Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Zielona Góra: Inwestycje w linie kolejowe

inforail
09.06.2009 14:30
0 Komentarzy

4 czerwca 2009 r. w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Lubuskiego w Zielonej Górze odbyła się ważna dla tego regionu uroczystość podpisania wstępnej umowy dotyczącej przygotowania Projektu Indywidualnego „Modernizacja linii kolejowej nr 358 na odcinku Zbąszynek –Czerwieńsk wraz z budową łącznicy kolejowej Pomorsko –Przylep”. Ze strony Urzędu Marszałkowskiego umowę podpisał Marszałek Województwa Lubuskiego Marcin Jabłoński, a w imieniu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. swoje podpisy pod umową złożyli: Naczelny Dyrektor Oddziału Regionalnego w Poznaniu Paweł Neumann i Zastępca Naczelnego Dyrektora Oddziału ds. Ekonomiczno –Finansowych Janusz Błachut.
Projekt ten będzie realizowany w ramach indykatywnego planu inwestycyjnego Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007 –2013. Przewiduje się, że fizycznie inwestycja rozpocznie się w 2010 r. a zakończy w 2013 r.
W uroczystości podpisania umowy udział wzięli także: Członek Zarządu Województwa Lubuskiego Tomasz Hałas, Zastępca Dyrektora Departamentu Gospodarki i Infrastruktury Województwa Lubuskiego Bogdan Mucha , Dyrektor PKP PLK S.A. Zakładu Linii Kolejowych w Zielonej Górze Wiesław Białowąs oraz liczne grono dziennikarzy z regionalnych mediów.
Marszałek Marcin Jabłoński oraz Naczelny Dyrektor Paweł Neumann w swoich wypowiedziach na zakończenie uroczystości bardzo mocno podkreślali, że tylko wspólne działania Zarządu Województwa Lubuskiego oraz Zarządu PKP PLK S.A., z osobistym zaangażowaniem Prezesa Zbigniewa Szafrańskiego, doprowadziły do podpisania umowy, która umożliwi realizację tej tak ważnej dla regionu inwestycji.
Linia kolejowa nr 358 Zbąszynek –Gubin na odcinku Zbąszynek –Czerwieńsk ma duże znaczenie w obsłudze połączeń między „stolicami regionu”Zieloną Górą i Gorzowem Wielkopolskim oraz w komunikacji z Poznaniem i Warszawą. Elementami, które utrudniają jazdę pociągów w tym regionie to wydłużenie czasu ich jazdy, wynikające z konieczności zmiany kierunku jazdy pociągów w Czerwieńsku oraz zły stan techniczny infrastruktury kolejowej. W ramach tego projektu podjęte zostaną działania, które diametralnie zmienią tę sytuację. Zostanie wybudowana łącznica kolejowa Przylep –Pomorsko, długości 2,625 km, pozwalająca ominąć stację Czerwieńsk. Umożliwi to jazdę pociągów z Zielonej Góry do Zbąszynka bez konieczności zmiany kierunku ich jazdy. Nastąpi także wzmocnienie torów na odcinku Zbąszynek –Czerwieńsk pozwalające na jazdę pociągów z prędkością 100 km na godzinę. Zlikwidowane zostaną również zbędne elementy infrastruktury. Wymienione zostaną rozjazdy, podkłady i szyny. Naprawione będą zniszczone skarpy, przebudowane przejazdy kolejowe i obiekty inżynieryjne. Zabudowane zostaną urządzenia samoczynnej sygnalizacji przejazdowej i ekrany akustyczne.
Szacunkowa wartość zadania wynosi 107 mln zł. Z tego 60% to środki Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego, a 40% to środki PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Po wykonaniu wszystkich prac, inwestycja przyniesie wiele korzyści dla społeczeństwa. Między innymi skróci się o około 40 min. czas jazdy pociągów w stosunku do obecnego rozkładu jazdy i stworzone zostanie szybkie połączenie kolejowe między Zieloną Górą a Poznaniem oraz pomiędzy „stolicami regionu”i mniejszymi miastami leżącymi na linii kolejowej z Zielonej Góry do Zbąszynka.

Komentarze