Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Czy warto przywrócić polską banderę? [FILM]

infoship
30.11.2018 08:30
0 Komentarzy

Transformacja ustrojowa przyniosła wzrost i rozwójgospodarczy w wielu dziedzinach gospodarki narodowej, a Polakom poprawę poziomużycia. Jednak w przypadku żeglugi i całej gospodarki morskiej doprowadziła dogłębokiej zapaści.

Polska flota pod polską banderą w 1990 r. liczyła 247statków. Obecnie wszystkich polskich statków jest zaledwie 96 i większość znich eksploatowanych jest pod obcymi banderami.

Skutek jest taki, że statki będące własnością polskiegoskarbu państwa przynoszą korzyści finansowe budżetom obcych państw. W Polsce,wpływów do budżetu państwa z uprawiania żeglugi, praktycznie nie ma. Ale to nieznaczy, że żegluga nie jest istotna w gospodarce narodowej państwa.

Ostatnio opublikowany raport DNV-GL, najważniejszejinstytucji klasyfikacyjnej w żegludze światowej, i Menon Economics podznamiennym tytułem: „Wiodące Morskie Gospodarki Świata 2018”, wyróżnia czterysegmenty gospodarki morskiej i przypisuje tym segmentom następujące wagi:żegluga morska – 40%, morskie finanse & konsulting – 20%, technologiemorskie – 20%, porty i logistyka – 20%. Ta systematyka odzwierciedla fakt, żeto żegluga jest najważniejszym segmentem gospodarki morskiej. To od stanu żeglugizależy, jak będą się rozwijały pozostałe działy gospodarki morskiej.

Norwegia, kraj o ludności niespełna 6 mln, posiada podnorweską banderą, flotę liczącą ponad 1900 statków. Roczny dochód żeglugi w2016 r., wyniósł tam ponad 116 bilionów NOK (ok 16.5 mld EUR). W raporcieprzedstawiającym trzydzieści wiodących gospodarek morskich świata, Norwegiajest na czwartym miejscu. Polskiej żeglugi i polskiej gospodarki morskiej w tymrankingu nie ma, pomimo że nawet Szwajcaria (bez dostępu do morza) jest ujęta.

Przedstawiamy film pt. „Przywrócić polską banderę”, zrealizowanyprzez Video Studio Gdańsk na zlecenie Polskiego Związku Zarządców Statków,który wyjaśnia przyczyny upadku polskiej żeglugi pod polską banderą. Prezentujerównież podstawowe założenia projektu, którego celem jest przywrócenie polskiejbandery w polskiej flocie handlowej.

{https://www.youtube.com/watch?v=iECoA6VuBqc}

Komentarze