Z Wrocławia do Warszawy w dwie i pół godziny
inforail
23.01.2012 21:00
0 Komentarzy
Z Wrocławia do Warszawy w dwie i pół godziny
Biuro Senatorskie Jarosława Obremskiego zaprezentowało w ubiegłym tygodniu koncepcję nowej trasy kolejowej Wrocław –Warszawa via Sieradz. Zdaniem organizatorów pomysł jest o tyle ciekawy, że wymagałby zbudowania tylko 50 km torów, czego w Polsce nie robiono od 20 lat. Mogłoby to skrócić czas podróży z Wrocławia do Warszawy do 3, a potem nawet 2,5 godz. Ekspertami konferencji prasowej byli: dr inż. Maciej Kruszyna z Politechniki Wrocławskiej oraz pan Patryk Wild –specjalista ds. transportu, wicedyrektor MPK Wrocław. W konferencji wzięli udział także Prezydent Wrocławia Rafał Dutkiewicz, senator Jarosław Obremski, Przedstawicie Rady Miejskiej i Sejmiku Wojewódzkiego.
Proponowana trasa miałaby 338 km. Dla porównania trasa proponowana przez ministra Nowaka już 423km. Jak wspomnieliśmy na wstępie czas przejazdu z Wrocławia do Warszawy w koncepcji senatora Obrembskiego wynosiłby 2,5 godziny, zaś w wariancie ministerialnym 3 godziny i 50 minut. Co zatem należy zrobić, aby osiągnąć ten rekordowy wynik? Według autorów koncepcji prace zostać powinny podzielone na dwa etapy. Pierwszy z nich zakłada: elektryfikację 44,5 km toru pojedynczego oraz budowę 3 wiaduktów na odcinku Oleśnica –Kępno, budowę 49 km linii dwutorowej zelektryfikowanej magistralnej o prędkości160km/h (odcinek Wieruszów –Sieradz), a także miejscowe naprawy nawierzchni istniejących linii, umożliwiające przywrócenie prędkości konstrukcyjnych. Po wykonaniu tych prac czas przejazdu na trasie Wrocław –Warszawa, z jednym przystankiem w Łodzi wynosiłby 3 godziny. Etap II zakłada modernizację do prędkości 160 km/h trzech odcinków istniejących linii kolejowych: Wrocław –Wieruszów o długości 91 km, Sieradz –Łódź o długości 63 km oraz Łódź Olechów – Gałkówek o długości 10 km. Zaprezentowana koncepcja jest o tyle ciekawa, że chyba nikt jeszcze nie zaproponował rozwiązania zapewniającego połączenie Warszawy z Wrocławiem w tak krótkim czasie. Chociażby z tego punktu widzenia warto się przyjrzeć nieco bliżej założeniom projektu.
Wracając zatem do I etapu robót trzeba zaznaczyć, iż autorzy koncepcji proponują wykonanie następujących robót:
1. Na szlaku Wrocław –Wieruszów, o długości 91 km, należy wykonać elektryfikację odcinka, o długości 45 km, linii nr 181 Oleśnica –Kępno, zbudować trzy wiadukty w ciągu DW 451 w Oleśnicy (ul. B Krzywoustego), DK 8 w Bralinie i DK 11 w Kępnie oraz wykonać lokalne naprawy nawierzchni torów i likwidację przejazówkolejowych;
2. Wybudować nowy odcinek Wieruszów –Sieradz o długości 49 km. Jest to teren płaski bez przeszkód terenowych, obszar o bardzo niskiej gęstości zaludnienia –ok 35% średniej krajowej, na którym brak kolizji z obszarem chronionym przyrodniczo oraz złożami surowców naturalnych. Ewentualnymi przeszkodami do pokonania mogą być skrzyżowania: z budowaną drogą S8 oraz drogą nr 12, kilkanaście skrzyżowań z drogami gminnymi i powiatowymi oraz cieki wodne;
3. Na odcinku Sieradz –Łódź wykonać należy lokalne naprawy nawierzchni istniejącej dwutorowej linii magistralnej o prędkości 120km/h;
4. Zbudować obejścia Łodzi południową linią łącznicową. Obecnie linia ta jest modernizowana zaś stacja Łódź Chojny przebudowywana;
5. Na odcinku Łódź –Koluszki –Warszawa, w całości zelektryfikowanym i zmodernizowanym do prędkości 160 km/h, konieczna jest naprawa około 11 km odcinka linii nr 25 Łódź Olechów –Gałkówek.
Na koniec garść danych statystycznych
Całkowita długość trasy –338 km
Odcinki zmodernizowane i podlegające modernizacji –124 km, 37% długości trasy
Etap I
Budowa nowej linii –49 km, 15% długości trasy
Elektryfikacja linii –44 km, 14% długości trasy
Odcinki z zachowaniem prędkościami szlakowymi 165 km –49% długości trasy
Koszt –1,3 mld zł
Czas dojazdu Wrocław –Warszawa –3 godziny
Etap II
Modernizacja do prędkości 160 km/h następujących odcinków:
nr 143 Wrocław Nadodrze –Oleśnica o długości 27 km
nr 181 Oleśnica –Wieruszów o długości 55 km
nr 14 Sieradz –Łódź Retkinia o długości 57 km
nr 25 Łódź Olechów – Gałkówek o długości 11 km
Łączna długość powyższych odcinków to 150 km
Koszt 1,4 mld –1,5 mld zł
Czas dojazdu Wrocław –Warszawa 2,5 godziny.
Jak wspominaliśmy na wstępie przedstawioną wyżej koncepcję połączenia Wrocław –Warszawa popierają władze samorządowe stolicy Dolnego Śląska. Jest to projekt alternatywny do Kolei Dużych Prędkości i ma stanowić materiał do przemyślenia dla Ministerstwa Transportu. Ma za min lobbować senator Jarosław Obremski. Ministra Nowaka do koncepcji wieruszowskiej przekonywać ma również Prezydent Wrocławia –Rafał Dutkiewicz. W sejmiku wojewódzkim do poparcia pomysłu namawiać ma natomiast Patryk Wild. Zdaniem pomysłodawców i autorów projektu z Politechniki Wrocławskiej zaproponowany przez nich wariant połączenia Wrocławia z Warszawą jest tańszy w realizacji i a przede wszystkim zapewnia dwa razy krótszy czas przejazdu między wspomnianymi miastami.
Rzecznik Ministerstwa Transportu powiedział, że projekt jest ciekawy ale Ministwerstwo chce poprawić komunikację doraźnie (’na szybko’) do 2014 roku – powiedział nam Patryk Wild. My uważamy że horyzont czasowy powinien być inny. Robimy teraz protezę i jednocześnie robimy Studium Wykonalności nowego odcinka a zaraz potem projekt. Następnie naprawiamy (do 120 km/h) odcinek Wrocław – Oleśnica i Sieradz – Łódź, budujemy nowy odcinek oraz modernizujemy na 160km/h odcinek Oleśnica – Wieruszów tak, aby w 2016 roku trasa była przejezdna z czasem poniżej 3 godzin – tłumaczy Wild. Proteza to rozwiązanie doraźne możliwe do realizacji 'na szybko’ bez uzyskiwania pozwoleń na budowę, uzgodnień środowiskowych itp. Ma wady czas komunikacji pomiędzy miastami oddalonymi o 300 km to ok. 3h 50 minut i kolosalna długość trasy 423km (zużycie torów, pojazdów, energii etc). My chcemy zbudować zupełnie nowy odcinek torów. Nasze rozwiązanie jest droższe w budowie i bardziej skomplikowane administracyjnie. Ale za to każdy pojedynczy przejazd pary pociągów na relacji Wrocław – Warszawa będzie krótszy o 45-60 minut i tańszy o ok 8 tysięcy złotych – mówi Wild. Jedyny minus kocepcji wieruszowskiej jest taki, że nie da się jej zrealizować do 2014 roku. Z takim stwierdzeniem zgadza się Partyk Wild. Zgodnie ze słowami rzecznika Ministerstwa Transportu nasza koncepcja nie jest realna do 2014. I tu pełna zgoda- my mówimy o roku 2016 – tłumaczy.
Jaki będzie dalszy los projektu, na który miasto wydało kilkanaście tysięcy złotych? Będziemy o tym informować na bieżąco w InfoRail.
Zostało jeszcze 90% artykułu.
Aby czytać dalej, dołącz do subskrybentów TransInfo.pl już teraz!
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Masz już subskrypcję?
Więcej z Działu Kontrakty
POLREGIO wysyła SA134-029 na naprawę
25.03.2025
Miliard złotych na tabor w województwie opolskim
Kontraktyza darmo
19.02.2025
Więcej z Działu Pasażer
W lutym więcej pasażerów na kolei
31.03.2025
Zmiany w systemie rezerwacji miejsc siedzących w pociągach ŁKA Sprinter
Pasażerza darmo
24.03.2025
Koleje Śląskie gotowe na sezon rowerowy
19.03.2025
Ruszają dwie pary pociągów Polregio z Rzeszowa do Ustrzyk Dolnych
Pasażerza darmo
08.03.2025
Bilet Zachodniopomorski. Znamy cennik
Pasażerza darmo
04.03.2025
Marcowa korekta rozkładu jazdy POLREGIO
Pasażerza darmo
28.02.2025
Na Słowacji też korekta rozkładu jazdy. Co się zmienia?
Pasażerza darmo
28.02.2025
Czy jest szansa na powrót ED250 do Jeleniej Góry? Mamy stanowisko MI
Pasażerza darmo
25.02.2025
Więcej składów na kujawsko-pomorskich torach
Pasażerza darmo
24.02.2025
Program lojalnościowy w PKP Intercity? Prace ruszyły od nowa
Pasażerza darmo
22.02.2025
Od soboty, 22 lutego, nowe połączenie kolejowe w Bieszczady
Pasażerza darmo
21.02.2025
Wybierz podróż „Koleją do Natury”
Pasażerza darmo
18.02.2025
Od marca wracają pociągi z Kielc do Sandomierza. Jak pojadą?
Pasażerza darmo
17.02.2025
Więcej z Działu Prawo
Wpadli podczas dewastacji pociągu. Grozi im do 5 lat pozbawienia wolności
Prawoza darmo
24.02.2025
PKP PLK kontynuują mediacje z wykonawcami
06.02.2025
19-letni maszynista? To możliwe!
Prawoza darmo
09.01.2025
Newag pozywa poseł Paulinę Matysiak!
09.12.2024
PKP PLK oszacowały straty po powodzi
25.09.2024
Będą zwolnienia w spółce PKP CARGOTABOR
07.08.2024
Więcej z Działu Przewoźnicy
Zmiana czasu na letni dotyczy 12 pociągów PKP Intercity
Przewoźnicyza darmo
28.03.2025
Pociągi i wagony na życzenie. Od PKP Intercity
Przewoźnicyza darmo
22.03.2025
5-milionowy pociąg Kolei Mazowieckich
12.03.2025
Więcej z Działu Producenci
Jest porozumienie w sprawie zakupu Talgo. Wcale nie przez PFR
Producenciza darmo
15.02.2025
Nowa lokomotywa hybrydowa dla PKP Intercity. Homologacja ruszy latem
Producenciza darmo
07.02.2025
9 nowych wagonów dla UZ po testach
10.12.2024
Rok 2024 w polskiej fabryce Stadlera
09.12.2024
Stadler Polska: Jesteśmy polską firmą
06.12.2024
Więcej spalinowych Flirtów w Texasie
26.11.2024
Więcej z Działu Infrastruktura
Nowy przystanek na kolejowej mapie Polski. Brodnica Południowa
Infrastrukturaza darmo
07.04.2025
Kolejowe radary na przejazdach
20.03.2025
PKP PLK kontrolują hałas
11.03.2025
Zabytkowy rozkład jazdy na przystanku Warszawa Włochy
Infrastrukturaza darmo
05.03.2025
Nowy przystanek kolejowy w województwie kujawsko-pomorskim
Infrastrukturaza darmo
04.03.2025
Ruszają roboty zabezpieczająco-naprawcze na gdyńskim węźle Karwiny
Infrastrukturaza darmo
28.02.2025
Komentarze