Dwa katamarany na Mazurach ? Faryj i Żegluga Mazurska
W tym sezonie na Wielkich Jeziorach Mazurskich rozpoczną rejsy pierwsze pasażerskie katamarany. Armatorzy zbudowali nowe statki z powodu rekordowo rosnącego ruchu turystycznego.
8 kwietnia w porcie „U Faryja” w Rucianem-Nidziezwodowano wycieczkowy katamaran o długości 39 m. To jeden z największychśródlądowych statków pasażerskich w Polsce. Jednostkę zbudowano w stoczni wGdyni i dostarczono na Mazury w kilku częściach, które połączono na miejscu.
Jak powiedział PAP właściciel portu i armator EugeniuszFaryj, katamaran powinien być gotowy do rejsów w połowie maja. Ma pływać natrasie Z Rucianego-Nidy przez Mikołajki do Pisza i z powrotem.
Statek ma dwa pokłady, na które może zabrać łącznie 246pasażerów. Otwarty górny pokład i przeszklony dolny zapewnią turystom swobodę woglądaniu panoramy mazurskich jezior. Na niższym przewidziano bar, a na rufiestojaki na rowery i miejsce do przewożenia kajaków.
Alicja na Mazurach
Mniejszy, pasażerski dwukadłubowiec zwodowano kilka dni temuw porcie „Żeglugi Mazurskiej” w Giżycku. Ma ponad 16 m długości izabierze jednorazowo na pokład 56 pasażerów. To pierwszy od ponad 20 latwycieczkowy statek zbudowany w stoczni na Mazurach.
Jak poinformowała PAP prezes „Żeglugi Mazurskiej”Lidia Należyty, nowa jednostka będzie nosić imię „Alicja” iobsługiwać trasę z Mikołajek do Rynu. Oficjalny chrzest i wprowadzenie doregularnej żeglugi przewidziano na czerwiec.
Są to pierwsze pasażerskie katamarany, które będą wozićturystów po Szlaku Wielkich Jezior Mazurskich. Dotychczas biała flota w tymregionie dysponowała wyłącznie statkami o jednym kadłubie.
W rozmowie z PAP armatorzy nowych katamaranów wyjaśniali, żezdecydowali się na ten typ statków, bo cieszą się one opinią szybszych, łatwychw manewrowaniu, stabilnych i bezpiecznych. Przede wszystkim jednak są lżejsze imają mniejsze zanurzenie niż typowe jednostki.
Zdaniem prezes Należyty, jest to ważne, bo – z powoduniskich okresowo stanów wody i nieodnawiania części mazurskich kanałów – statkio większym zanurzeniu musiały rezygnować z niektórych tras. Dlatego spółkazdecydowała się na niewielki katamaran, który poradzi sobie nawet na płytkichszlakach.
We wrześniu 2015 r., z powodu suszy hydrologicznej,Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Warszawie musiał nawet zamknąć dlażeglugi drogę wodną całego systemu Wielkich Jezior Mazurskich, bo stan wodyspadł poniżej tzw. poziomu minimalnego.
Żeglugowy efekt 500+
Mazurscy armatorzy przyznają, że inwestują w budowę nowychstatków z powodu rosnącego ruchu turystycznego i zapotrzebowania na ich usługi.
Faryj powiedział PAP, że zdecydował się na jednostkę, którazmieści ponad 240 pasażerów, bo zdarzało się, że chętnych na rejs było tylu, żemusiał wysyłać po dwa statki (na 150 i 80 osób), a – jak stwierdził – i takbyło ciasno. Należyty zapowiedziała natomiast, że „Żegluga Mazurska”planuje już budowę kolejnego bliźniaczego katamaranu, a potem prawdopodobnierównież większych statków.
W ocenie armatorów, wpływ na rosnący ruch turystyczny naMazurach ma program 500 plus. Faryj powiedział PAP, że w grupachuczestniczących w rejsach nie było wcześniej tak wielu matek z dwojgiem iwiększą liczbą dzieci.
„Mamy wrażenie, że przewozimy znacznie więcej rodzin zdziećmi. Wygląda na to, że jednak świadczenie 500 plus pozwala rodzicomwykorzystać te pieniądze również na wypoczynek ze swoimi pociechami” -powiedziała Należyty.
Świadczeniami wychowawczymi z rządowego programu Rodzina 500plus, który ruszył 1 kwietnia 2016 r., wspieranych jest 55 proc. wszystkichpolskich dzieci do 18 roku życia. Do rodzin trafiło już w sumie 21 mld zł.
Z danych przekazanych PAP przez Urząd Marszałkowski wOlsztynie wynika, że ruch turystyczny w woj. warmińsko-mazurskie wzrasta już od2010 r., ale ubiegły rok był pod tym względem rekordowy. Region w 2016 r.odwiedziło blisko 1,3 mln turystów, z czego 160 tys. przyjechało z zagranicy.Liczba turystów krajowych zwiększyła się o 14,6 proc. w stosunku do 2015 r.
W rzeczywistości turystów było jeszcze więcej, bo statystykidotyczą miejsc hotelowych nie obejmują żeglarzy nocujących na jachtach i osóbspędzających wakacje we własnych domkach letniskowych czy na wsi.(PAP)
„
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze