Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Zielona Góra: Plany transgranicznych połączeń kolejowych

inforail
27.05.2009 14:18
0 Komentarzy

Uzupełnieniem dla lubuskiej koncepcji transgranicznych połączeń kolejowych łączących nasz region z Niemcami, a tym samym zachodem Europy, będzie wielkopolski projekt uruchomienia bezpośredniego i taniego połączenia aglomeracji poznańskiej i berlińskiej szybką koleją.
Projekt ten utworzony przez przed czterema laty przez Województwo Wielkopolskie, w niczym nie zagraża koncepcji połączenia lubuskich miast z niemieckimi, a wręcz przeciwnie –jego realizacja będzie dla podróżnych stanowić alternatywne połączenie. Według pomysłodawców wielkopolski pociąg kursowałby najkrótszą drogą, tj. zmodernizowaną magistralą E20 dostosowaną do prędkości 160 km/h.
Zasadniczym celem połączenia ma być większa dostępność mieszkańców województw wielkopolskiego i lubuskiego oraz Brandenburgii, Berlina i Poczdamu do połączeń kolejowych pozwalających optymalnie planować podróż przy odpowiednich skomunikowaniach z pociągami pośrednimi. Poza tym realizacja tego projekt uaktywni ruch turystyczny z Berlina i Poczdamu w kierunku województw wielkopolskiego i lubuskiego oraz Poznania.
Do korzyści należeć będzie także ułatwienie kontaktów gospodarczych przedsiębiorcom podróżującym w interesach oraz usprawnienie dojazdu osobom pracującym w Niemczech i studiującym na Uniwersytecie Viadrina.
Szybka i tania możliwość połączeń transgranicznych zwiększa również konkurencyjność pod względem cenowym z przewoźnikami autobusowymi oraz wykorzystaniem własnego samochodu.
Projekt zakłada uruchomienie dwóch par pociągów, które na terenie województwa lubuskiego zatrzymywałyby się na stacjach w Zbąszynku, Świebodzinie i Rzepinie. Czyniono starania, aby pociągi obsługiwał niemiecki autobus szynowy VT642 Desiro, których pięć sztuk uzyskało niedawno dopuszczenia do ruchu po polskich torach. Jednakże ostatecznie pojazdy te skierowano do obsługi trasy Wrocław –Drezno. Do uzgodnienia pozostaje ponadto kwestia dofinansowania połączeń zarówno po stronie niemieckiej jak i polskiej. Województwo Wielkopolskie opowiedziało się nad kontynuacją prac nad tym projektem w celu jak najszybszego uruchomienia takiego połączenia.

Komentarze