Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Zabytkowa stacja wąskotorówki w Rudach odzyskała blask

inforail
07.10.2020 11:45
0 Komentarzy

Zabytkowa StacjaKolejki Wąskotorowej w Rudach (Śląskie) została zrewitalizowana kosztem 1,8 mlnzł. Blask odzyskały budynki wagonowni i lokomotywowni, zmodernizowany zostałtakże budynek magazynowo-garażowy.

Jak zaznacza Urząd Marszałkowski Woj. Śląskiego, zabytkowastacja w Rudach, z której można dojechać do stacji Rybnik-Stodoły i Stanicy tojedna z perełek Szlaku Zabytków Techniki. Po rewitalizacji zabytkowe budynkibędą wkrótce pełniły funkcję edukacyjną.

Modernizacja infrastruktury kosztowała 1,8 mln zł, z czegoponad milion to dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wramach projektu „Szerokie tory do kultury – Inwestycja w Zabytkową Stację KolejkiWąskotorowej w Rudach”.

„Kolej wąskotorowa w Rudach Raciborskich to jedno znajatrakcyjniejszych miejsc na Szlaku Zabytków Techniki. Cieszy się ogromnymzainteresowaniem turystów, dla których przejażdżka trasą wąskotorówki to nielada gratka. Przywracanie blasku takim miejscom to jeden z naszych priorytetów.To jednocześnie świetny przykład na skuteczną współpracę samorządu lokalnego zsamorządem województwa” – powiedział marszałek woj. śląskiego JakubChełstowski.

Przedstawiciele samorządu dodają, że inwestycja to kolejnyprzykład wykorzystania środków unijnych z myślą o turystyce poprzemysłowej,coraz popularniejszej i przyciągającej na Śląsk coraz więcej turystów. W ramachprac wyremontowano budynki wagonowni i lokomotywowni – naprawiono dachy ielewacje. Wewnątrz odnowiono posadzki, ściany i sufity, wymieniono instalacjęelektryczną. Gruntowny remont przeprowadzono także w budynkumagazynowo-garażowym. Zmodernizowano także budynek stacji Rudy.

„Kolejka od kilku lat przeżywa swój renesans. Kolejnymetapem będą elektroniczne mappingi i przewodniki dla turystów. Pojawi sięmiędzy innymi symulator jazdy lokomotywą, co będzie niewątpliwie dużą gratkądla turystów” – powiedział burmistrz Kuźni Raciborskiej Paweł Macha.

Przejazdy kolejką cieszą dużym zainteresowaniem. W sezonieskorzystało z niej 30 tys. osób. Turyści mają do wyboru dwie trasy: Rudy -Rybnik Stodoły – Rudy bądź Rudy – Stanica – Rudy. Podczas przejazdu możnapodziwiać Park Krajobrazowy Cysterskie Kompozycje Rud Wielkich. Na stacji możnaskorzystać także z wielu innych atrakcji, jak przejażdżki drezynami, zwiedzaniez przewodnikiem lokomotywowni oraz kuźni, czy odwiedzenie muzeum kolejowego iśląskiej izby.

Kiedyś kolejką, powstałą na przełomie XIX i XX w., możnabyło dojechać przez Racibórz aż do Gliwic, trasa liczyła ponad 50 km,prowadzono nią zarówno ruch towarowy, jak i pasażerski. Pociągi przestałyjeździć w 1993 r. Mimo wpisu do rejestru zabytków i ochrony konserwatorskiejznaczną część kolei rozkradziono.

Zabytkowa Stacja Kolei Wąskotorowej w Rudach wykorzystujeobecnie zachowany niewielki odcinek. To jedna z dwóch – obok sezonowej21-kilometrowej linii z Bytomia do Miasteczka Śląskiego – pozostałości siecikolei wąskotorowej, której kluczową częścią w regionie były powstające od 1853r. Górnośląskie Koleje Wąskotorowe. Tory o rozstawie 785 mm i łącznej długościw szczytowym momencie ok. 230 km łączyły większość kopalń, hut, fabryk ielektrowni, będąc podstawą lokalnego transportu ładunków masowych ipółfabrykatów.

Lokalne władze chciałyby w przyszłości rewitalizować dawneodcinki kolejki wąskotorowej w tej części województwa. „Taka trasa byłabykręgosłupem turystycznym regionu, podróżą szlakiem lokalnych atrakcji. Racibórzma Zamek Piastowski, arboretum, Bramy Morawskie, gmina Nędza słynie z miejscwypoczynkowych, dużą popularnością cieszy się Zalew Rybnicki, a w Rudach mamyOpactwo Cystersów” – wyliczał Macha.(PAP)

Komentarze