Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Bank Pekao wspiera budowę nowoczesnego promu. 123 mln euro dla Grupy Polskie Promy

infoship
16.07.2025 20:00
0 Komentarzy

Bank Pekao S.A. po raz kolejny potwierdza swoje zaangażowanie w rozwój polskiej floty promowej. Instytucja podpisała umowę kredytu konsorcjalnego o wartości 123 mln euro z Grupą Kapitałową Polskie Promy, odpowiedzialną za dostarczenie nowoczesnych jednostek pasażersko-towarowych dla krajowych armatorów.

Udział Pekao w tym przedsięwzięciu przekroczył 50 mln euro.

Rozkład jazdy:

  1. Jaką rolę pełni Bank Pekao w projekcie budowy promu realizowanym przez Grupę Polskie Promy?
  2. Na co konkretnie zostaną przeznaczone środki z kredytu konsorcjalnego o wartości 123 mln euro?
  3. Dlaczego projekt budowy promów można uznać za istotny dla rozwoju polskiej gospodarki morskiej i eksportu?
Prace przy budowie pierwszego promu dla PŻM są zaawansowane, możliwe jest, że w trzecim kwartale 2023 r. nastąpi wodowanie kadłuba, potem rozpoczną się prace wykończeniowe - poinformował w rozmowie z PAP wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.
Prom Unity Line

Kompleksowa rola Banku Pekao

To już drugi przypadek, w którym Bank Pekao pełni nie tylko funkcję współfinansującego, ale również organizatora finansowania, a także agenta kredytu i zabezpieczeń w projekcie rozbudowy polskiej floty promowej obsługującej szlaki bałtyckie.

– „Wykorzystanie produktów z obszaru export finance pozwoliło wypracować unikalny schemat finansowania dla sektora gospodarki morskiej, uwzględniający oczekiwania wszystkich stron zaangażowanych w ten projekt” – podkreślił Piotr Stolarczyk, dyrektor Departamentu Bankowości Międzynarodowej i Finansowania Handlu w Banku Pekao.

Prom zbudują polskie stocznie

Środki z kredytu zostaną przeznaczone na budowę promu typu ro-pax w stoczniach należących do Grupy Remontowa z Gdańska. Będzie to druga jednostka z serii promów zamówionych w celu obsługi połączenia między Polską a Szwecją. Statek ma służyć na trasie przez Morze Bałtyckie, poprawiając jakość i regularność transportu towarowego i pasażerskiego.

Finansowanie opiera się na formule kredytu dla nabywcy, przeznaczonego na realizację kontraktu eksportowego z wykorzystaniem instrumentu ubezpieczeniowego dostępnego w ramach polskiego systemu wsparcia eksportu.

Milowy krok dla floty promowej

– „Zamknięcie tego procesu kredytowego to dla nas ogromny sukces i kamień milowy w realizacji programu budowy nowoczesnej floty promowej dla Polski. Dziękuję wszystkim partnerom za zaufanie, profesjonalizm i determinację. Zabezpieczenie finansowania to nie tylko wsparcie inwestycji, ale przede wszystkim gwarancja, że promy dla polskich armatorów powstaną zgodnie z planem” – powiedział Paweł Pluto-Prądzyński, prezes Grupy Kapitałowej Polskie Promy.

Współpraca sektora finansowego i stoczniowego

Projekt budowy promu realizowany jest w ścisłej współpracy między branżą stoczniową a instytucjami finansowymi, co pozwala tworzyć długofalowe rozwiązania wspierające polski eksport i transport morski. To przykład udanego zastosowania mechanizmów finansowania eksportowego w sektorze strategicznym dla państwa.

Komentarze