Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Czas pracy na śródlądowych statkach uregulowany

infoship
16.05.2017 15:00
0 Komentarzy

16 maja 2017 r. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawęregulującą czas pracy na statkach żeglugi śródlądowej – poinformowała Kancelaria Prezydenta.Rządowa ustawa zakłada, że pozostawanie w gotowości do wykonywania pracy nastatku będzie wliczane do czasu pracy.

Ustawa ma na celu wdrożenie do polskiego prawa przepisówdyrektywy unijnej.

Według nowych przepisów, pozostawanie w gotowości dowykonywania pracy na statku żeglugi śródlądowej będzie wliczane do czasu pracy.Chodzi o czas np. podczas postoju statku w związku z nieplanowanymi pracamikonserwacyjnymi i remontami, w trakcie oczekiwania statku na śluzowanie orazzaładunek lub rozładunek. Jak wyjaśniali autorzy ustawy, w transporcieśródlądowym czas pracy pracownika na pokładzie nie jest równoznaczny z czasemeksploatacji statku podczas rejsu.

Zgodnie z ustawą „uwzględnienie 12-miesięcznego okresurozliczeniowego pozwoli pracodawcom na elastyczne ustalenie harmonogramu pracydla pracowników”.

Ustawa ma obejmować łącznie limity godzin pracy z godzinaminadliczbowymi. Limity czasu pracy obejmują także czas pracy na statkupasażerskim w sezonie oraz czas pracy w porze nocnej. Wskazane limity czasupracy będą mogły być wydłużone tylko w przypadku wystąpienia tzw. stanównadzwyczajnych, czyli np. okresów zagrożenia bezpieczeństwa statku i ludziznajdujących się na jego pokładzie.

Przepisy ustawy nie będą miały zastosowania dosamozatrudnionych, czyli osób, które w sposób niezależny i na własny rachunekeksploatują jednostki pływające (w Polsce małe przedsiębiorstwa żeglugowe toczęsto firmy rodzinne, w których większość pracowników korzysta zsamozatrudnienia).

Według autorów ustawy zmiany są konieczne, Kodeks pracy nieodpowiada bowiem w pełni potrzebom armatorów oraz pracowników zatrudnionych wsektorze żeglugi śródlądowej i w praktyce jest trudny do zastosowania ze względuna specyfikę pracy. (PAP)

Komentarze