Chiński statek podejrzany o sabotaż na Bałtyku ruszył w drogę do Egiptu
Podejrzany o sabotaż na Bałtyku chiński statek Yi Peng 3, który od miesiąca oczekiwał na wodach międzynarodowych w duńskiej cieśninie Kattegat, wyruszył w sobotę w dalszą drogę do portu docelowego w Egipcie.
Informację o odpłynięciu statku, pilnowanego do tej pory przez duńską marynarkę wojenną, potwierdziły telewizji DR siły zbrojne tego kraju.
Rozkład jazdy:
- Jakie ustalenia poczyniono podczas inspekcji na statku Yi Peng 3 przez międzynarodową grupę obserwatorów i przedstawicieli władz Chin?
- Dlaczego strona chińska nie zgodziła się na obecność szwedzkiego prokuratora podczas inspekcji i jakie to może mieć znaczenie dla prowadzonego śledztwa?
- Jakie dowody, takie jak uszkodzona kotwica, mogą wskazywać na udział statku Yi Peng 3 w uszkodzeniu kabli telekomunikacyjnych na Morzu Bałtyckim?
Czynności na statku
Na pokład Yi Peng 3 w czwartek weszli przedstawiciele władz Chin oraz towarzyszący im obserwatorzy ze Szwecji, Danii, Finlandii, Niemiec oraz Litwy. Uczestniczący w czynnościach na statku szef szwedzkiej Komisji ds. Wypadków Jonas Baeckstrand oswiadczył, że „udało się porozmawiać z załogą i sprawdzić kwestie techniczne”.
Strona chińska nie zgodziła się jednak na obecność prowadzącego śledztwo w sprawie możliwego sabotażu szwedzkiego prokuratora. Fakt ten w rozmowie z agencją TT ministra spraw zagranicznych Szwecji Maria Malmer Stenergard nazwała „znamiennym”.
Prokuratura w Sztokholmie od listopada prowadzi śledztwo w sprawie możliwego sabotażu w związku z przerwaniem w połowie listopada na Morzu Bałtyckim dwóch kabli telekomunikacyjnych łączących Litwę ze Szwecją. Postępowania wszczęły również władze Niemiec, Finlandii oraz Litwy. O uszkodzenie kabli podejrzany jest Yi Peng 3, który płynął z jednego z rosyjskich portów.
Media publikowały zdjęcia statku, na których jedna z wciągniętych kotwic jest uszkodzona. Mogło to być powodem zaczepienia o kable. Premier Szwecji Ulf Kristersson pod koniec listopada poinformował, że rząd wystąpił z oficjalną prośbą do władz Chin o współpracę w tej sprawie, a ponadto domagał się m.in. wpłynięcia statku na szwedzkie wody terytorialne, do czego jednak nie doszło.(PAP)
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze