Z Wrocławia do Warszawy w 2 godziny i 5 minut
inforail
18.12.2012 11:36
0 Komentarzy
Z Wrocławia do Warszawy w 2 godziny i 5 minut
Z opracowania wykonanego na zlecenie Urzędu Miasta we Wrocławiu i Urzędu Marszałkowskiego w Łodzi wynika, że w 2030 roku pociągi trasę z Wrocławia do stolicy przez Łódź mogą pokonywać w 2 godziny i 5 minut. Warunek jest jeden. Do pomysłu trzeba przekonać władze państwowe. Przygotowane opracowanie, które trafiło już na biurko ministra Sławomira Nowaka, zakłada dwa etapy nowego połączenia kolejowego. Pierwszy, którego powstanie jest zakładane do 2020 roku, przewiduje połączenie kolejowe z Wrocławia przez Oleśnicę, Wieruszów, Sieradz, Łódź do Warszawy po szlakach w zdecydowanej większości już istniejących. 'Wyjątkiem w tych planach jest nowe 49-kilometrowe połączenie między Wieruszowem a Sieradzem, gdzie połączenia kolejowego nie ma’ –mówi Marek Żabiński, zastępca dyrektora Biura Rozwoju Wrocławia. Należy także zmodernizować szlak istniejący między Oleśnicą a Wieruszowem. Nakłady dla tego etapu zostały oszacowane na poziomie 4,3 mld złotych. Po zakończeniu tego etapu połączenie ze stolicą zajmowałoby niespełna 3,5 godziny. 'Kolej byłaby wtedy w końcu konkurencyjna dla połączenia samochodowego’ –mówi wrocławski senator Jarosław Obremski.
Drugi etap, który według opracowania może zakończyć się w 2030 roku, zakłada poprowadzenie całego połączenia po nowym torze. Powstałoby wówczas nowe połączenie kolejowe Wrocławia z Warszawą długości 321 km, z maksymalną prędkością pociągów 250 km/h oraz czasem podróży 2 godziny i 5 minut. Ten drugi etap inwestycji wyniósłby 15 mld złotych.
Aby koncepcja ujęta w opracowaniu miała szansę być ujęta w plany finansowe należy bardzo lobbować w Warszawie o takie połączenie. 'Propozycja połączenia przynosi wiele oszczędności i rozwój kontaktów społecznych, biznesowych i studenckich’ –mówi Jarosław Obremski. 'Kiedyś niektórzy nie marzyli nawet o autostradowej obwodnicy Wrocławia a teraz po niej jeździmy –wierzę, że i ten projekt się uda przeforsować’ –dodaje Obremski, zaznaczając, że aby projekt się udał należy się za niego zabrać najpóźniej w 2017 roku.
Obecnie przez ministerstwo jest realizowany remont tzw. protezy koniecpolskiej, która kieruje ruch z Wrocławia do stolicy m.in. przez Częstochowę z pominięciem Łodzi. 'W matematyce jest tak, że najkrótsze połączenie nie jest po okręgu tylko po odcinku, dlatego nie jest to najlepsze rozwiązanie’ –przekonuje Jarosław Obremski. 'Nasz pomysł jest lepszy o 90 kilometrów, co przełoży się oczywiście na czas przejazdu’.
Opracowanie 'Koncepcja nowego połączenia na linii Wrocław –Łódź –Warszawa wraz z analizą potencjalnych potoków ruchu pasażerskiego’ kosztowało ok. 60 tys. złotych (15 tys. euro).
Zostało jeszcze 90% artykułu.
Aby czytać dalej, dołącz do subskrybentów TransInfo.pl już teraz!
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Masz już subskrypcję?
Więcej z Działu Kontrakty
POLREGIO wysyła SA134-029 na naprawę
25.03.2025
Miliard złotych na tabor w województwie opolskim
Kontraktyza darmo
19.02.2025
Więcej z Działu Pasażer
W lutym więcej pasażerów na kolei
31.03.2025
Zmiany w systemie rezerwacji miejsc siedzących w pociągach ŁKA Sprinter
Pasażerza darmo
24.03.2025
Koleje Śląskie gotowe na sezon rowerowy
19.03.2025
Ruszają dwie pary pociągów Polregio z Rzeszowa do Ustrzyk Dolnych
Pasażerza darmo
08.03.2025
Bilet Zachodniopomorski. Znamy cennik
Pasażerza darmo
04.03.2025
Marcowa korekta rozkładu jazdy POLREGIO
Pasażerza darmo
28.02.2025
Na Słowacji też korekta rozkładu jazdy. Co się zmienia?
Pasażerza darmo
28.02.2025
Czy jest szansa na powrót ED250 do Jeleniej Góry? Mamy stanowisko MI
Pasażerza darmo
25.02.2025
Więcej składów na kujawsko-pomorskich torach
Pasażerza darmo
24.02.2025
Program lojalnościowy w PKP Intercity? Prace ruszyły od nowa
Pasażerza darmo
22.02.2025
Od soboty, 22 lutego, nowe połączenie kolejowe w Bieszczady
Pasażerza darmo
21.02.2025
Wybierz podróż „Koleją do Natury”
Pasażerza darmo
18.02.2025
Od marca wracają pociągi z Kielc do Sandomierza. Jak pojadą?
Pasażerza darmo
17.02.2025
Więcej z Działu Prawo
Wpadli podczas dewastacji pociągu. Grozi im do 5 lat pozbawienia wolności
Prawoza darmo
24.02.2025
PKP PLK kontynuują mediacje z wykonawcami
06.02.2025
19-letni maszynista? To możliwe!
Prawoza darmo
09.01.2025
Newag pozywa poseł Paulinę Matysiak!
09.12.2024
PKP PLK oszacowały straty po powodzi
25.09.2024
Będą zwolnienia w spółce PKP CARGOTABOR
07.08.2024
Więcej z Działu Przewoźnicy
Zmiana czasu na letni dotyczy 12 pociągów PKP Intercity
Przewoźnicyza darmo
28.03.2025
Pociągi i wagony na życzenie. Od PKP Intercity
Przewoźnicyza darmo
22.03.2025
5-milionowy pociąg Kolei Mazowieckich
12.03.2025
Więcej z Działu Producenci
Jest porozumienie w sprawie zakupu Talgo. Wcale nie przez PFR
Producenciza darmo
15.02.2025
Nowa lokomotywa hybrydowa dla PKP Intercity. Homologacja ruszy latem
Producenciza darmo
07.02.2025
9 nowych wagonów dla UZ po testach
10.12.2024
Rok 2024 w polskiej fabryce Stadlera
09.12.2024
Stadler Polska: Jesteśmy polską firmą
06.12.2024
Więcej spalinowych Flirtów w Texasie
26.11.2024
Więcej z Działu Infrastruktura
Nowy przystanek na kolejowej mapie Polski. Brodnica Południowa
Infrastrukturaza darmo
07.04.2025
Kolejowe radary na przejazdach
20.03.2025
PKP PLK kontrolują hałas
11.03.2025
Zabytkowy rozkład jazdy na przystanku Warszawa Włochy
Infrastrukturaza darmo
05.03.2025
Nowy przystanek kolejowy w województwie kujawsko-pomorskim
Infrastrukturaza darmo
04.03.2025
Ruszają roboty zabezpieczająco-naprawcze na gdyńskim węźle Karwiny
Infrastrukturaza darmo
28.02.2025
Komentarze