Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Zarząd PKP CARGO zaprasza związki zawodowe do rozmów

inforail
15.06.2024 12:45
0 Komentarzy

Zarząd PKP Cargo zaprosiło związki zawodowe do rozmów o zwieszeniu zakładowego układu zbiorowego pracy – poinformowała spółka w komunikacie. Rozmowy miałyby się odbyć 20 czerwca br. – dodała.

Zarząd PKP Cargo poinformował w piątek, że 14 czerwca 2024 r. zaprosił organizacje związkowe do rozmów dotyczących zawieszenia postanowień Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy dla pracowników PKP Cargo.

Spis treści:

  1. Dlaczego zarząd PKP Cargo zaprosił organizacje związkowe do rozmów dotyczących zawieszenia Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy?
  2. Jakie zmiany zarząd PKP Cargo wprowadził w zakresie zasad nieświadczenia pracy i w jaki sposób uwzględniono w nich postulaty związków zawodowych?
  3. Jakie były reakcje organizacji związkowych na propozycje rozwiązania Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy oraz Porozumienia Walentynkowego i jakie mogą być tego konsekwencje dla firmy?
Lokomotywy PKP CARGO
Lokomotywy PKP CARGO

Rozmowy partnerskie

„Rozmowy zostaną podjęte podczas spotkania 20 czerwca 2024 r. Zaprosiliśmy naszych partnerów społecznych do dialogu na temat możliwości zawieszenia postanowień ZUZP w biegnącym okresie jego wypowiedzenia. Mamy nadzieję, że organizacje związkowe włączą się w naprawę PKP CARGO, którą obecnie zapoczątkowaliśmy” – stwierdził zarząd spółki. „We współpracy z partnerami społecznymi będziemy w stanie w dużo lepszy sposób zmierzyć się z czekającymi nas wspólnie bardzo trudnymi wyzwaniami” – zaznaczył.

Zarząd PKP Cargo podkreślił, że ta współpraca „może być kluczowa dla wszystkich pracowników”.

„W zakresie nieświadczenia pracy większość przekazanych propozycji, które zarząd otrzymał od strony społecznej, zostało uwzględnionych w uchwale podjętej przez zarząd, a dodatkowo zmieniliśmy zasady dostosowując je do postulatów związków zawodowych” – podkreślił p.o. prezesa PKP Cargo dr Marcin Wojewódka, cytowany w informacji.

Przypomniano, że 27 maja 2024 r. PKP Cargo podjęło uchwałę w sprawie wdrożenia od 1 czerwca 2024 r. w spółce tzw. nieświadczenia pracy. Wyjaśniono, że celem tego jest realizacja programu naprawczego, który „ma uratować i odbudować pozycję spółki”. „Zarząd PKP CARGO wsłuchując się w głosy podnoszone przez przedstawicieli związków zawodowych (…) 11 czerwca 2024 r. podjął jednogłośnie – a więc także razem z członkiem zarządu przedstawicielem pracowników głosującym za – uchwałę w sprawie wprowadzenia zmian w zasadach nieświadczenia pracy w PKP CARGO” – dodano.

Przypomniano też, że 11 czerwca 2024 r. zarząd spółki podjął uchwałę o jednostronnym rozwiązaniu za 24 miesięcznym okresem wypowiedzenia Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy dla Pracowników Zatrudnionych przez Zakłady PKP Cargo (ZUZP) oraz o jednostronnym rozwiązaniu za 24 miesięcznym okresem wypowiedzenia Porozumienia w sprawie wzajemnych zobowiązań stron Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy dla Pracowników Zatrudnionych przez Zakłady PKP Cargo, zawartego w dniu 14 lutego 2005 r. (Porozumienie Walentynkowe).

W komunikacie wyjaśniono, że 29 maja 2024 r. zarząd firmy przedłożył stronie społecznej propozycje zawarcia porozumienia o rozwiązaniu ZUZP oraz propozycję rozwiązania Porozumienia Walentynkowego.

„Z otrzymanych od organizacji związkowych 10 czerwca 2024 r. stanowisk wynikało, że niestety przedstawione propozycje nie zostały zaakceptowane, a organizacje związkowe nie wyraziły zgody na zawarcie porozumienia w sprawie rozwiązania ani ZUZP, ani tzw. Porozumienia Walentynkowego” – wskazał zarząd PKP Cargo. W jego opinii oznacza to, że mimo obecnej „niezwykle trudnej sytuacji finansowej” pracodawca przez co najmniej najbliższe dwa lata będzie zobowiązany wykonywać postanowienia obecnego ZUZP oraz tzw. Porozumienia Walentynkowego.

„Jedyną możliwością wygenerowania oszczędności w tym obszarze będzie zawieszenie ZUZP w całości albo w części – co jest uwarunkowane zgodą wszystkich 12 organizacji związkowych będących sygnatariuszami ZUZP” – wskazał zarząd.

„Równolegle z obszarem kosztów pracowniczych podejmowane są również inne działania mające na celu wygenerowanie oszczędności. W pierwszej połowie maja 2024 r. rozwiązano lub wypowiedziano umowy sponsoringowe, jak też poczyniono oszczędności w zakresie usług zewnętrznej pomocy prawnej. Kolejne działania są w toku przygotowań” – poinformował zarząd.

PKP CARGO
Lokomotywa PKP CARGO

Inne zmiany

Dodano, że w związku z działaniami naprawczymi zarząd firmy 17 maja 2024 r. wypowiedział Umowę dotyczącą Gwarancji Pracowniczych i Socjalnych dla pracowników zatrudnionych przez Zakłady PKP Cargo oraz dla pracowników zatrudnionych przez spółki Grupy PKP Cargo („Pakt Gwarancji Pracowniczych”), zawartą 2 września 2013 r. w Warszawie pomiędzy spółką oraz PKP, a organizacjami związkowymi. „Powyższa umowa ulegnie rozwiązaniu 17 sierpnia br.” – podano w komunikacie.

Spółka zwróciła uwagę, że udział Grupy PKP Cargo – narodowego lidera towarowych przewozów kolejowych w roku 2012 według masy przewiezionych ładunków wynosił 50,4 proc., a według pracy przewozowej 60,2 proc., podczas gdy w roku 2023 spadł do poziomu 33,1 proc. wg masy i 33,9 proc. wg pracy przewozowej.

W 2023 r. PKP Cargo osiągnęło 82,10 mln zł zysku wobec 148 mln zł w 2022 r. W I kwartale 2024 r. Grupa miała 118 mln zł straty wobec 104 mln zł zysku w I kwartale ub. r. Przychody z działalności operacyjnej spadły natomiast do 1,19 mld zł z 1,58 mld zł w I kwartale 2023 r. (PAP)

Komentarze