Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Z Warszawy do Białegostoku pociągiem pojedziemy w godzinę i 20 minut. A dalej do państw nadbałtyckich

inforail
28.01.2025 13:30
0 Komentarzy

Skrócenie czasu przejazdu między Warszawą a Białymstokiem do 1 godziny i 20 minut dla niektórych pociągów, modernizacja stacji w Białymstoku oraz budowa nowego mostu kolejowego i skrzyżowań dwupoziomowych – to niektóre z efektów przebudowy trasy kolejowej E75 między Czyżewem a Białymstokiem, zrealizowanej przez konsorcjum firm PUT INTERCOR, Stecol Corporation i Sinohydro Corporation.

Trasa stanowi część planowego połączenia kolejowego między Polską, krajami bałtyckimi a Finlandią.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie kluczowe elementy infrastruktury zostały zmodernizowane w ramach przebudowy trasy kolejowej E75 między Czyżewem a Białymstokiem?
  2. W jaki sposób modernizacja linii kolejowej E75 wpłynęła na czas przejazdu pociągów między Warszawą a Białymstokiem?
  3. Jakie udogodnienia dla podróżnych wprowadzono w ramach tej inwestycji, szczególnie dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się?
Linia kolejowa Rail Baltica
Linia kolejowa Rail Baltica

Zakres prac

Zakończono prace na trasie Czyżew-Białystok, stanowiącej część międzynarodowego połączenia kolejowego Rail Baltica. Projekt zakładał budowę 71 km trasy wraz z tworzącą ją linią kolejową oraz siecią trakcyjną. Najdroższą dotychczas inwestycję infrastrukturalną w historii Polski o wartości blisko 5 mld złotych brutto zrealizowało konsorcjum złożone z trzech podmiotów. Jej liderem było polskie Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR Sp. z o.o., a partnerami dwie firmy z grupy Power China: Stecol Corporation oraz Sinohydro Corporation Limited. Głównym inwestorem projektu była spółka PKP Polskie Linie Kolejowe S.A..

Dzięki realizacji projektu skrócił się czas przejazdu koleją między Warszawą a Białymstokiem. Od 15 grudnia wybrane pociągi pokonują ten dystans w niespełna półtorej godziny, czyli blisko godzinę szybciej niż w przeszłości. To m.in. efekt zmodernizowania nawierzchni torowej, zabudowy nowoczesnych rozjazdów, wykonania nowej sieci trakcyjnej i zwiększenia przepustowości linii, a co za tym idzie - możliwości osiągania w przyszłości wyższej prędkości przez pociągi pasażerskie.

Linia kolejowa Rail Baltica
Linia kolejowa Rail Baltica

Zrealizowana przez konsorcjum inwestycja wiązała się też ze znaczącym unowocześnieniem stacji Białystok oraz przebudową stacji Czyżew, Szepietowo, Racibory oraz Łapy. Ponadto powstały nowa stacja w Baciutach oraz przystanek Białystok Zielone Wzgórza. Prace zakładały również m.in. budowę 39 obiektów inżynieryjnych, w tym budowę nowego, blisko 200-metrowego mostu nad rzeką Narew w Uhowie oraz budowę 14 skrzyżowań dwupoziomowych - wiaduktów, tuneli - co umożliwiło likwidację wszystkich przejazdów kolejowo-drogowych na trasie.

Liczne udogodnienia dla podróżujących

Dzięki realizacji inwestycji poprawiło się bezpieczeństwo podróżujących. Konsorcjum zmodernizowało 11 przystanków, jednocześnie dostosowując je do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Wszystkie perony na trasie wyposażono w elementy systemu dynamicznej informacji pasażerskiej. Postawiono nowe wiaty, ławki, tablice informacyjne oraz zadbano o nowe nagłośnienie i funkcjonalne oświetlenie.

Inwestycja była wymagająca nie tylko ze względu na swoją skalę, ale również złożony charakter. W jej realizację zaangażowanych było łącznie prawie tysiąc osób i kilkaset firm podwykonawczych. Ukończenie projektu było możliwe dzięki pełnemu zaangażowaniu i profesjonalizmowi partnerów konsorcjum.

Prace na linii E75 dofinansowano ze środków unijnego funduszu „Łącząc Europę” (Connecting Europe Facility – CEF).

Linia kolejowa Rail Baltica
Linia kolejowa Rail Baltica

Komentarze