Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Zachodniopomorskie hybrydy droższe niż planowano. Wiemy o ile

inforail
26.02.2024 10:45
0 Komentarzy

Województwo zachodniopomorskie musiało zapłacić więcej za zakup dwunapędowych pojazdów, które dostarczał Newag.

Poznaliśmy ostateczne kwoty oraz uzasadnienie ich wzrostu Łączny wzrost kosztu realizacji umowy to 3.362.104,20 zł netto (4.135.388,17 zł brutto).

Koszty produkcji wzrosły

Jak wiadomo Newag realizuje umowę zawartą 16 lipca 2020 r. z Województwem Zachodniopomorskim, na zakup taboru kolejowego dwunapędowego do przewozów regionalnych. Dostawa ostatnich czterech pojazdów zrealizowana została w grudniu 2022 r. Wykonawca pismem z dnia 26 września 2022 r. zwrócił się do zamawiającego z wnioskiem o podjęcie rozmów w sprawie waloryzacji przysługującego mu wynagrodzenia, wskazując na wystąpienie nieprzewidywalnych okoliczności, jak pandemia COVID-19 i wojna w Ukrainie, które spowodowały wzrost kosztów realizacji zamówienia.

Wieloosobowe stanowisko ds. zamówień publicznych, potwierdziło formalną możliwość waloryzacji wynagrodzenia poprzez zawarcie stosownego aneksu, po przedstawieniu przez wykonawcę kalkulacji zmian wysokości cen mających wpływ na zmianę kosztów realizacji zamówienia wraz z dokumentami księgowymi. W korespondencji z dnia 20 października 2022 r. oraz z dnia 27 października 2022 r. Wykonawca wykazał, że w wyniku wybuchu wojny 24 lutego 2022 r. w nieprzewidywalny dla producenta sposób uległy pogorszeniu warunki prowadzenia działalności podstawowej, skutkujące wzrostem kosztów realizacji zamówienia.

Województwo zachodniopomorskie musiało zapłacić więcej za zakup dwunapędowych pojazdów, które dostarczał Newag.
Zachodniopomorska hybryda

Wykonawca przedstawił zestawienie tabelaryczne wzrostu kosztu podstawowych składników ceny jednostkowej pojazdu dwunapędowego udokumentowane załączonymi skanami dokumentów zakupowych oraz obszernymi wyjaśnieniami. Wykazano, że z powodu rekordowej inflacji i wzrostu kosztów robocizny (zarówno w odniesieniu do najniższego wynagrodzenia jak i średniej krajowej), uwzględniając tylko najważniejsze składniki materiałowe oraz robociznę, koszt produkcji jednego pojazdu wzrósł o 840.526,05 zł co stanowi około 4,2 % ceny zaoferowanej przez producenta NEWAG SA w roku 2020 r. Składa się na to wzrost cen materiałów i podzespołów o 490.526,05 zł oraz wzrost kosztów robocizny o 349 998,00 zł. Biorąc powyższe pod uwagę oraz fakt, że do zakończenia umowy pozostały do odbioru jeszcze cztery pojazdy a cena jednostkowa za jeden pojazd wynosi 20.000.000 zł netto (24.600.000 zł brutto) proponuje się uwzględnić wniosek producenta NEWAG SA uwzględniający wzrost ceny ostatnich czterech pojazdów do kwoty 20.840.526,05 zł netto (25.633.847,04 brutto) za sztukę. Oznacza to łączny wzrost kosztu realizacji umowy o 3.362.104,20 zł netto (4.135.388,17 zł brutto).

Komentarze