Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

ZUE obroniło kontrakt na modernizację linii kolejowej nr 202. KIO oddala odwołanie

inforail
29.10.2025 16:15
0 Komentarzy

29 października 2025 r. Krajowa Izba Odwoławcza (KIO) oddaliła odwołanie złożone przez jednego z uczestników przetargu na modernizację odcinka Gdynia Chylonia – Lębork linii kolejowej nr 202.

Tym samym podtrzymany został wybór oferty złożonej przez ZUE S.A. jako najkorzystniejszej. To kończy trwające od kilku miesięcy postępowanie przetargowe prowadzone przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie znaczenie ma decyzja KIO o oddaleniu odwołania w przetargu na modernizację linii kolejowej Gdynia Chylonia – Lębork?
  2. Jakie najważniejsze prace obejmuje kontrakt realizowany przez ZUE S.A. w ramach modernizacji linii nr 202?
  3. Jakie korzyści dla pasażerów i infrastruktury kolejowej przyniesie zakończenie inwestycji na odcinku Gdynia Chylonia – Lębork?

Przebieg postępowania

Oferty w tym jednym z najważniejszych kolejowych zamówień w tym roku  otwarto 28 maja 2025 r. Łącznie wpłynęło siedem propozycji. Kryterium wyboru była wyłącznie cena (100%). W wyniku oceny, najkorzystniejszą okazała się oferta firmy ZUE S.A., która zaproponowała wykonanie prac za 3 219 658 533,88 zł brutto, w tym 3 214 123 533,88 zł za zamówienie podstawowe i 5 535 000 zł za opcję związaną z tzw. interfejsem.

Wybór oferty ZUE został ogłoszony we wrześniu 2025 r. Po ogłoszeniu wyników jedno z konkurencyjnych przedsiębiorstw złożyło odwołanie do KIO. 29 października 2025 r. Izba uznała jednak, że postępowanie przeprowadzono prawidłowo i oddaliła zastrzeżenia. ZUE pozostaje oficjalnym zwycięzcą przetargu. Poniżej lista złożonych ofert (ceny brutto)

  • ZUE S.A. – 3 219 658 533,88 zł
  • Torpol S.A. – ok. 3 300 726 180,26 zł
  • Konsorcjum Budimex S.A. + Budimex Kolejnictwo S.A. – 3 631 341 036,78 zł
  • Konsorcjum PORR S.A. + Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe – 3 651 870 000,00 zł
  • Konsorcjum NDI S.A., Track Tec Construction, INTOP S.A., INTOP Warszawa – 3 491 359 992,42 zł
  • STRABAG Sp. z o.o. – 4 212 421 137,60 zł
  • Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor – 4 150 105 367,26 zł

Z koli budżet zamawiającego wynosił 3 735 916 803,73 zł brutto, a więc wszystkie oferty – poza dwiema najdroższymi – zmieściły się w limicie.

Linia 202
Linia 202/foto: PKP PLK

Zakres inwestycji

Kontrakt obejmuje projektowanie i wykonanie robót budowlanych na odcinku Gdynia Chylonia – Lębork w ramach projektu pn. „Prace na linii kolejowej nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia – Słupsk – Faza II”. Do zadań wykonawcy należeć będzie:

  • opracowanie dokumentacji projektowej (w tym uzyskanie decyzji środowiskowych i pozwoleń na budowę),
  • przebudowa torów, podtorza i infrastruktury towarzyszącej,
  • budowa drugiego toru między Gdynią Chylonią a Rumią oraz między Wejherowem a Lęborkiem,
  • budowa dwóch torów aglomeracyjnych na odcinku Rumia – Wejherowo,
  • modernizacja mostów, wiaduktów i przejść pod torami,
  • przebudowa przystanków i stacji wraz z infrastrukturą dostosowaną do potrzeb osób o ograniczonej mobilności,
  • modernizacja sieci trakcyjnej, sygnalizacji i systemów telekomunikacyjnych.

Przewidziany czas realizacji wynosi 56 miesięcy od daty podpisania umowy. Inwestycja będzie współfinansowana ze środków unijnych w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko (FEnIKS) 2021–2027.

Po zakończeniu inwestycji pociągi pasażerskie mają osiągać prędkość do 160 km/h, a w dalszej perspektywie – nawet 200 km/h. Przewidywane jest także skrócenie czasu przejazdu na trasie Gdynia – Słupsk o około 15 minut. Modernizacja wpłynie na zwiększenie przepustowości linii, poprawę komfortu podróży oraz rozdzielenie ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego dzięki budowie dodatkowych torów.

Komentarze