ZSSK zmodernizuje 33 spalinowe zespoły trakcyjne. To popularne „Bagiety”
Słowacki przewoźnik państwowy ZSSK zapowiedział modernizację 33 spalinowych zespołów trakcyjnych popularnie nazywanych „Bagietami”.
Projekt ma być praktycznym i szybkim rozwiązaniem dla regionalnych linii o niższych prędkościach, bez konieczności oczekiwania na środki unijne i bez odkładania inwestycji w czasie.
Rozkład jazdy:
- Jakie elementy wyposażenia najbardziej wpłyną na poprawę komfortu podróży w zmodernizowanych jednostkach „Bagieta”?
- Dlaczego ZSSK zdecydowała się na modernizację istniejącego taboru zamiast zakupu nowych spalinowych zespołów trakcyjnych?
- Jak modernizacja 33 jednostek wpłynie na obsługę regionalnych połączeń kolejowych w różnych częściach Słowacji?
Nowy standard podróży na liniach regionalnych
W ramach modernizacji pojazdy otrzymają zupełnie nowy standard wyposażenia, który znacząco poprawi komfort podróży. Na pokładach pojawi się klimatyzacja, ekologiczne toalety próżniowe oraz całkowicie odświeżone wnętrza. Przewidziano montaż nowych siedzeń, nowoczesnego oświetlenia, gniazdek elektrycznych i portów USB, a także wydzielonych przestrzeni na rowery i wózki dziecięce.
Korzyści dla środowiska i dłuższa eksploatacja
Modernizacja pozwoli przedłużyć żywotność jednostek o kolejne 10–15 lat. ZSSK podkreśla, że jest to rozwiązanie znacznie tańsze niż zakup nowego taboru, a jednocześnie korzystne dla środowiska. Unowocześnione pojazdy będą emitować mniej zanieczyszczeń i lepiej odpowiadać współczesnym wymaganiom ekologicznym.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Szeroki zasięg projektu
Zmodernizowane „Bagiety” będą eksploatowane w kilku regionach Słowacji, m.in. w kraju bańskobystrzyckim, nitrzańskim, żylińskim oraz koszyckim. Pojazdy mają obsługiwać m.in. trasy Zvolen – Banská Štiavnica, Vrútky – Prievidza, Štúrovo – Levice – Nové Zámky oraz relację międzynarodową Košice – Mukaczewo.
Start eksploatacji od 2026 roku
Pierwsze zmodernizowane jednostki mają wyjechać na trasy już w 2026 roku. Szacuje się, że rocznie przewiozą one ponad 2 miliony pasażerów. Inwestycja ma istotnie poprawić atrakcyjność kolei regionalnej i wzmocnić jej rolę jako podstawowego środka transportu w mniej zurbanizowanych obszarach Słowacji.





Komentarze