Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Cztery śluzy na Kanale Gliwickim do odnowienia

infoship
28.06.2017 11:42
0 Komentarzy

Kanał Gliwicki o długości ponad 41 km zbudowano w latach1933-39 w miejsce istniejącego od początku XIX wieku Kanału Kłodnickiego. Drogawodna o szerokości od 38 m do 41 m i głębokości do 3,5 m łączy Gliwice z portemna Odrze w Koźlu i dalej, poprzez Odrę, ze Szczecinem i siecią kanałówniemieckich.

Pokonanie różnicy wysokości 43,6 m na początku i końcukanału umożliwia sześć śluz (o różnicy poziomów od 4,2 do 10,4 m). Każda z tychśluz ma dwie bliźniacze komory o długości 71,5 m i szerokości 12 m.

Kanał przez lata powojennej eksploatacji uległdekapitalizacji. Środki administratora nie wystarczały na większe remonty imodernizacje. W ramach Programu dla Odry 2006 udało się w latach 2004-2008wyremontować południową komorę śluzy Kłodnica. Dopiero środki unijne umożliwiłyrozpoczęcie gruntownych modernizacji śluz Łabędy, Dzierżno, Rudziniec orazKłodnica.

Śluzy w Rudzińcu i Kłodnicy zostały już zmodernizowane -prace zakończyły się w 2015 r. Równolegle przedstawiciele zarządzającego tądrogą wodną Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gliwicach (RZGW)koordynowali modernizacje śluz w Łabędach i Dzierżnie. Umowy z wybranym w 2012r. wykonawcą prac w tych obiektach, spółką Navimor-Invest, zostały jednakwypowiedziane – dla Łabęd z końcem marca 2016 r., a dla Dzierżna – 23 czerwcabr.

Jak poinformowała PAP we wtorek rzeczniczka gliwickiego RZGWLinda Hofman, prace na śluzie Łabędy będą kontynuowane po zakończeniu procedurywyboru wykonawcy na dokończenie robót, która właśnie trwa, a na śluzie Dzierżno- po wykonaniu inwentaryzacji i wyborze najkorzystniejszego warianturealizacji.

Hofman zapewniła, że finansowanie obu inwestycji jestzapewnione i ich realizacja nie jest zagrożona. W kwietniu br. aneksowanobowiem umowę ws. dofinansującego je projektu: „Modernizacja śluz odrzańskich naodcinku będącym w zarządzie RZGW Gliwice – przystosowanie do III klasy drogiwodnej (Etap I – PAP). Faza II”.

Finansowany ze środków Programu Operacyjnego Infrastrukturai Środowisko projekt o wartości 50,5 mln zł (przy wsparciu z UE na poziomie40,8 mln zł) zakładał pierwotnie jego przeprowadzenie w latach 2016-2017. Anekswydłużył termin tzw. kwalifikowania wydatków do końca 2018 r. Maksymalna kwotawydatków kwalifikowanych to 48,7 mln zł.

Środkami POIiŚ finansowany jest też kolejny projekt:”Modernizacja śluz odrzańskich na odcinku będącym w zarządzie RZGW Gliwice -przystosowanie do III klasy drogi wodnej – etap II”. Na podstawie umowy zgrudnia ub. roku zapewnia on – przy wartości 110,1 mln zł – 93,6 mln złdofinansowania z UE na przewidziane do 2020 r. remonty śluz Nowa Wieś orazSławięcice.

W poprzednich latach w obu tych obiektach prowadzono jużprace. Według wcześniejszych informacji z realizacji Programu dla Odry w latach2012-2013 na śluzie Sławięcice prowadzono „roboty budowlano-montażowe”, a w2014 r. „wykonano roboty przygotowawcze dla modernizacji komory południowej,polegające na przebudowie awanportu górnego i dolnego”. W 2014 r. zakończonoteż prace przygotowawcze przy śluzie Nowa Wieś, „polegające na modernizacjikierownic i cypla awanportu górnego”.

Według wtorkowej informacji Hofman, trwa jeszcze procedurawyboru wykonawcy docelowych prac modernizacyjnych w obu tych śluzach – w ramachII etapu unijnego projektu. 7 czerwca w RZGW otwarto oferty, które obecnie sąanalizowane. Wpłynęło pięć ofert; cztery mieszczą się w budżecie zamawiającego,określonym na 94,6 mln zł brutto.

Gliwicki RZGW remontuje obiekty Kanału Gliwickiego w sposóbkompleksowy. Organizuje prace w taki sposób, aby nie uniemożliwiać żeglugi.Ponieważ wszystkie śluzy kanału są bliźniacze, kiedy roboty prowadzone są wjednej komorze, barki i statki korzystają z drugiej.

Prowadzona pod nadzorem konserwatora zabytków modernizacjaśluz obejmuje m.in. naprawę elementów konstrukcyjnych, remonty nabrzeży iprzepompowni, a także zastąpienie niektórych rozwiązań technicznych nowymi.Remontowane są budynki techniczne i sterownie śluz. Część wrót, zasuw śluz iinstalacji jest wymieniana, odtwarzane są też zasuwy międzykomoroweumożliwiające oszczędność wody.(PAP)

Komentarze