Dar Młodzieży po remoncie
Dwa i pół miesiąca trały prace remontowo-modernizacyjne na ?Darze Młodzieży? w Gdyńskiej Stoczni Remontowej ?Nauta?. Po 33 latach eksploatacji żaglowiec poddano gruntownej przebudowie.
Od początku istnienia przez Dar Młodzieży przewinęło się blisko 20 tysięcy studentów Akademii Morskich, uczniów średnich szkół morskich, żeglarzy, entuzjastów pływania na dużym żaglowcu. ?Dar Młodzieży był budowany w konwencji statku handlowego, ale od początku wiedzieliśmy, że chcemy go dłużej eksploatować. Dlatego po ponad 30 latach postanowiliśmy odświeżyć wnętrza, wymienić wysłużony sprzęt, zrekonstruować drewniane elementy, wyremontować mostki i zmienić olinowanie ? tłumaczy kapitan Henryk Śniegocki.
Dzięki remontowi, Klub Duszpasterstwa Ludzi Morza Stella Maris, otrzymał do swojego wystroju dwa bulaje. Dobrze służyły przez 33 lata, opłynęły świat dookoła, zawitały na wszystkie kontynenty odwiedziły kilkaset portów, pokonały 545 tysięcy mil morskich, wzięły udział w 202 podróżach. ? wymienia Aleksander Gosk z Akademii Morskiej. Przez te bulaje podziwiało świat tysiące studentów. Niech będą takim spojrzeniem na ludzi morza, którzy przemieszczają się każdego dnia w najdalsze zakątki świata i pokazują, że morze jest dla nas ogromnym, cennym darem i służy nie tylko naszej ojczyźnie ? mówił w podziękowaniu ksiądz Edward Pracz.
Zdemontowano wysłużone koje, elementy wyposażenia kubryków i wewnętrzne instalacje. W nowym projekcie wnętrz, uwzględniono bardziej przyjazne studentom warunki odbywania praktyk. Modernizacji został poddany m.in. sam układ kubryków ? w miejsce czterech 20-osobowych i czterech 10-osobowych – zaprojektowano dwanaście kubryków 10-osobowych. Wewnątrz znalazły się nowe piętrowe koje, nowe szafki studenckie, zmieniono rozmieszczenie środków ratunkowych.
Koszt prac modernizacyjnych wyniósł 2 mln 900 tys złotych ? pokrytych z dotacji celowej przyznanej przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, a także ze środków własnych Akademii Morskiej.
Bezpośrednio po przebudowie wnętrz, Dar Młodzieży przeszedł, wymagany przepisami remont klasowy (odnowienie klasy 5-letniej), połączony z dokowaniem. Sprawdzono stan kadłuba, przeprowadzono konserwację i malowanie, dokonano przeglądu i regulacji mechanizmów statkowych.
Plany Daru
Pierwsi studenci II roku Wydziału Mechanicznego zamustrują już 27 stycznia. Po uzbrojeniu żaglowca rozpoczną pływanie po Bałtyku, a pod koniec lutego wyjdą z Gdyni kierując się na Morze Śródziemne. W hiszpańskiej Barcelonie i francuskim Sete Dar Młodzieży weźmie udział w zlocie żaglowców Escale a Sete organizowanym z okazji 350 rocznicy portu Sete. W Sete studentów AMG zmienią studenci Hogere Zeevart School z Antwerpii. Popłyną na Atlantyk z zawinięciem do Horty na Azorach. Praktykę skończą w Antwerpii, gdzie zmienią ich z kolei uczniowie średnich szkół morskich ze Szczecina, Świnoujścia i Gdańska.
W kolejnych podróżach ?Dar Młodzieży? weźmie udział w następujących zlotach:
-
Hafengeburtstag Hamburg 2016 ? 827 ?urodziny? hamburskiego portu (5-8.05.)
-
SeeStadtFest Bremerhaven 2016 ? zlot żaglowców (27-29.05)
-
Delf Sail 2016 ? festiwal morski w Delfzijl (29.06. ? 3.07.)
-
The Tall Ships Races 2016 ? oficjalny zlot Sail Training International – porty: Antwerpia (7 ? 10.07.), Brest (12-19.07), Lizbona (22 ? 25.07.), Kadyks (28 ? 31.07)
-
Hanse Sail Rostock 2016 ? zlot żaglowców (11 ? 14.08)
-
North Sea Tall Ships Regatta 2016 ? udział w oficjalnym zlocie Sail Training International i regatach na trasie Blyth (26 ? 29.08.) ? Goteborg (4 ? 6.09.)
A w sumie w sezonie 2016 Dar Młodzieży podczas 9 podróży odwiedzi 13 portów zagranicznych i 3 krajowe. Praktyki morskie przejdzie 1157 studentów, uczniów i żeglarzy w tym: 552 ? studenci Akademii Morskiej w Gdyni; 130 ? studenci Akademii Morskiej ze Szczecina; 140 ? studenci Hogere Zeewaart School z Antwerpii; 205 ? uczniowie średnich szkół morskich; 130 żeglarze.
Stocznia Nauta
Stocznia Remontowa Nauta, należąca do grupy MARS Shipyards & Offshore, łączy wieloletnią tradycję okrętową z nowoczesnymi technologiami. Należy do zakładów o bardzo szerokim wachlarzu usług. Oprócz standardowych remontów wykonuje także skomplikowane konwersje i przebudowy, a także wyposażają statki obsługujące sektor offshore. Zwiększony potencjał dokowy i produkcyjny pozwala Naucie nawet największe jednostki wpływające na Bałtyk. Dwa lata temu Nauta powróciła na rynek nowych budów, otwierając dział na terenie gdańskich pochylni, gdzie zatrudnienie znalazło ponad 400 osób i będzie zwiększane w szybkim tempie. Dotychczas stocznia pozyskała kilkanaście kontraktów na budowę nowych jednostek i negocjuje kolejne zlecenia. Nauta jest również bardzo aktywna w obszarze innowacji. Stocznia wspólnie z uczelniami wyższymi oraz ośrodkami naukowymi uczestniczy w kilku projektach o charakterze badawczo rozwojowych, których celem jest opracowanie i wdrożenie do produkcji nowatorskich produktów mogących znaleźć zastosowanie m.in. w ochronie środowiska, energetyce, oraz różnych gałęziach przemysłu ? w tym również w przemyśle wojskowym.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze