ABB dostarczy hybrydowe systemy napędowe dla nowych promów Washington State Ferries
Firma ABB zdobyła kluczowe zamówienie od Washington State Ferries (WSF) – największego operatora promowego w Stanach Zjednoczonych.
Kontrakt obejmuje dostawę i integrację hybrydowych układów napędowych dla dwóch nowych promów typu 160-auto ferry, które zapoczątkują ambitny program elektryfikacji floty WSF.
Rozkład jazdy:
- Jakie korzyści operacyjne i ekologiczne przyniosą hybrydowe systemy napędowe ABB dla nowych promów Washington State Ferries?
- W jaki sposób wyposażenie statków w baterie o pojemności 13,2 MWh wpłynie na możliwość prowadzenia rejsów w trybie całkowicie elektrycznym?
- Dlaczego program elektryfikacji floty WSF jest uznawany za największy projekt tego typu w Stanach Zjednoczonych i jakie są jego cele do 2040 roku?
Nowe promy w 2030 i 2031 roku, z opcją na kolejną jednostkę
Zamówione jednostki powstaną w stoczni Eastern Shipbuilding Group w Panama City na Florydzie. Harmonogram przewiduje:
- dostawę pierwszego promu w 2030 r.,
- dostawę drugiego promu w 2031 r.,
- oraz opcję budowy trzeciej jednostki w ramach rozszerzenia projektu.
WSF planuje do 2040 roku wybudować nawet 16 nowych promów, jako część szeroko zakrojonego programu elektryfikacji mającego na celu znaczną redukcję emisji.
Największe baterie okrętowe w USA i pełna integracja systemów ABB
W ramach kontraktu ABB dostarczy kompletny zestaw urządzeń i systemów, w tym:
- układy dystrybucji energii,
- systemy zarządzania energią (PEMS),
- automatykę okrętową,
- oraz napęd hybrydowo-elektryczny oparty na platformie ABB Onboard DC Grid.
Promy zostaną wyposażone w akumulatory o pojemności 13,2 MWh, które będą największymi bateriami zainstalowanymi na statku w historii Stanów Zjednoczonych. Dzięki tak dużej pojemności jednostki będą mogły:
- pływać w trybie całkowicie elektrycznym na krótkich trasach,
- zachować zeroemisyjność podczas postoju w portach,
- znacząco ograniczyć zużycie paliwa i koszty operacyjne na dłuższych trasach.
Projekt jest kontynuacją wcześniejszej współpracy – ABB była już zaangażowana na wczesnym etapie jako główny dostawca systemów napędowych od 2024 r., a obecna umowa uwzględnia już potwierdzony kontrakt stoczniowy.
Realne wsparcie dla największego programu elektryfikacji promów w USA
Zdaniem Davida Sowersa, administratora Programu Elektryfikacji Systemu WSF, współpraca z ABB stanowi fundament powodzenia całego projektu:
„Program elektryfikacji floty WSF jest największym tego typu przedsięwzięciem w Stanach Zjednoczonych. Zaangażowanie ABB pomaga ograniczyć ryzyko oraz zapewnić terminową dostawę jednostek. Hybrydowe systemy napędowe ABB potwierdzają doświadczenie firmy w realizacji złożonych projektów i umożliwią znaczną redukcję emisji przy jednoczesnym zwiększeniu niezawodności operacyjnej.”
Korzyści ekologiczne i komfort pasażerów
Hybrydowe układy napędowe oznaczają nie tylko redukcję emisji CO₂ i zanieczyszczeń, ale również:
- niższy poziom hałasu i wibracji,
- większy komfort podróży pasażerów i załogi,
- mniejszy wpływ na ekosystemy morskie i społeczności przybrzeżne.
ABB wspiera modernizację amerykańskiej floty promowej
Bruce Strupp, wiceprezes ds. regionu Ameryk w ABB Marine & Ports, podkreślił, że kontrakt jest potwierdzeniem dużego zaufania, jakim WSF darzy technologie ABB:
„To ważny krok w naszej współpracy z Washington State Ferries. Wyraża on pewność, jaką WSF pokłada w technologii hybrydowych układów ABB oraz naszych możliwościach dostarczania niezawodnych, skalowalnych rozwiązań. Jesteśmy dumni, że możemy wspierać modernizację największego systemu promowego w USA i zmniejszać jego wpływ na środowisko.”
Realizacja kontraktu wpisuje się w globalny trend elektryfikacji transportu morskiego i stanowi jeden z kluczowych projektów hybrydowych w historii amerykańskiej żeglugi. Dzięki temu WSF staje się liderem ekologicznej transformacji promów w Stanach Zjednoczonych.


















Komentarze