Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Zmiany w kolejowych przepisach, m.in. dot. zabytków

inforail
28.02.2018 08:15
0 Komentarzy

Sejmowa komisjainfrastruktury przyjęła projekt zmian w ustawie o komercjalizacji irestrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie KolejePaństwowe” oraz w ustawie o transporcie kolejowym, które mają usprawnićbudowę tuneli kolejowych i poprawić opiekę nad zabytkami kolejnictwa.

„Zmiany można podzielić na dwie najważniejsze części.Pierwsza dotyczy kwestii związanych z ułatwieniami w prowadzeniu inwestycji idotyczy kwestii związanych z budową tuneli kolejowych. Zmiana ta polega naustaleniu takiej formuły działania, w której nie będzie koniecznościwywłaszczenia wszystkiego co jest nad tunelem” – powiedział podczasposiedzenia komisji wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.

Minister wyjaśnił, że zmiana ta usprawni procesyinwestycyjne na kolei.

„Druga kwestia dotyczy uregulowań dotyczących koleihistorycznych i uproszczeń w tym zakresie. Tutaj mamy zapisy dotyczącedefinicji pojazdu turystycznego i pojazdu historycznego, których nie było dotej pory nie było w prawodawstwie oraz ułatwieniem w dopuszczeniu doeksploatacji tego typu pojazdów” – dodał Bittel.

Zmiany mają też umożliwić nieodpłatne przekazywanie mieniakolejowego jednostkom samorządu terytorialnego i organizacjom pozarządowym.Trafić ma do nich majątek kolejek wąskotorowych i turystycznych.

Nowe przepisy usprawnią budowę tuneli kolejowych, gdyż nietrzeba już będzie wykupywać gruntów, pod którymi będą one przebiegać.

Obecnie obowiązujące przepisy wymagają, aby budowa tunelumetodą wiertniczą powinna się odbywać po przeniesieniu własności nieruchomościznajdujących się nad tunelem na rzecz Skarbu Państwa i przekazaniu ich wużytkowanie wieczyste PKP Polskim Liniom Kolejowym.

Według projektodawców zmian, takie rozwiązanie, wszczególności na terenie zurbanizowanym (wraz ze stojącymi na nichkamienicami), byłoby nieracjonalne, przede wszystkim ze względu na koszty orazprzejęcie gruntów i infrastruktury mieszkaniowej, które są praktycznie zbędnedla zarządcy infrastruktury kolejowej.

Projekt wprowadza też nowe rodzaje wsparcia dlafunkcjonowania kolei historycznych i turystycznych. Chodzi o nieodpłatneprzekazywanie przez PKP SA (i spółki przez nieutworzone) zbędnego mieniaruchomego i materiałów pozostałych po remontach i modernizacji infrastrukturykolejowej na rzecz organizacji pozarządowych działających w tym obszarze.

Rozwiązanie to ułatwi organizacjom pozyskiwanie zabytkówtechniki kolejowej i opiekę nad nimi, natomiast spółki kolejowe będą mogłypozbyć się mienia, które stanowi dla nich obciążenie, a jego zbycie nawarunkach rynkowych oznaczałoby często jego zniszczenie.

Projektowana regulacja ma na celu umożliwienie równieżzarządcom kolei wąskotorowych uzyskiwanie dofinansowania na ich działalność irozwój, w tym od jednostek samorządu terytorialnego.


Komentarze