Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Zaczęło się w Wieliczce. 10 lat Kolei Małopolskich

inforail
14.12.2024 12:45
0 Komentarzy

61 milionów pasażerów, 565 tys. uruchomianych pociągów, 47 zakupionych pojazdów oraz nowoczesne zaplecze techniczne. Tak w liczbach można podsumować dekadę istnienia Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej.

O jej roli w rozwoju województwa oraz znaczeniu w zwiększaniu udziału transportu zbiorowego w obsłudze aglomeracji rozmawiali podczas konferencji Piotr Ćwik – zastępca szefa Kancelarii Prezydenta RP, Mariusz Krystian – poseł na Sejm RP, Łukasz Smółka – marszałek województwa małopolskiego oraz radni województwa: Kazimierz Barczyk, Grzegorz Biedroń, Małgorzata Szostak, a także samorządowcy, przedsiębiorcy i przedstawiciele uczelni wyższych.

Spis treści:

  1. Jakie linie obsługuje Szybka Kolej Aglomeracyjna (SKA) w Małopolsce, a jakie nowe trasy zostaną wprowadzone w ramach nowego rozkładu jazdy od 15 grudnia 2024 roku?
  2. Jakie inwestycje są planowane dla Kolei Małopolskich, w tym dotyczące nowego taboru i rozwoju infrastruktury kolejowej
  3. Jakie działania zostały podjęte, aby poprawić dostępność transportu na obszarach, gdzie pociągi nie dojeżdżają?
10 lat SKA/foto: UMWM

10 lat SKA

13 grudnia w Bibliotece Miejskiej „Mediateka” w Wieliczce odbyła się konferencja „10 lat Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej”. W ramach podziękowania za wkład w powstanie SKA, wręczone zostały Odznaki Zasłużony dla Kolejnictwa oraz Odznaki Honorowe Województwa Małopolskiego – Krzyż Małopolski. Konferencja była okazją do dyskusji na temat rozwoju Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej w Małopolsce, ale też wyzwań jakie stoją przed samorządowcami, aby zniwelować białe plamy komunikacyjne w regionie.

Kolej w Małopolsce rozwija się. Dla przypomnienia w 2014 roku w Małopolsce zostało przewiezionych ponad 7 mln pasażerów, w 2024 roku tych pasażerów zostanie przewiezionych ponad 22 mln. To pokazuje jakie wyzwanie stoi przed nami na najbliższe lata. Musimy inwestować w tabor, infrastrukturę kolejową, tory, przystanki, stacje, ale też parkingi park & ride. Mimo, że wciąż wiele pracy przed nami, myślę, że możemy być dumni z tych dziesięciu lat Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Dowodem na to niech będzie zadowolenie wszystkich pasażerów, w tym turystów, którzy przylatują do Krakowa i są mile zaskoczeni wysokim standardem obsługi i szybkimi, bezpiecznym transportem – powiedział marszałek Łukasz Smółka.

Szybką Koleją Aglomeracyjną (nie tylko) po Małopolsce

14 grudnia 2014 roku zmienił w Małopolsce podejście mieszkańców regionu do transportu kolejowego. Tego dnia w podróż na trasie Wieliczka – Rynek – Kopalnia – Kraków Główny wyruszył pierwszy pociąg Kolei Małopolskich linii SKA1. Przez lata z powodu braku punktualności pociągów, niewielkich inwestycji w kolej i ograniczania liczby kursów, pasażerowie przesiadali się do autobusów i samochodów. Pojawienie się Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej skutecznie zaczęło zwalczać negatywne stereotypy o kolei. Liczba kursów i połączeń z roku na rok zaczęła się zwiększać. Podobnie jak liczba pasażerów, którzy z każdym rokiem Kolejami Małopolskimi mogli dojechać do kolejnych miast w regionie. W 10 lat Województwo Małopolskie uruchomiło łącznie trzy linie Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Obok relacji Wieliczka Rynek Kopalnia – Kraków Główny – Kraków Lotnisko, funkcjonują jeszcze SKA2 Oświęcim – Skawina – Kraków Główny – Miechów – Sedziszów i SKA3 Oświęcim – Trzebinia – Kraków Główny – Tarnów.

Ponad 60 mln pasażerów w pociągach SKA

W ciągu 10 lat z pociągów SKA skorzystało 61 mln pasażerów. Ostatnie dane opublikowane przez Urząd Transportu Kolejowego wskazują, że Województwo Małopolskie ma obecnie największą dynamikę wzrostu liczby odprawianych pasażerów. W III kwartale 2024 r. odprawionych zostało o ponad 25% więcej podróżnych niż w analogicznym okresie roku 2023. Największą dynamikę odnotowano również w II kwartale.

10 lat SKA/foto: UMWM
10 lat SKA/foto: UMWM

Nowe pociągi dla Kolei Małopolskich

Warto przypomnieć, że we wrześniu marszałek województwa małopolskiego Łukasz Smółka podpisał umowę ramową na dostawę do 25 sztuk wieloczłonowych EZT. Rozpoczęcie odbioru pociągów planowane jest na 2026 rok. Projekt finansowany jest z programu Fundusze Europejskie dla Małopolski 2021-2027. Wartość umowy wynosi ponad 1,3 mld złotych. Każdy z zakupionych pociąg będzie wyposażony w 236 miejsc siedzących i 314 stojących. Nowy tabor będzie kursował nie tylko na liniach funkcjonujących w systemie SKA, ale obsłuży również dłuższe relacje w województwie, dojeżdżając m.in. do Nowego Sącza czy Zakopanego.

Małopolskie Linie Dowozowe

Tam gdzie pociągi nie dojadą, transport zapewniają połączenia autobusowe w ramach Małopolskich Linii Dowozowych. Pasażerowie mogą korzystać z prawie 50 linii, których łączna długość przekroczyła 1500 km. Każdego dnia wszystkie trasy obsługuje ponad 85 autobusów. Z usług autobusów Kolei Małopolskich skorzystało już 5 milionów pasażerów. W październiku zostały uruchomione dodatkowe kursy na linii A14 realizowane w skróconej relacji Kraków – Czernichów (6 par kursów w dni robocze). Uruchomiono także dodatkowe kursy dla linii A22 na trasie Tarnów Dworzec Autobusowy – Zakliczyn Rynek, dzięki temu możliwości komunikacyjne są większe (6 par kursów w dni robocze). Natomiast na wniosek pasażerów, linia A37 Proszowice – Niepołomice została wydłużona do przystanku Kraków Pleszów.

Nowy rozkład jazdy

Od najbliższej niedzieli 15 grudnia 2024r. wchodzi nowy rozkład jazdy.  Pociągi SKA1 do Wieliczki będą kursować co 30 minut przez cały dzień,  uruchomiona zostanie nowa linia komunikacyjna Kraków Główny – Kraków Nowa Huta – Podłęże wykorzystująca nowe przystanki Kraków Piastów, Kraków Kościelniki i Kraków Przylasek (14 par dodatkowych pociągów). Ponadto zwiększona zostanie liczba pociągów przyspieszonych Kraków – Katowice (wzrost z 4 do 7 par). Równolegle pojawią się dodatkowe 3 pary pociągów osobowych relacji Kraków – Trzebinia – Oświęcim. Większa liczba pociągów uruchomiona zostanie na odcinku Oświęcim – Czechowice-Dziedzice (wzrost z 7 do 9 par), Kraków – Bielsko-Biała (wzrost z 7 do 9 par) i Nowy Sącz – Stróże. Oprócz tego wysłużone zostaną relacje pociągów Kolei Śląskich relacji Katowice – Kraków Główny do stacji Kraków Płaszów w celu poprawy obsługi aglomeracji krakowskiej.

Komentarze