Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Gdańsk chce jak najszybciej przywrócić ruch pieszy i rowerowy na Moście Siennickim. I zamknąć prom

infoship
01.04.2025 20:00
0 Komentarzy

Władze Gdańska podejmują zdecydowane kroki w sprawie Mostu Siennickiego. Wybór wykonawcy pilnych prac stabilizacyjnych został dokonany – spośród czterech ofert wybrano firmę „MOST” Sp. z o.o., z którą w najbliższych dniach podpisana zostanie umowa.

Prace mają zakończyć się w czerwcu, co umożliwi przywrócenie ruchu pieszego i rowerowego. Jednocześnie miasto przygotowuje się do kompleksowej modernizacji mostu, której realizacja potrwa do dwóch lat.

Rozkład jazdy:

  1. Kiedy dokładnie planowane jest przywrócenie ruchu pieszego i rowerowego na Moście Siennickim?
  2. Czy po otwarciu mostu prom „Siennicki” zostanie całkowicie zlikwidowany, czy tylko tymczasowo wyłączony z eksploatacji?
  3. Jakie rozwiązania tymczasowe planuje miasto dla pieszych i rowerzystów do czasu przywrócenia pełnej funkcjonalności mostu?
Most Siennicki działania doraźne
Most Siennicki działania doraźne

Naprawa Mostu Siennickiego – kroki doraźne

27 stycznia podpisana została umowa z Politechniką Gdańską na opracowanie technicznych rozwiązań stabilizacji przyczółków mostu. Zespół ekspertów pod kierownictwem prof. Krzysztofa Żółtowskiego przeprowadził kompleksowe badania, których wyniki zostały przekazane 24 marca. Analiza wykazała możliwość przywrócenia ruchu pieszego pod warunkiem realizacji następujących działań:

  • odciążenie przyczółków poprzez wykopanie mas ziemi,
  • wykonanie tymczasowych poprzecznych podpór.

– Podejmując decyzje dotyczące infrastruktury, zawsze kierujemy się bezpieczeństwem mieszkańców. Po dokładnych badaniach i stałym monitoringu Mostu Siennickiego eksperci opracowali rekomendacje, które wdrażamy. Aby przywrócić ruch pieszy i rowerowy, konieczne jest odciążenie przyczółków i montaż poprzecznych podpór – te prace wykona wybrana już firma z Sopotu, a realizacja rozpocznie się po podpisaniu umowy, które planowane jest w przyszłym tygodniu – mówi Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. – Równocześnie przygotowujemy się do kompleksowej przebudowy mostu – przetarg ogłosimy w najbliższych tygodniach. Wspólnie z mieszkańcami dopracowujemy rozwiązania dotyczące komunikacji publicznej, a na czas zamknięcia mostu uruchomiliśmy przeprawę promową, z której skorzystało już ponad 42 tysiące pieszych i 11,5 tysiąca rowerzystów. Naszym priorytetem jest zapewnienie ciągłości ruchu pieszego i rowerowego przez cały okres przebudowy mostu.

Aby przyspieszyć proces, Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska przeprowadziła negocjacje z potencjalnymi wykonawcami. Wpłynęły cztery oferty:

  1. PORR SA
  2. STRABAG Sp. z o.o.
  3. „MOST” Sp. z o.o.
  4. Firma Budowlano–Drogowa MTM SA

Spośród zgłoszonych ofert miasto zdecydowało się na firmę „MOST” Sp. z o.o. W najbliższych dniach zostanie podpisana umowa, a prace będą trwały do czerwca, co oznacza, że wówczas zostanie przywrócony ruch pieszy, o ile nie wystąpią nieprzewidziane opóźnienia. Koszt prac to ponad 4,6 mln zł.

– Most Siennicki został zbudowany w 1912 roku. Chciałbym zatrzymać się na jednym kluczowym aspekcie. Mamy tu do czynienia z tzw. „grzechem pierworodnym” konstrukcji – podczas przebudowy most został skrócony, a jego przyczółki osadzono w nasypanym terenie, który ma bardzo niekorzystne warunki geotechniczne. W tamtych czasach przyczółki osadzano na drewnianych palach, które znajdowały się w obszarze obmywanym przez wodę, co przyspieszało ich degradację. W 1945 roku most został częściowo wysadzony przez Niemców, co znacznie osłabiło konstrukcję. Przyczółki uległy poważnym pęknięciom, które wskazują na osiadanie gruntu i spadek nośności. Podobne uszkodzenia można zaobserwować na obu końcach mostu – mówił podczas briefingu prof. Krzysztof Żółtowski z Politechniki Gdańskiej. – Podczas modernizacji w 1986 roku poszerzono most i podniesiono go, dodając nowy nasyp. To dodatkowe obciążenie niekorzystnie wpłynęło na stabilność konstrukcji. Dziś mamy rok 2025 i widzimy wyraźne konsekwencje tamtej decyzji – dodał profesor Żółtowski.

Aktualnie most jest monitorowany od 2020 roku. Wyniki pomiarów wskazują, że przyczółki zachodnie i wschodnie nieustannie przemieszczają się w kierunku rzeki. Od 2019 roku zarejestrowano przesunięcia rzędu 7 cm, a globalne odkształcenia przekroczyły 30 cm, co stwarza poważne zagrożenie dla stabilności mostu i bezpieczeństwa użytkowników. W związku z tym most został wyłączony z ruchu i podejmowane są dalsze kroki w celu jak najszybszego przywrócenia ruchu pieszego i rowerowego na moście.

Kompleksowa modernizacja Mostu Siennickiego

– Zgodnie z harmonogramem, w kwietniu planujemy ogłosić przetarg na przebudowę mostu. 27 marca złożyliśmy wniosek o pozwolenie na budowę w Pomorskim Urzędzie Wojewódzkim, a w kwietniu rozpoczynamy postępowanie przetargowe na wybór wykonawcy. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, prace budowlane ruszą w lipcu. Oznacza to, że gdy przywrócimy ruch pieszy i rowerowy, na plac budowy wejdzie wykonawca, który będzie miał dwa lata na realizację całego przedsięwzięcia. Naszym priorytetem jest zapewnienie ciągłości ruchu pieszego i rowerowego przez cały okres przebudowy mostu – powiedział Piotr Grzelak, zastępca prezydenta ds. zrównoważonego rozwoju i gospodarki.

Kluczowe etapy przygotowania do realizacji kompleksowej modernizacji mostu:

  • 27 marca złożono wniosek o pozwolenie na budowę do Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego,
  • w połowie kwietnia zostanie ogłoszony przetarg na wykonawcę modernizacji,
  • podpisanie umowy planowane jest na lipiec (przy braku odwołań do KIO),
  • realizacja prac potrwa do dwóch lat od podpisania umowy.

Zakres modernizacji obejmuje:

  • całkowitą przebudowę przyczółków z wzmocnieniem ich palami o długości 20 m,
  • montaż nowoczesnego monitoringu.

Zmiany w komunikacji na Wyspie Portowej

Zastępca prezydenta Piotr Borawski przedstawił m.in. warianty reorganizacji transportu publicznego:

– Zgodnie z zapowiedzią Pani Prezydent, inwestycje w infrastrukturę pieszą i rowerową będą ze sobą połączone. Już teraz zapewniamy możliwość przeprawy pieszych i rowerzystów, a w związku ze znacznym wzrostem liczby rowerzystów od połowy marca, podjęliśmy decyzję, że jednorazowo na promie może być transportowanych aż 50 rowerów. To szczególnie istotna informacja w godzinach szczytu. W kontekście komunikacji miejskiej przeprowadziliśmy konsultacje z przedstawicielami trzech rad dzielnic Wyspy Portowej – Przeróbki, Stogów i Krakowca-Górek Zachodnich. Celem było wypracowanie najlepszych rozwiązań dla usprawnienia transportu publicznego w tych rejonach. Powstało kilka wariantów zmian, które obejmują m.in. dostosowanie połączeń komunikacyjnych dla Przeróbki i Krakowca-Górek Zachodnich oraz modyfikację funkcjonowania linii 11. Jeśli chodzi o linię T8, kluczową dla Stogów, mieszkańcy oraz Rada Dzielnicy pozytywnie oceniają jej częstotliwość i sprawność działania – poza wyjątkowymi dniami, gdy na Westerplatte odbywają się większe wydarzenia.

W środę 2 kwietnia odbędą się kolejne spotkania z radami dzielnic. Jeśli pojawią się nowe wnioski dotyczące ewentualnych korekt, miasto jest gotowe na ich szybką realizację.

Władze miasta stale monitorują także wykorzystanie promu. W ostatnim tygodniu z przeprawy korzystało średnio ponad 600 osób dziennie. Szczegółowe dane przedstawiają się następująco:

  • 23 marca: 775 osób, 325 rowerów,
  • 24 marca: 595 osób, 244 rowery,
  • 25 marca: 606 osób, 237 rowerów,
  • 26 marca: 497 osób, 179 rowerów,
  • 27 marca: 622 osoby, 217 rowerów.

Podjęte działania mają na celu jak najszybsze przywrócenie ruchu pieszego na Moście Siennickim oraz rozpoczęcie jego kompleksowej modernizacji. Priorytetem miasta jest minimalizacja utrudnień dla mieszkańców i zapewnienie sprawnej komunikacji w rejonie Wyspy Portowej.

Komentarze