastosowania w żegludze pasażerskiej przez PIP, SANEPiD i Żeglugę Polską. Z początkiem września 2021 r. firma rozpocznie przyjmowanie zamówień na produkcję jednostek śródlądowych przeznaczonych do przewozu 70 osób oraz jednostek morskich do przewozu 120 i 180 osób. Wszystkie katamarany mogą być wyposażone w napędy tradycyjne: benzyna, diesel lub ekologiczne: elektryczne lub wodorowe.

Parametry techniczne Holiday Boat Sun Deck 39 H2

  • Długość: 12 m
  • Szerokość: 4,3 m
  • Wysokość:
  • – całkowita: 4,3 m
  • – do transportu: 3,3 m
  • – nad linią wody: 3,7 m
  • Powierzchnia użyt.: 85 m2
  • Zanurzenie: max 0,6 m
  • Waga: 10800 kg
  • Ilość pasażerów: 70 os
  • Konstrukcja: ALU TECH
  • System ISMA
  • Silniki elektryczne:
  • – max 30 kW
  • – max 10 kW
  • – ogniwo wodorowe
  • Klimatyzacja
  • Ogrzewanie
  • Ster strumieniowy
  • Klasa Śródlądowa – Rejon 3.

Komentarze